2023-11-29, 07:08
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Såklart mamman är gravt psykiskt störd som har gjort något så här, om inte annat mot en av dom människor som borde betyda mest för henne...hennes egen dotter.....men varför räddades hon inte själv som barn och verkligen fick det rätta stöd hon behövde för att bli hel som vuxen, det kan hon inte ha fått, inte ha bearbetat sitt eget trauma! Även om alla sensationslystna i den här tråden skiter i det, så gör inte jag det. Jag följer INTE med drev bara för att....men varför inte lägga till orden "Ingen som tycker annorlunda än majoriteten i denna tråd får skriva!"?? Skulle passa då va!?
Det måste förresten ha funnits många i hennes omgivning som långt tillbaka i tiden visste om att hon hade sadistiska drag!!
Att läsa FUP är inte min grej, speciellt inte när det gäller familjetragedier!

Som sagt, läser du inte den och får hela bilden så borde du ju inse att det finns saker där som tagits upp (bla om J) som du således inte har en aning om.

Ändå ger du dig in i diskussioner om det, och när andra påpekar att du har fel så kan du inte ta det.

Fattar du verkligen inte det?
Citera
2023-11-29, 07:13
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen av grannarna sa att de eldade så vad de egentligen använt all ättika de köpte är väldigt oklart , förutom till inläggningar och städ vet jag inte vad man kan ha det till Särskilt välstädat hade de inte och eftersom J inte kunde röra sig så mycket lär hon inte skrubbat med ättika och bikarbonat hon lär heller inte sysslat med inläggning av grönsaker

Till att tvätta med, vilket faktiskt också jag gör.

Just ättika och bikarbonat till allt från städ till tvätt, luktborttagning har det ju skrivits flitigt om (som ”mirakelmedel”) i nästan varenda tidningsbilaga det senaste året.
Citera
2023-11-29, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Sjukvården gjorde två orosanmälningar den 26 aug 2022 och 1 sep 2022, i samband med mammans fallolycka. De befarade risk för bristande omsorg då mamman blivit rörelsehindrad och fått EP-diagnos i tillägg till sin svåra ADHD.
Dessa anmälningar gällde inte Z specifikt. Dessförinnan finns inga dokumenterade orosanmälningar.
Framgår av aktbilaga 198.

Mest anmärkningsvärt är att BVC aldrig anmälde trots att Z avstannat i sin längdtillväxt och uteblev från 11 bokade besök. Bra att IVO nu ska utreda detta. Samma sak med folktandvården.

Denna lägenhet måste ha stått tom efter att 6-barnsfamiljen flyttade ut. Inte säkert att Olss*n ens varit där.
Föräldrarna uppgav den ena efter den andra trovärdiga anledningen till att inte dyka upp sjukdom osv med 6 barn är det ju inte särskilt konstigt ..men som det står i förhör med föräldrarna Bvc hade sett Z när hon var med när de yngre syskonen var på koll , där borde Bvc reagerat över att det gick bra att komma på inbokade kontroller med de andra barnen men inte med Z och dessutom passat på att boka in henne samtidigt som syskon
Citera
2023-11-29, 08:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Inte till mig du skriver, men ...

Det finns inte någon ursäkt för vad J har gjort mot Z än om man inte har läst FUP.

Jag fattar inte riktigt vad du menar ens?

Jag ursäktar ingenting?
Vad jag menar är att man ska kanske inte gå in i en diskussion utan rejält kött på benen.
Att enbart diskutera (och tro stenhårt på) utefter vad media rapporterar (och sedan dessutom dra ihop lite egna slutsatser) i sina artiklar gör att man inte får hela bilden.

Och att personen därefter ställer frågor om saker som det redan finns svar på, antingen redan citerat i tråden, eller just i fup, men ändå envisas med att ”hitta på svar” till själv..?

Fattar inte riktigt hur det gagnar tråden mer än att det blir en massa upprepningar och trådsanningar.
Citera
2023-11-29, 08:22
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpeepp
Har försökt söka i tråden efter det anonyma tipset men hittar inget, så sorry för upprepning.

Men tänkte på det här med det anonyma tipset som kom in till soc 11/1 - 2023.

Är det inte märkligt att ingen har gjort än orosanmälan förrän den 11 januari? Detta dom diskuterar handlar ju om något som hände i det förra boendet.

Var det inte så att den anmälaren inte riktigt visste vad som försiggick förrän hon vid den tiden talade med D@niel (ägaren till huset).
Och efter vad han då berättade om familjen (ihop med vad hon sedan tidigare misstänkt) kände sig säker på att något var galet och gjorde därefter anmälan.

Om jag minns rätt..?
Citera
2023-11-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Luktade det någonsin rök från grannarna? Och i så fall bara via ventilation till tvättstugan?
Påvisades det?

Eller antog polisen bara att det var uppenbar lögn som inte var värd att överbevisa.
Ättika+yokoair var för att dölja Z ombytta blöjor samt plåga henne.

I polisens anteckningar från husrannsakan står det att det luktar cigarrettrök i köksskåpet/skafferiet eller vad det var, men ingen röklukt i tvättstugan.
Citera
2023-11-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilak
I SMS på julaftonens förmiddag frågar D om han får ge J's telefonnummer till sjukhuset. J svarar nej.

Ah det hade jag missat. Svårt att navigera i svadan av meddelanden.

På julafton kl 10 säger J "jag vill prata med dem för du kan inte". Alltså lite innan hon säger nej till att lämna ut telefon.

Ännu tidigare har hon pratat om att åka in till sjukhuset om inte D fixar fram bild och info men det kanske mest var tomma hot.
Citera
2023-11-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mest anmärkningsvärt är att BVC aldrig anmälde trots att Z avstannat i sin längdtillväxt och uteblev från 11 bokade besök. Bra att IVO nu ska utreda detta. Samma sak med folktandvården.
Helt fruktansvärt. Hade det varit USA hade de nog behövt betala skadestånd till Z. Hoppas de skäms rejält, blir uppläxade av IVO och är mer noggranna i framtiden. Även om skadan med Z redan är skedd.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är alltid så. EFTER att förövare hamnat tryggt bakom lås och bom, så kommer folk fram och berättar vad de sett och hört och funderat över. Men så länge som förövarna är ute, så är det ingen som vågar. De är kanske rädda för att även om de lämnar ett anonymt tips, så kommer polisen att spåra upp avsändaren på teknologisk väg, eller alternativt att förövarna måste förstå vem det är som har "tjallat" (som dom ser det). I detta fall måste det ju vara någon som hade anledning att gå in i det förra huset. Ägaren eller den nya hyresgästen, kanske någon hantverkare. D.v.s. föräldrarna skulle ha kunnat spåra upp denna person och hämnats på den. Folk är rädda.
Kanske rädda, men framför allt fega vuxna människor
Citera
2023-11-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Klara antydningar om att pappan regelbundet våldtar Z. Säkert deltog båda föräldrarna emellanåt.

Spelade de kanske också in detta, och sålde via nätet?
Jag tror också D regelbundet våldtog Z och att båda föräldrarna deltog, av FUP att döma. Även om det ”enda” Z berättar är om när mamman stoppar in sina fingrar trots Z säger stopp min kropp. Skadorna inuti berättar mycket mer än så.

Det är klart Z har väldigt svårt att berätta detta, det är inte bara att berätta när det kommer till sådant här som vissa tror (menar inte dig jag svarar nu). Men det är svåra trauman, särskilt för ett barn i Z’s ålder. Det är en process. Sannolikt att hon inte ens minns exakt vad som hänt då hjärnan gärna förtränger vilket ofta innebär minnesbilder istället för ett klart händelseförlopp, men våldtäkter har ju hänt. Garanterat
Citera
2023-11-29, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Jag tror också D regelbundet våldtog Z och att båda föräldrarna deltog, av FUP att döma. Även om det ”enda” Z berättar är om när mamman stoppar in sina fingrar trots Z säger stopp min kropp. Skadorna inuti berättar mycket mer än så.

Det är klart Z har väldigt svårt att berätta detta, det är inte bara att berätta när det kommer till sådant här som vissa tror (menar inte dig jag svarar nu). Men det är svåra trauman, särskilt för ett barn i Z’s ålder. Det är en process. Sannolikt att hon inte ens minns exakt vad som hänt då hjärnan gärna förtränger vilket ofta innebär minnesbilder istället för ett klart händelseförlopp, men våldtäkter har ju hänt. Garanterat

Håller med.

Som jag skrivit tidigare så påminner allt mest om en BDSM-lek som totalt spårat ur.

Fängslandet.

Tortyren. (Kyla, benbrott, blod på väggarna från Z, blöja, fick inte gå på toalett, etc, etc.)

Mobbningen (exkludering ur familjen, fick inte äta mer än rester från de andra, etc, etc).

Våldtäkterna (de förmodade).

Förminskningen (Klippningen av håret, kallades förståndshandikappad, möget, IQ som guldfisk, etc, etc).

Det blir naturligtvis oerhörda trauman av detta hos Z, och Z kan därför inte redogöra för vad som hänt, kommer säkert inte ihåg en hel del heller eftersom hon undermedvetet förträngt det för att kunna överleva mentalt.

Stackars, stackars Z. Hoppas allt går väl för dig framöver! Vi är många som tänker på dig och hoppas på det bästa!
Citera
2023-11-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jag fattar inte riktigt vad du menar ens?

Jag ursäktar ingenting?

Jag menar att det inte finns någon förlåtelse för vad J har gjort mot Z. Och man behöver inte har läst FUP för att förstå vad som har hänt Z och hur J har haft det i sin uppväxt om man har läst artiklarna som finns på webben.

Men det är klart att det står ju inte att J har fött Z för tidigt. Och man kan inte heller lägga skulden på Z att hon blev född för tidigt bara för att J mår dåligt. Antingen bestämmer man sig för att föda fram barnet än om det var oplanerat eller så tar man helt enkelt abort. Att hon inte visste om att hon var gravid med Z är nog bara ett rent påhitt. J hade som sagt fött tre barn innan Z så nog visste hon om tecknen på en graviditet.

Så i J:s berättelse finns det nog en hel del lögner.
Citera
2023-11-29, 09:54
Medlem
Konstigt att Skånska Dagbladet inte följer rättegången som de gjorde förra veckan. Jag fick uppfattningen att de skulle göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in