Henrik Lindahl
I dag*12:56
Klockan är 12.55 och rätten samlas igen.
Henrik Lindahl
I dag*13:02
Åklagare Ingegerd Jigin kommer snart att börja spela upp videoförhören med flickan. Hon inleder med några ord om hur förhören gick till och att flickan utvecklades under den tid som de många förhören hölls. Förhören innehåller mycket som inte har med de åtalade gärningarna att göra. Samtliga förhör kommer att spelas upp. Målsägarbiträdet påpekar att flickan deltagit i förhören frivilligt, men att de tidvis varit jobbiga.
Henrik Lindahl
I dag*13:04
Det första förhöret är från 18 januari och från det finns bara en ljudinspelning, som rätten nu får lyssna på.
Henrik Lindahl
I dag*13:07
"I det här rummet finns inga hemligheter", säger förhörsledaren till flickan. "Jag vill åka tillbaka", svarar flickan. Sedan pratar de om en ficklampa som flickan har med sig.
Henrik Lindahl
I dag*13:09
Förhörsledaren pratar med flickan om hur hon har det på sjukhuset och vad hon brukar titta på i sin surfplatta.
Henrik Lindahl
I dag*13:11
"Hur kommer det sig att du är på sjukhuset?" frågar förhörsledaren. "Jag drack ättika", svarar flickan. Hon vill inte svara på var hon var när hon gjorde det. Hon upprepar att hon vill åka tillbaka.
Henrik Lindahl
I dag*13:13
Flickan vill inte berätta om vad som hände på julen. Förhörsledaren säger att de ska ta en liten paus.*
Henrik Lindahl
I dag*13:14
Del två av det första förhöret spelas upp.*
Henrik Lindahl
I dag*13:16
Flickan säger att ättikan smakade "blä" och att hon fick ont i magen.
Henrik Lindahl
I dag*13:17
Förhörsledaren frågar på nytt var ättikan fanns men flickan vill fortfarande inte svara. Då väljer förhörsledaren att avsluta förhöret.
Henrik Lindahl
I dag*13:19
Nu spelas det andra förhöret upp, från 25 januari. Denna gång med bild.
Henrik Lindahl
I dag*13:21
Förhöret äger rum i ett rum på sjukhuset. Flickan rullas in i rullstol men kan själv resa sig upp och sätta sig i en fåtölj. Hon sitter i knäet på en vårdanställd och har en keps på sig.*
Henrik Lindahl
I dag*13:23
Pappan och mamman följer videoinspelningen som spelas upp på en projektorduk. De ser samlade ut.
Henrik Lindahl
I dag*13:25
Förhörsledaren, som är specialutbildad i att förhöra barn, frågar om ättikan. Flickan vill inte berätta. I stället börjar de prata om hennes syskon.*
Henrik Lindahl
I dag*13:26
Flickan har en nalle som hon fingrar på. Hon svarar fåordigt eller inte alls på frågorna. "Var sover du?" frågar förhörsledaren. "I min säng", svarar flickan.
Henrik Lindahl
I dag*13:27
Flickan leker med nallen.
Henrik Lindahl
I dag*13:30
"Vem var där när du fick ont i magen?" – "Mamma och pappa."
Henrik Lindahl
I dag*13:30
"De duschade mig och klädde på mig och pappa körde mig till sjukhuset."
Henrik Lindahl
I dag*13:32
"Var det mörket eller ljust? Hur såg det ut där ute?" – "Mörkt." – "Vem var vaken?" – "Mamma och pappa." – "Vad gjorde ni för nåt?" – Flickan svarar inget.
Henrik Lindahl
I dag*13:36
Förhörsledaren kommer ingenvart med sina frågor.*
Henrik Lindahl
I dag*13:37
Förhöret pausas.
Henrik Lindahl
I dag*13:40
"Vad är det som gör att (flickans namn) inte vill berätta?" frågar förhörsledaren flickan.
Henrik Lindahl
I dag*13:40
"Jag får inte", svarar flickan.
Henrik Lindahl
I dag*13:41
Flickan säger att hon är rädd för att någon skulle ta henne.
Henrik Lindahl
I dag*13:43
"Jag som är från polisen ska prata med dig för att se om vi kan hjälpa dig, och så har vi socialtjänsten som också vill hjälpa dig", säger förhörsledaren.
Henrik Lindahl
I dag*13:44
Det är ibland svårt att av inspelningen uppfatta vad flickan säger när inte förhörsledaren upprepar det.
Henrik Lindahl
I dag*13:47
Det är tydligt att förhörsledaren och trygghetspersonen lägger mycket vikt vid att etablera en trygg kontakt med flickan, och att de går försiktigt fram med frågor om vad hon varit med om.
Henrik Lindahl
I dag*13:49
Det andra förhöret med flickan avslutas.
Henrik Lindahl
I dag*13:52
Resten av rättegångsdagen kommer ytterligare förhör med flickan att spelas upp, och ännu fler när rättegången återupptas i nästa vecka. Skånskan har tidigare sammanfattat de cirka 20 förhören med flickan i denna artikel:
https://www.skd.se/2023-11-16/forgiftade-flickan-mamma-och-pappa-kan-ni-ta-men-inte-mina-syskon