• 1
  • 2
2023-04-04, 19:27
Medlem
En närstående blev nyss utsatt för en sån där fitta som utger sig för att vara från banken.

Närstående är inte helt tappad, men gick på det ändå. Skurken fick närstående att lämna ut koder från sin bankdosa. Allt gick ut på att bankdosan skulle bytas ut.

Närstående är förvaltare och god man åt ett antal personer och kommer därför åt deras konton. Detta lyckades skurken nosa reda på.

Nu det skumma. Skurken förde över massa pengar från brukarnas konto till min närståendes konto. Sen blev skurken avbruten och samtalet bröts - tacka himlen för det. Pengarna sitter nu alltså på offrets konto. Offret fattade till slut att det är lurendrejeri och ringer banken. Banken säger att det inte är någon fara längre, bara att föra tillbaka pengarna till rätt konto.

Frågor:
  1. Varför förde skurken över pengarna till offret först, och inte direkt till sig själv?
  2. Skurken fick offret att installera Anydesk. Jag tror mig ha lyckats plocka bort det helt. Men fasen vet vad skurken lyckades göra under tiden.
  3. Något annat man kan kolla? Bett offret kolla "kommande överföringar" etc.
Citera
2023-04-04, 19:37
Medlem
Låter ju onekligen som att närstående var helt tappad. Snacka om att skita i alla tips och råd från banken om att ALDRIG lämna ut bankkoder och liknande.

Hur mycket pengar skickades över? Kan ju ha varit för att ge ett seriöst intryck så de lättare kan få henne att installera skit?
Citera
2023-04-04, 20:17
Medlem
StonedMonkeys avatar
Han kanske skulle köpa kryptovalutor för att dölja stölden och då ville han köpa en gång från ett konto istället för att göra flera överföringar. Fan vad härligt att han inte lyckades hur som helst. Äckliga människor som håller på med det där.

Min pappa blev uppringd av en sån som lät väldigt trovärdig men som tur var fanns jag med i bilen och ställde lite frågor och insåg tillslut att det var scam.
Citera
2023-04-04, 20:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Lyckades fittan installera anydesk är det nog säkrast att ominstallera datorn
Citera
2023-04-04, 21:11
Medlem
Låter som att skurken också har tagit lite andra grejer
Citera
2023-04-04, 22:22
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
En närstående blev nyss utsatt för en sån där fitta som utger sig för att vara från banken.

Närstående är inte helt tappad, men gick på det ändå. Skurken fick närstående att lämna ut koder från sin bankdosa. Allt gick ut på att bankdosan skulle bytas ut.

Närstående är förvaltare och god man åt ett antal personer och kommer därför åt deras konton. Detta lyckades skurken nosa reda på.

Nu det skumma. Skurken förde över massa pengar från brukarnas konto till min närståendes konto. Sen blev skurken avbruten och samtalet bröts - tacka himlen för det. Pengarna sitter nu alltså på offrets konto. Offret fattade till slut att det är lurendrejeri och ringer banken. Banken säger att det inte är någon fara längre, bara att föra tillbaka pengarna till rätt konto.

Frågor:
  1. Varför förde skurken över pengarna till offret först, och inte direkt till sig själv?
  2. Skurken fick offret att installera Anydesk. Jag tror mig ha lyckats plocka bort det helt. Men fasen vet vad skurken lyckades göra under tiden.
Att ett sådant dumhuvud får vara förvaltare och god man åt folk är skrämmande, hen borde ha förvaltare själv i stället
Citera
2023-04-05, 07:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Frågor:
Ang. Anydesk: installera om datorn. Byt lösenord till allting som det är lösenord på. Genast. Se till att det är tvåstegsverifiering överallt där det är möjligt.

Sen kan jag inte låta bli att fundera på det här förvaltarskapet. Är det verkligen så osäkert så att förvaltaren med en enda inloggning har fri tillgång till samtliga sina klienters bankkonton? Det låter oerhört riskabelt.
Senast redigerad av MagisterBister 2023-04-05 kl. 07:45.
Citera
2023-04-05, 07:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Var det en svensk person som ringde upp? A få någon att installera fjärstyrningsprogram låter som en typisk indisk scam mot engelsktalande mål.

Som någon skrev. Har någon haft sådan tillgång till datorn är det bara att installera om för du kan inte vara säker på vad de gjort.
Citera
2023-04-05, 09:58
Medlem
Stort tack för input alla

Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Låter ju onekligen som att närstående var helt tappad. Snacka om att skita i alla tips och råd från banken om att ALDRIG lämna ut bankkoder och liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av che3
Att ett sådant dumhuvud får vara förvaltare och god man åt folk är skrämmande, hen borde ha förvaltare själv i stället

Ni har en stor poäng. Rätt chockad själv över att denna person gick på något sådant. Men så är ju bedragarna skickliga.

Ska absolut ta ett snack.

Angående lämplighet som god man så är det extra sorgligt. Det är katastrofal brist på sådana och det är en meningsfull uppskattad sysselsättning. Huvudmännen är vad jag förstår mycket nöjda.

Jag tänker lite att min närstående är ung nog att ha lärt sig ordentligt nu den hårda vägen. Men, ska prata mer som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Han kanske skulle köpa kryptovalutor för att dölja stölden och då ville han köpa en gång från ett konto istället för att göra flera överföringar. Fan vad härligt att han inte lyckades hur som helst. Äckliga människor som håller på med det där.

Min pappa blev uppringd av en sån som lät väldigt trovärdig men som tur var fanns jag med i bilen och ställde lite frågor och insåg tillslut att det var scam.

Ja inte lätt för de äldre. De kommer från en tid då det gick att lita på folk.

Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Lyckades fittan installera anydesk är det nog säkrast att ominstallera datorn

Tack för tips. Kollade lite för snabbt i går på datorn att allt var borta och inga skumma processer kördes. Men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Citat:
Ursprungligen postat av woosh-whack
Låter som att skurken också har tagit lite andra grejer

Inte med på exakt vad du menar?

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var det en svensk person som ringde upp? A få någon att installera fjärstyrningsprogram låter som en typisk indisk scam mot engelsktalande mål.

Som någon skrev. Har någon haft sådan tillgång till datorn är det bara att installera om för du kan inte vara säker på vad de gjort.

Jag är rätt säker på att skurken talade svenska. Ska fråga.

Ska få till en ominstallation av datorn.
Citera
2023-04-05, 10:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Stort tack för input alla

Ni har en stor poäng. Rätt chockad själv över att denna person gick på något sådant. Men så är ju bedragarna skickliga.

Ska absolut ta ett snack.

Angående lämplighet som god man så är det extra sorgligt. Det är katastrofal brist på sådana och det är en meningsfull uppskattad sysselsättning. Huvudmännen är vad jag förstår mycket nöjda.

Jag tänker lite att min närstående är ung nog att ha lärt sig ordentligt nu den hårda vägen. Men, ska prata mer som sagt.

Ja inte lätt för de äldre. De kommer från en tid då det gick att lita på folk.

Tack för tips. Kollade lite för snabbt i går på datorn att allt var borta och inga skumma processer kördes. Men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Inte med på exakt vad du menar?

Jag är rätt säker på att skurken talade svenska. Ska fråga.

Ska få till en ominstallation av datorn.

OBS! Att ni inte behöver gå över ån efter vatten och skaffa USB-pinnar som ni laddar ned Windows till..
Ni söker bara efter: återställning på sökrutan vid start-menyn och väljer "Återställ den här datorn"
Där finns 2 alternativ, Spara filer och konton, eller ta bort filer och konton..
Väljer ni Ta bort, så bör privata filer etc. sparas undan till t.ex. OneDrive eller extern USB-enhet etc.
så att dessa kan kopieras tillbaka när återställningen är klar..
Citera
2023-04-05, 10:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OBS! Att ni inte behöver gå över ån efter vatten och skaffa USB-pinnar som ni laddar ned Windows till..
Ni söker bara efter: återställning på sökrutan vid start-menyn och väljer "Återställ den här datorn"
Där finns 2 alternativ, Spara filer och konton, eller ta bort filer och konton..
Väljer ni Ta bort, så bör privata filer etc. sparas undan till t.ex. OneDrive eller extern USB-enhet etc.
så att dessa kan kopieras tillbaka när återställningen är klar..

Sedan bör ni se till att alla lösenord byts..
Använd gärna informationen om "WinGuider-metoden" (som anges här: https://winguider.se/tips-och-trix.html ) för att skapa säkrare lösenord som är lätta att skapa, komma ihåg och att skriva in).

Dessutom bör ni säkra dessa lösenord från kapning enligt information i samma länk!
Citera
2023-04-05, 11:41
Medlem
Citat:

Frågor:

Med sådan access gissar jag på bitcoinköp från den närståendes konto direkt. Det ser ut som att din närstående snott brukarnas pengar och inga spår finns till skurken förutom möjligen en bitcoinadress.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in