Citat:
Ursprungligen postat av
HonSmFngadeBlixten
Vet inte huruvida det är rätt avdelning, men alla som skriver om detta verkar vara här. Jag ska berätta lite om mig. Jag är tjej, om man får säga så, och mellan 45 och 50. Jag har utbildning inom litteratur och språk och frilansar som översättare. Hur är mitt liv lättare än för en kille i liknande livssituation?
Jag har funderat på detta länge, vad ni menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
HonSmFngadeBlixten
Du kanske inte har hängt med, men tydligen så har denna nya trend kommit som säger att män har det jobbigt i livet medan kvinnor bara flyter med och får allt gratis.
Jag vill att de ska förklara vad jag har fått gratis.
Mjna. Jag tror att det har skett lite av ett missförstånd eller så har du lyssnat på troll som inte vet vad dom pratar om. Är du närmare 50 så missade du tyvärr många av dom fördelarna 80-90talisterna fick enbart på grund av sitt kön.
Attraktiva människor, ff a Attraktiva kvinnor lever ju givetvis på "easy mode", det är ett välkänt psykologiskt fenomen som kallas för halo effekten. De fördelarna man som kvinna oftast får är möjligheten till att bli försörjd och en hel del sociala fördelar. Det finns givetvis en hel del privilegier som kommer med att födas som kvinna på samma sätt som det finns en del privilegier med att födas som man. Att de som åtnjuter dessa privilegier brukar ofta vara blinda för det är inget konstigt egentligen.
Min uppfattning är att det kan skilja sig mer mellan individer än mellan grupperna. Jag tror inte att någon av grupperna har det värre än den andra. Bara att man har olika sorts problem. Att kunna reflektera kring dessa saker kräver ju lite tankeverksamhet och möjligheten att någorlunda objektivt kunna se sin egen situation och livsresa och ha en förmåga att leva sig in i andra människors perspektiv och livsresor.
Klass skulle jag säga är det som avgör mer än nästan något annat ifall du lever på easy mode eller inte. En person som är född överklass kommer givetvis att ha en väldigt annorlunda situation jämfört med någon som växer upp i ett hem med ansträngd ekonomi.