Stort tack för input alla
Citat:
Ursprungligen postat av
rawtaliban
Låter ju onekligen som att närstående var helt tappad. Snacka om att skita i alla tips och råd från banken om att ALDRIG lämna ut bankkoder och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
che3
Att ett sådant dumhuvud får vara förvaltare och god man åt folk är skrämmande, hen borde ha förvaltare själv i stället
Ni har en stor poäng. Rätt chockad själv över att denna person gick på något sådant. Men så är ju bedragarna skickliga.
Ska absolut ta ett snack.
Angående lämplighet som god man så är det extra sorgligt. Det är katastrofal brist på sådana och det är en meningsfull uppskattad sysselsättning. Huvudmännen är vad jag förstår mycket nöjda.
Jag tänker lite att min närstående är ung nog att ha lärt sig ordentligt nu den hårda vägen. Men, ska prata mer som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
StonedMonkey
Han kanske skulle köpa kryptovalutor för att dölja stölden och då ville han köpa en gång från ett konto istället för att göra flera överföringar. Fan vad härligt att han inte lyckades hur som helst. Äckliga människor som håller på med det där.
Min pappa blev uppringd av en sån som lät väldigt trovärdig men som tur var fanns jag med i bilen och ställde lite frågor och insåg tillslut att det var scam.
Ja inte lätt för de äldre. De kommer från en tid då det gick att lita på folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
StonedMonkey
Lyckades fittan installera anydesk är det nog säkrast att ominstallera datorn
Tack för tips. Kollade lite för snabbt i går på datorn att allt var borta och inga skumma processer kördes. Men bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citat:
Ursprungligen postat av
woosh-whack
Låter som att skurken också har tagit lite andra grejer

Inte med på exakt vad du menar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Var det en svensk person som ringde upp? A få någon att installera fjärstyrningsprogram låter som en typisk indisk scam mot engelsktalande mål.
Som någon skrev. Har någon haft sådan tillgång till datorn är det bara att installera om för du kan inte vara säker på vad de gjort.
Jag är rätt säker på att skurken talade svenska. Ska fråga.
Ska få till en ominstallation av datorn.