2023-04-04, 13:18
Medlem
zuneees avatar
Jag är utomlands utanför eu. och har satt min telefon i flightmode för att slippa stora räkningar.

Nu fick jag ändå ett samtal som måste ha kopplats via wifi.
Kommer det kosta mig pengar?

Jag testade att ringa ett samtal till Sverige. Fortfarande i flightmode men kopplad till wifi.

Kommer det att kosta samma som om jag ringt från Sverige?
Citera
2023-04-04, 14:07
Medlem
Wi-Fi kan vara påslaget även om telefonen är i flygplansläge. Samtal via Wi-Fi behöver du inte betala extra för. Du borde dock vara medveten kring om du är uppkopplad till ett trådlös nätverk eller inte.
Citera
2023-04-04, 14:25
Medlem
zuneees avatar
Klart jag är medveten att jag är kopplad till ett wifi
Grejen är att dom ringde till mitt telefonnummer. Som inte borde gå om jag är i flightmode. Jag antar att telefonbolaget kopplade mig via wifi
Citera
2023-04-04, 15:17
Medlem
Tror dom flesta svenska operatörer har WiFi-samtal numera, eftersom man i 4G&5G kör IP-telefoni (VoLTE) så får man möjligheten att köra telefoni över andra IP nät på köpet.

Däremot verkar det som dom flesta operatörer bara stödjer det är man är i ett svenskt IP nät men jag har sett andra som lyckats köra WiFi-samtal utomlands ändå i andra forum.

Man brukar kunna stänga av tjänsten i telefonen.

Det bör inte tillkomma någon kostnad att svara på ett WiFi-samtal utomlands, samtalsavgifter beräknas på samma sätt som om du befann dig i Sverige.
Citera
2023-04-04, 17:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuneee
Jag är utomlands utanför eu. och har satt min telefon i flightmode för att slippa stora räkningar.

Nu fick jag ändå ett samtal som måste ha kopplats via wifi.
Kommer det kosta mig pengar?

Jag testade att ringa ett samtal till Sverige. Fortfarande i flightmode men kopplad till wifi.

Kommer det att kosta samma som om jag ringt från Sverige?
Så länge du inte betalar för Wifin, så nej det kostar inget.
Citera
2023-04-04, 18:41
Medlem
Det här är ett idiotsäkert knep för alla er där ute som oroar er för roamingavgifter. Genom att aktivera flygplansläget + wifi kan du vara trygg i att du inte kommer överraskas av dyra telefonräkningar. Ett plus med att ställa in flygplansläget är att det går dubbelt så fort att ladda batteriet då.
https://www.pts.se/sv/privat/radio/t...g/wifi-samtal/
Citera
2023-04-04, 20:24
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det här är ett idiotsäkert knep för alla er där ute som oroar er för roamingavgifter. Genom att aktivera flygplansläget + wifi kan du vara trygg i att du inte kommer överraskas av dyra telefonräkningar. Ett plus med att ställa in flygplansläget är att det går dubbelt så fort att ladda batteriet då.
https://www.pts.se/sv/privat/radio/t...g/wifi-samtal/

I den länken från PTS står:

"Wifi-samtal fungerar endast i Sverige."

???
Citera
2023-04-04, 21:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem

???
När wifi-samtal var ganska nytt provringde jag via wifi från utlandet utan problem, alltså gratis. Men vid något utlandsbesök (EU) det senaste året fungerade det inte alls, oklart varför. Samma abonnemang som tidigare.
Jag har för att jag sett något om att tjänsten innebär att viss positionsdata överförs till operatören, det kan alltså handla om att de vill kunna ta betalt.
Citera
2023-04-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem

???

Bästa alternativet som fungerar där wifi finns
är att använda Skype, Messenger eller WhatsApp
och då funkar det utmärkt med wifi+flygplansläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in