Citat:
Ursprungligen postat av
realandro
Jag var under 8 r gift med en utlndsk kvinna, vi gifte oss i Sverige och registrerade ktenskapet i hennes hemland (utanfr EU). 2018 tog vi ut skilsmssa i Sverige, men vrt ktenskap var fortfarande registrerat i hennes hemland.
2020 gift jag mig med en annan kvinna i Sverige, hade inte en tanke p att det gamla ktenskapet fortfarande var giltigt i hennes hemland. Detta ktenskap ledde ven det till skilsmssa tv r senare.
Nu funderar jag p om ktenskapet som ingicks 2020 verkligen var giltigt. Lste ngonstans att ett ktenskap registrerat i ett annat land gller world wide.
Gjorde jag mig skyldig till tvegifte under dessa r och vad kunde det lett till fr konsekvenser? Hade det ktenskapet kunnat bli upplst innan skilsmssan, eftersom det var ogiltigt?
Du r garanterad inte skyldig till tvegifte under svensk lag. Hur det ligger till i det andra landet kan jag inte svara p.
Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Varfr skulle ktenskapet vara giltigt? Erknner inte det landet svenska skilsmssor?
Bra frga, det undrar jag ocks. T.o.m. Filippinerna, som inte tillter skilsmssa fr andra n muslimer*, godknner utlndska skilsmssor.
*Ja, jag vet hur absurt det lter, men det r faktiskt sant.