2023-12-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom det inte tagits upp som åtalspunkt Sexuellt övergrepp kan det inte tas upp i hovrätt heller. Men ett nytt åtal när föräldrarna redan sitter i fängelse. Som tex Lasermannen som suttit i 30 år blev åtalad och fälld för ett gamalt mord för några år sedan.
Preskriptionstiden för sexuellt övergrepp är fem år och tio år för grovt sexuellt övergrepp. Om brottet begicks innan målsäganden fyllde 18 år börjar preskriptionstiden räknas från den dag målsäganden fyller eller skulle ha fyllt 18 år.

Som du ser finns det gott om tid för att skipa rättvisa. De kommer ej undan.

Jag har faktiskt inte läst åtalet eftersom jag ej funnit det i FUP: Jag undrar om det möjligen går under grov misshandel? De kan ju konstateras att skadorna var rätt färska. I december nån gång tror jag att det skett.

För kännedom kom en lagändring 2020 där man helt slopade preskriptionstiden för de allvarligaste sexualbrotten mot barn. Detta omfattar brotten Grov våldtäkt mot barn och Våldtäkt mot barn. Men dock inte brott som Sexuellt utnyttjande av barn eller Sexuellt övergrepp av barn.
Citera
2023-12-11, 12:54
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För kännedom kom en lagändring 2020 där man helt slopade preskriptionstiden för de allvarligaste sexualbrotten mot barn. Detta omfattar brotten Grov våldtäkt mot barn och Våldtäkt mot barn. Men dock inte brott som Sexuellt utnyttjande av barn eller Sexuellt övergrepp av barn.

Innebär detta att om ny bevisning skulle framkomma där misstanke räcker för våldtäkt mot barn så kan en ny förundersökning inledas om nyupptäckt brottslighet? Där då påföljden vid eventuell fällande dom skulle anpassas till den påföljd som (troligen) kommer att dömas ut för misshandelsbrotten?
Citera
2023-12-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Innebär detta att om ny bevisning skulle framkomma där misstanke räcker för våldtäkt mot barn så kan en ny förundersökning inledas om nyupptäckt brottslighet? Där då påföljden vid eventuell fällande dom skulle anpassas till den påföljd som (troligen) kommer att dömas ut för misshandelsbrotten?

Ja, absolut! Sen skall sägas att vid övriga former av sexualbrott mot barn där börjar man räkna preskriptionstiden från den dagen barnet fyller 18 år. Så det finns med andra ord ingen tidsbrist i detta fallet....
Citera
2023-12-11, 13:14
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Vet inte om det framkommit i FUP men vet man hur Z tandstatus va? Har svårt att tänka mig att J och D har borstat tänderna osv på henne.

Sjukvårdspersonal säger i förhör att tänderna var dåliga. "Gula och fula" är en beskrivning jag reagerade på och fortfarande minns
Citera
2023-12-11, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Hon var speciell uttryckte de sig om.
Krånglig.
Kan väl räcka.
Så är det ofta i många familjer fast inte på så grovt sätt.

De påstod det ja, men de har å andra sidan inte gjort något annat än ljugit om allt hela tiden.

Det handlar om två sjuka föräldrar och en dysfunktionell familj som valde ut ett mobboffer för att ta ut sin frustration på. Frustration över ett misslyckat liv. Den svåra födseln och J's barndom har också spelat in (detta har malts sida upp och sida ned i tråden, men tål tydligen att upprepas.)

Ytterst är det dock vuxenvärldens fel att detta hänt. Ytterst är det vuxenvärlden som saknat styrka att förstå och att ingripa. Många av oss misstänker också att vuxenvärlden kommer att sakna styrka att utdöma rättmätiga straff.
Citera
2023-12-11, 14:38
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Z var ju undernärd och hade näringsbrist under de sista åren. Kroppens organ och inte minst ögon är ju beroende av olika vitaminer som hon har saknat. Pratar vi då om ett eller ett par år i flickans liv med näringsbrist är det ju väldigt mycket. Lägger vi sedan till att hon var inlåst i mörka rum så har hon inte fått det dagsljus som ögonen kräver..

Där håller jag faktiskt inte med dig att många vittnar om att Z har självskadebeteende. Däremot säger mamman det till alla som vill höra på men ingen har i praktiken sett det.

Sedan det att hon skulle riva sig i ansiktet så att hon t ex kom åt ögat tror jag absolut inte på. I övrigt det som föräldrarna kallar självskadebeteende ser man ju ofta hos barn som inte får som de vill. Har ni inte sett barn som kastar sig på golvet och låter som mistlurar för att de inte får något

Det andra de pratar om att hon äter och dricker vad som helst verkar ju gå väldigt långt bak i tiden. Z är ju inte speciell på det viset. "Alla" vet att ungar kan stoppa vad som helst i munnen. Det som tydligast framkommer är ju att när hon var hos mormor och morfar och fick mat är det inget som de har sett. Har hon sen kommit hem och maten blivit ransonerad har hon förmodligen blivit hungrig och desperat.

Under det dryga halvår som vi fick följa henne har det hänt vid ett tillfälle att hon slagit sig i ansiktet.

Vad menar du här: ”Under det dryga halvår som vi fick följa henne”…?
Senast redigerad av Lilett 2023-12-11 kl. 14:40.
Citera
2023-12-11, 14:44
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ja, absolut! Sen skall sägas att vid övriga former av sexualbrott mot barn där börjar man räkna preskriptionstiden från den dagen barnet fyller 18 år. Så det finns med andra ord ingen tidsbrist i detta fallet....

Vad Z utsatts för är givetvis en tragedi. Det låter ändå som det är ett gynnsamt läge rent polisiärt. Den medicinska undersökningen är dokumenterad för framtiden så om det kommer fram kompletterande bevis och indicier som kan styrka ett uppsåt för våldtäkt så borde den processen kunna gå ganska fort.
Denna rättegång har ju fått stor uppmärksamhet att kan leda till att grannar, bekanta m.fl. som kommit i kontakt med familjen och sett konstigheter nu berättar vad de vet. Systern och hennes mobil är naturligtvis högintressanta också.

Har en känsla att att denna tråd kommer fortsätta vara aktiv i många år framåt.
Citera
2023-12-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Vad menar du här: ”Under det dryga halvår som vi fick följa henne”…?
Under den tid Z låg på sjukhus och hade personer nära henne hela tiden har ingen sett något tecken på självskada trots att föräldrarna sagt att hon bland annat bet i sina händer , ett beteende som självklart inte skulle försvunnit över en natt .
En gång på sjukhus slog hon sig i huvudet och det var enda gången och något som vilket barn som helst skulle kunnat gjort i ren frustration om de befunnit sig i samma situation
Citera
2023-12-11, 15:52
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Vet inte om det framkommit i FUP men vet man hur Z tandstatus va? Har svårt att tänka mig att J och D har borstat tänderna osv på henne.

Tänderna såg ut att vara i uselt skick enligt sjukvårdspersonal. Senare läste jag att tandläkare rekommenderade fem tandborstningar per dag då hon låg inne på sjukhuset med soc.personal som sällskap.
Så nej, hennes tänder borstades nog intecallt för ofta.
Citera
2023-12-11, 16:26
Medlem
Parasolltrolls avatar
Youtube The worst abuse in history-the tragic story of Genie Wiley.
Det har tydligen hänt förut.
Citera
2023-12-11, 16:28
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Kanske för att all sexuell sammanblandning med barn är våldtäkt? Per definition numera.
Citera
2023-12-11, 16:55
Medlem
larkascendings avatar
Citat:

Gula och fula (ordagrant) och hon såg ut som ett gatubarn och luktade ”gammal gubbe”.

Sjukvårdspersonal reagerade på kontrasten mellan pappan som var ren och välklädd i ordentlig vinterjacka medan flickan var invirad i någon filt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in