2023-04-05, 09:56
Medlem
Jag var under 8 r gift med en utlndsk kvinna, vi gifte oss i Sverige och registrerade ktenskapet i hennes hemland (utanfr EU). 2018 tog vi ut skilsmssa i Sverige, men vrt ktenskap var fortfarande registrerat i hennes hemland.

2020 gift jag mig med en annan kvinna i Sverige, hade inte en tanke p att det gamla ktenskapet fortfarande var giltigt i hennes hemland. Detta ktenskap ledde ven det till skilsmssa tv r senare.

Nu funderar jag p om ktenskapet som ingicks 2020 verkligen var giltigt. Lste ngonstans att ett ktenskap registrerat i ett annat land gller world wide.

Gjorde jag mig skyldig till tvegifte under dessa r och vad kunde det lett till fr konsekvenser? Hade det ktenskapet kunnat bli upplst innan skilsmssan, eftersom det var ogiltigt?
Citera
2023-04-05, 10:47
Avstngd
Lagen gller i Sverige, och ven den har undantag. Du sitter skert i bten. Undvik dock att ka till det land dr den andra kvinnan kan befinna sig. Familjen kan vara efter dig, allt beroende p deras lagar och ritualer.
Citera
2023-04-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lagen gller i Sverige, och ven den har undantag. Du sitter skert i bten. Undvik dock att ka till det land dr den andra kvinnan kan befinna sig. Familjen kan vara efter dig, allt beroende p deras lagar och ritualer.

Jag tillbringade faktiskt en mnad i det landet 2020, precis nr pandemin brt ut. Hade inte en tanke p det d, men ingen var ute efter mig.
Citera
2023-04-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Jag var under 8 r gift med en utlndsk kvinna, vi gifte oss i Sverige och registrerade ktenskapet i hennes hemland (utanfr EU). 2018 tog vi ut skilsmssa i Sverige, men vrt ktenskap var fortfarande registrerat i hennes hemland.

2020 gift jag mig med en annan kvinna i Sverige, hade inte en tanke p att det gamla ktenskapet fortfarande var giltigt i hennes hemland. Detta ktenskap ledde ven det till skilsmssa tv r senare.

Nu funderar jag p om ktenskapet som ingicks 2020 verkligen var giltigt. Lste ngonstans att ett ktenskap registrerat i ett annat land gller world wide.

Gjorde jag mig skyldig till tvegifte under dessa r och vad kunde det lett till fr konsekvenser? Hade det ktenskapet kunnat bli upplst innan skilsmssan, eftersom det var ogiltigt?

Varfr skulle ktenskapet vara giltigt? Erknner inte det landet svenska skilsmssor?
Citera
2023-04-05, 13:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Du r garanterad inte skyldig till tvegifte under svensk lag. Hur det ligger till i det andra landet kan jag inte svara p.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varfr skulle ktenskapet vara giltigt? Erknner inte det landet svenska skilsmssor?
Bra frga, det undrar jag ocks. T.o.m. Filippinerna, som inte tillter skilsmssa fr andra n muslimer*, godknner utlndska skilsmssor.

*Ja, jag vet hur absurt det lter, men det r faktiskt sant.
Citera
2023-04-05, 13:30
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Nr du vill gifta dig i Sverige genomgr du hindersprvning dr man undersker om ni r slkt med varandra, redan gift i Sverige mm. Kontroll i utlndska register genomfrs inte. Detta kan innebra situationen du befinner dig i nu uppstr. Jag r i liknande sits:

Jag trffade en kvinna i Filippinerna som var gift med en amerikansk man. Hon genomfrde annullering vilket med deras jargong innebr ktenskapet var ogiltigt frn brjan och drfr upplstes (skilsmssa r inte tilltet dr). Hennes man som hon inte trffat p 10 r genomfrde aldrig ktenskapsskillnad p sitt hll vilket innebr han fortfarande r gift med henne i USA. Nu r jag gift med henne i Sverige men vi har inte registrerat ktenskapet i Filippinerna. Till saken hr att jag var tidigare gift med en kinesisk kvinna och det ktenskapet var registrerat brde i Sverige och Kina (dr det ingicks). Detta fr fljderna att jag frmodligen inte kan gifta mig i Kina fr enl deras register r jag redan gift. Min fru kan inte gifta sig med en amerikan fr hon r redan gift dr enligt deras register. Min ex fru frn Kina kan inte gifta om sig i Kina innan hon anskt om ktenskapsskillnad. Och min frus ex-man kan inte gifta om sig innan han upplst ktenskapet med sin (numera min) fru.

Andra effekter n vad som beskrivits ovan knner jag inte till.
Citera
2023-04-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du r garanterad inte skyldig till tvegifte under svensk lag. Hur det ligger till i det andra landet kan jag inte svara p.

Bra frga, det undrar jag ocks. T.o.m. Filippinerna, som inte tillter skilsmssa fr andra n muslimer*, godknner utlndska skilsmssor.

*Ja, jag vet hur absurt det lter, men det r faktiskt sant.

Gr att annullera ktenskapet vilket i princip innebr samma sak, svindyrt dock.
Citera
2023-04-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Nr du vill gifta dig i Sverige genomgr du hindersprvning dr man undersker om ni r slkt med varandra, redan gift i Sverige mm. Kontroll i utlndska register genomfrs inte. Detta kan innebra situationen du befinner dig i nu uppstr. Jag r i liknande sits:
.
Om en icke folkbokfrd person sker hindersprvning i Sverige s krver Skatteverket ett frskt (4 mnader) civilstndsintyg frn personens hemstat.

S helt kontrollfritt r det inte.
Citera
2023-04-05, 20:10
Medlem
I Sverige r det inte tvegifterml. I hennes land beror det p landets internationella privatrttsliga regler.
Citera
2023-04-06, 11:52
Medlem
Om du antog att det gamla ktenskapet inte lngre r giltigt s har du ju i alla fall inte haft uppst till brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in