2023-04-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
I dagsläget, så lider alla åldrar av övervikt, men en 45-årig man som håller sig något så när i form är det absolut inget fel på.

Det här är vad jag talar om:

https://images.app.goo.gl/kMWVZ2TnqdDrQyQp8

Du pratar om 45 men skickar en bild på Tompan när han var 55 till att börja med..
Se är det nog inte scientologin som gjort honom att se slät ut.
Det kallas för "a plastic surgeon hand"
Citera
2023-04-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Vet inte huruvida det är rätt avdelning, men alla som skriver om detta verkar vara här. Jag ska berätta lite om mig. Jag är tjej, om man får säga så, och mellan 45 och 50. Jag har utbildning inom litteratur och språk och frilansar som översättare. Hur är mitt liv lättare än för en kille i liknande livssituation?

Jag har funderat på detta länge, vad ni menar.

Citat:
Du kanske inte har hängt med, men tydligen så har denna nya trend kommit som säger att män har det jobbigt i livet medan kvinnor bara flyter med och får allt gratis.

Jag vill att de ska förklara vad jag har fått gratis.

Mjna. Jag tror att det har skett lite av ett missförstånd eller så har du lyssnat på troll som inte vet vad dom pratar om. Är du närmare 50 så missade du tyvärr många av dom fördelarna 80-90talisterna fick enbart på grund av sitt kön.

Attraktiva människor, ff a Attraktiva kvinnor lever ju givetvis på "easy mode", det är ett välkänt psykologiskt fenomen som kallas för halo effekten. De fördelarna man som kvinna oftast får är möjligheten till att bli försörjd och en hel del sociala fördelar. Det finns givetvis en hel del privilegier som kommer med att födas som kvinna på samma sätt som det finns en del privilegier med att födas som man. Att de som åtnjuter dessa privilegier brukar ofta vara blinda för det är inget konstigt egentligen.

Min uppfattning är att det kan skilja sig mer mellan individer än mellan grupperna. Jag tror inte att någon av grupperna har det värre än den andra. Bara att man har olika sorts problem. Att kunna reflektera kring dessa saker kräver ju lite tankeverksamhet och möjligheten att någorlunda objektivt kunna se sin egen situation och livsresa och ha en förmåga att leva sig in i andra människors perspektiv och livsresor.

Klass skulle jag säga är det som avgör mer än nästan något annat ifall du lever på easy mode eller inte. En person som är född överklass kommer givetvis att ha en väldigt annorlunda situation jämfört med någon som växer upp i ett hem med ansträngd ekonomi.
Citera
2023-04-03, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jättebra att du lyfter fram en hollywoodskådis som gjort otaliga skönhetsingrepp och botox. Kan dock garantera dig att tom cruise längd hade ställt till det ordentligt för honom om han varit en "vanlig dödlig" och inte en rik skådis. Det har ju t.om uppenbarligen varit ett problem iochmed att han haft ilägg i skorna och bilder med hans partners görs i vinklar så han ska se längre ut.

Det är även så att det är få män som inte tappar håret i någon utsträckning. Möjligt att han har bra hårgener men standard i hollywood är hårtransplantationer. Ta dig en titt på brendan frazer istället så får du en verkligare bild.
Det här var ett exempel. Det är bara att titta på din egen omgivning. Visst, män som låter sig förgås kommer naturligtvis bli slitna. Frazer är ett exempel på det. Han gick från Djungel-George till en tjockis. Hade han inte krashat psykiskt, och förfallit, så hade det inte varit något fel på honom alls. Ta en person som Hasse Brontén, som har hållit sig i form utan fullt så många ingrepp. Han är 56 år. Ernst Kirchsteiger som är 65 år. Du hittar inte en kvinna i den åldern som man skulle finna attraktiv.
Citera
2023-04-03, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du pratar om 45 men skickar en bild på Tompan när han var 55 till att börja med..
Se är det nog inte scientologin som gjort honom att se slät ut.
Det kallas för "a plastic surgeon hand"
Jag sa inte att Cruise var 45, jag pratade om att en man generellt åldras betydligt bättre än kvinnor och visade ett exempel på ett vackert filmpar från 80-talet, och hur de har åldrats. Hela Hollywood trycker i sig botox. Skillnaden är att männen ser ut som när de var 30, och kvinnorna ser ut som någon sorts sjömonster á la Madonna.
Citera
2023-04-03, 21:56
Medlem
Citat:
Vet inte huruvida det är rätt avdelning, men alla som skriver om detta verkar vara här. Jag ska berätta lite om mig. Jag är tjej, om man får säga så, och mellan 45 och 50. Jag har utbildning inom litteratur och språk och frilansar som översättare. Hur är mitt liv lättare än för en kille i liknande livssituation?

Jag har funderat på detta länge, vad ni menar.

Som 45-50 årig kvinna så är ditt liv inte lättare än motsvarande man. Kvinnors främsta värde ligger i deras ungdom och fertilitet.
Citera
2023-04-03, 22:00
Medlem
Easy mode gäller väl främst attraktiva tjejer i åldern 16-33 typ.

Träffade ett tag en kvinna som enbart dejtade och hade förhållanden med rika män som var mångmiljonärer. Hon bodde gratis i deras bostad, åt gratis, reste gratis, bodde på hotell gratis, hade gratis bil, osv. Så visst finns det dom kvinnor som "lever livet på easy mode", glider på räkmacka genom större delen av livet.

Kvinnor som bor tillsammans med eller bildar familj med män som betalar allt för dom är inte ovanligt.
Citera
2023-04-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Och män vågar inte sova för att de ständigt är fysiskt hotade av potentiella giftmörderskor. Hör du inte hur löjligt det låter? Ja, jag menar även ditt ”argument”.

Även om det finns en viss poäng i att man är mer utsatt som kvinna för sexuellt våld, speciellt på typ festivaler, påväg hem från krogen, ute och joggar i en skogsslinga, om man däckar på en hemmafest etc så är det faktiskt betydligt mer sannolikt att jag som man skall råka ut för oprovocerade våldsbrott, även väldigt grova sådana. Men trots det är jag inte rädd när jag går hem ensam en mörk kväll. Skillnaden i detta fallet är att om en kvinna snällt ber en manlig bekant att ha följe hem(alltså inte hänga med hem och knulla) så kommer de flesta att ställa upp. Hade jag frågat en polare om inte han kan följa mig hem från krogen så hade jag blivit "roastad" i flera veckor framöver.
Citera
2023-04-03, 22:13
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Även om det finns en viss poäng i att man är mer utsatt som kvinna för sexuellt våld, speciellt på typ festivaler, påväg hem från krogen, ute och joggar i en skogsslinga, om man däckar på en hemmafest etc så är det faktiskt betydligt mer sannolikt att jag som man skall råka ut för oprovocerade våldsbrott, även väldigt grova sådana. Men trots det är jag inte rädd när jag går hem ensam en mörk kväll. Skillnaden i detta fallet är att om en kvinna snällt ber en manlig bekant att ha följe hem(alltså inte hänga med hem och knulla) så kommer de flesta att ställa upp. Hade jag frågat en polare om inte han kan följa mig hem från krogen så hade jag blivit "roastad" i flera veckor framöver.

Det är inte extremt mycket mer sannolikt, utan ca lika mycket i hur många män tillika kvinnor utsätts för våldsbrott i Sverige. Däremot blir kvinnor förutom det också utsatta för sexuella brott, vilket män inte behöver tänka på i lika stor utsträckning.

Våldsbrott

Citat:
Bland män (16–84 år) uppger 3,5 procent att de utsattes för misshandel 2021, vilket är samma nivå som 2020.

Bland kvinnor (16–84 år) uppger 2,1 procent att de utsattes för misshandel 2021, vilket är i princip samma nivå som 2020, då andelen var 2,2 procent.

Sexualbrott

Citat:
Bland män (16–84 år) är det 1,1 procent som uppger att de utsattes för sexualbrott 2021, vilket är ungefär samma nivå som 2020 (1,2 %).

Resultatet för kvinnor (16–84 år) visar att 7,5 procent uppger att de utsattes för sexualbrott 2021.
Citera
2023-04-03, 22:33
Medlem
bergsturks avatar
Kvinnor har betydligt svårare att begripa sig på män än vad män har att begripa sig på kvinnor, har jag förvånat kommit fram till efter många decenniers observationer. Många män är duktiga på att analysera kvinnor, när det inte gäller deras egna kvinnor (eller tilltänkta partners), där de alltid är godtrogna. Jag har dock aldrig träffat på en kvinna som begriper sig på män.

Kvinnor har därför väldigt svårt att förstå hur privilegierade de är, och mycket av den aggressiva skrikfeminismen verkar komma sig av att de plötsligt varit tvungna att konkurrera på manliga arenor på lika villkor (dvs "jämställdhet"), där de normalt sett enkelt konkurreras ut av män som BÅDE 1. konkurrerar hårt med andra män (ett koncept okänt för kvinnor) och 2. vill imponera på kvinnor genom hur lyckade de är (också detta helt okänt för kvinnor; det räcker ju med att visa fram sig och inte se ut som ett skogstroll för att få en man).

Norah Vincent hette den lesbiska feminist som i kraft av sitt butchiga utseende wallraffade som man i ett och ett halvt år, i manliga umgängesformer. Avsikten var att avslöja de hemliga patriarkala strukturerna som gynnade män, men Vincent upptäckte snart att motsatsen var sann, gled in i en djup depression som krävde vård och blev sedermera något av en mansaktivist (även om hon hade typiskt kvinnliga takes som "de måste prata mer med varandra" och "de är rädda för det feminina"). Upplevelsen beskrivs i boken Self-Made Man. Hon tog livet av sig förra året, 53 år gammal.
Citera
2023-04-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är inte extremt mycket mer sannolikt, utan ca lika mycket i hur många män tillika kvinnor utsätts för våldsbrott i Sverige. Däremot blir kvinnor förutom det också utsatta för sexuella brott, vilket män inte behöver tänka på i lika stor utsträckning.

Våldsbrott

Sexualbrott

Som du själv ser så är det betydligt fler män som anmäler misshandel än kvinnor. Framförallt i yngre åldrarna. I den yngsta åldersgruppen nästan dubbelt så många. Gissningsvis sker den misshandeln som kvinnor råkar ut för i andra sammanhang än de jag beskrev. Det finns inte på kartan att tre fullvuxna män skulle oprovocerat starta bråk och hoppa på en kvinna. I det offentliga rummet startar inte män slagsmål och bråk med kvinnor. Utan med andra män.

Så, medges, att jag uttryckte mig klumpigt, men den stora statistiska skillnaden när det kommer till våldsbrott mellan män och kvinnor så går det inte att förneka att du som man är extremt mer sannolik att drabbas av oprovocerat våld. Givetvis våldsbrott ingenting som enbart drabbar män, men det har jag inte påstått heller. Din poäng blir ju märklig i sammanhanget när du tar upp sexuellt våld eftersom att män och pojkar också "måste oroa sig"(dina ord) över sexuellt våld.
Citera
2023-04-03, 22:54
Medlem
ThExanors avatar

Du är ingen frilansande översättare.

Jag tycker att borde fundera på varför du förmer dig en utgift du ej komma förmå. Ditt dumma musslande får dig att ha det bättre, är du ens oskön din pajas?
Senast redigerad av ThExanor 2023-04-03 kl. 23:35.
Citera
2023-04-03, 22:55
Medlem
maxatdunders avatar
Tjejer får flest förfrågningar när det gäller boendet och val av hyresgäst. En tjej som gråter på gatan blir väl omhändertagen direkt medan en kille som gråter går majoriteten bara förbi och antar det är någon skummis med drogproblem.

Sen tycker jag egentligen det är svårare för tjejer i vissa avseenden, men du ville höra exempel så fick du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in