2023-04-02, 10:48
Bland etniska svenskar som är "medelklass" har väl privatleasing dominerat eller tjänstebil genom jobbet? Då slipper man hålla på att krångla med att sälja begagnade bilar.
Citera
2023-04-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kan ju vara byten också. Sen behöver det ju inte vara fel om en kille som jobbar på VAG eller liknande köper en golf med defekt låda och kastar i en ny någon kväll.

Han gör förmodligen lika bra jobb åt sig själv på kvällen som han gör med kundbilarna dagtid.
då är det bra om dom förmedlar det i annonsen.
Något annat som folk är HEMSKT dåliga på, det är att skriva annonser.
Citera
2023-04-02, 12:49
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Lät du dig luras av de svenskklingande namnen? Det vill säga namnbytena eller målvakterna?

Ingen aning, jag har ”bara” ägt 5st olika bilar så jag har inte världens största erfarenhet av att köpa och sälja bilar. Hittills har det gått bra.
Citera
2023-04-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Invandrare sociala människor inte rädda för att prata med folk svenskar lider av social fobi och säljer via bilförsäljare imao? 😀

Lite rätt kanske……Defenitivt reserverade mot okända människor.

Mer kulturskillnader tror jag. Dels har vi ingen prutkultur. Det finns länder där de blir förnärmade om du inte prutar. Det hör till där att det ska tjålas, krånglas, dricka te och lära känna varandra typ…

Vi har inte heller direkt den kulturen där det är vanligt att gå sin egen väg, t.ex försöka försörja sig genom att köpa och sälja bilar med vinst. Vi är fostrade till duktiga lönearbetare. Utbildning, sen en antällning med en chef o.sv. Det ska helst vara jävligt tryggt.

Möjligtvis att en del invandrare kommer från kulturer där är mer buisiness och mindre kneg….?
Citera
2023-04-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kan ju vara byten också. Sen behöver det ju inte vara fel om en kille som jobbar på VAG eller liknande köper en golf med defekt låda och kastar i en ny någon kväll.

Han gör förmodligen lika bra jobb åt sig själv på kvällen som han gör med kundbilarna dagtid.

Men hur är det med akademikerna då? Kan man köpa en bil av dem?

Citera
2023-04-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miffotmorgan
Ökenfolk är inte altruistiska.
Man lurar och bedrar människor, det ligger i genetiken.
Köpslår och gör affärer på ett hetsigt vis, alla som har rest världen över har bemöt detta beteendet.
Besök kamelmarknaden i Kairo så ska ni få se.

Har ni blivit kallad blåögd någon gång, tänk på vad det innebär.

Dessutom fullt legitimt rent religiöst att ljuga och bedra oss otrogna.
Citera
2023-04-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Dessutom fullt legitimt rent religiöst att ljuga och bedra oss otrogna.
Nog mången svensk som "luras" också.
Om man har en äldre bil, och däcken snart behöver bytas, batteriet börjar bli dåligt, rutan är gammal, kamremmen snart behöver bytas etc, och byte av kamrem kostar lika mycket som hälften av bilens värde, då säljer man.
Citera
2023-04-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men hur är det med akademikerna då? Kan man köpa en bil av dem?

Bra fråga!

Där ska man först och främst vara väldigt observant. Speciellt gäller det att dra öronen åt sig vid formuleringar som tex "inte vad jag känner till", "jag vet inte så mycket om den" och överhuvudtaget när dom kör dom där slingriga svaren som akademiker så ofta använder.

Tex "vi har inte använt den på ett halvår" = när du upptäcker att batteriet är slut kan du inte komma och klaga sedan.

Men sen bör man vara skeptisk överhuvudtaget till köp av bil av akademiker. Mycket åkt omkring i två månader utan att observera den ilsket lysande oljelampan, feltankningar av diesel i bensinbilar och vise versa, spolarvätska i bromsvätskebehållaren och tändvätska i spolarvätskan, lackskador pga konstiga idéer om hur bilen ska tvättas, repor efter att takräcket ramlta loss för att man inte klickade i fästet ordentligt, skador runt bränslepåfyllningsröret efter att ha kört i väg med pumphandtaget kvar i bilen osv osv, sen alla krockskador på det.
Citera
2023-04-02, 14:12
Medlem
Polis2010s avatar
Kolla på bilar i Blocket Stockholms län så är 90 % av säljarna invandrare. Alla dessa kärror är inte dåliga men min erfarenhet är att de har väldigt bråttom att göra affär. Helst ska du inte ha möjlighet till riktig provkörning då bilen är avställd. Får kanske köra omkring på en större parkeringsplats. Allt fungerar enligt säljaren men att testa Navi, GPS eller ev stereo med växlare är inte i deras tankevärld. Kamrems info är ofta manipulerad. När det går att pruta rätt mycket 15-25% då kan du vara säker på att du blir lurad. Har varit nära att köpa men bett om ett dygns betänketid och då förstår man faran med köpet.
Citera
2023-04-02, 14:25
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
För at du måste blåsa folk på pengar för att tjäna pengar på försäljning av bilar. Invandrare har inga problem med att lura svenskar. At vara duktig på att pruta ger hög status i arab-världen. Skitbilarna säljer dom til svennebanan, dom bra till personer inom klanen, skulle dom visa sig vara skit åker dom tillbaka in i butiken og ut til dumsvenne.

Regel nummer 1 när köper/säljer bil är håll dig undan invandrare. Polacker och annat skit från öst om stockholm + folk som gillar "att meka" ska man hellre inte köpa från i regel, är ofta sönderskruvat skit.

Bästa är att köpa från hederlig svensk bilaffär för lite mer pengar och sen kör man bilen tills den skrotas, då blir det inget tjafs med försäljning.

HAHA hederlig svensk bilaffär.

Du måste verkligen vara korkad blatte om du tror på den skiten själv.

Jag har bytt in bilar till såna "svenne" hederliga bilaffärer du antyder ska finnas och de är fan inte speciellt intresserade av att vara hederliga.

Jag har bytt in bilar med fel till svenne-meckat Bilia och de har aldrig återkommit efter, faktum är att bilarna stod ute polerade i hallen några dagar senare - nya ägare efter 2 veckor.
Citera
2023-04-02, 15:09
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Du får mycket mindre för din bil än vad du hade fått ifall du sålde den privat.
Jag har inget med företaget att göra. Men om man har någon av deras stationer i närheten, tycker jag absolut att man skall svänga förbi och visa upp sin bil. Det är inget tvång att sälja bilen.

viköperdinbil är den svenska delen av en internationell koncern.

När du åker till en station för att få din bil värderad, sker ett auktionsförfarande, där handlare från tio andra europeiska länder har möjlighet att lägga bud på bilen. Mer än 60 000 handlare är anslutna.

Det priserbjudande som du får, baseras på högsta budet i auktionen.

Som vanligt, kan auktioner sluta hur som helst. Men i och med att den svenska kronan sjunker som en sten i förhållande till EUR, kan det ändå bli ett bra pris (i kronor räknat) för bilen.
Citera
2023-04-02, 15:16
Medlem
kevinhoflands avatar
För att svenska folket röstat fram vänstern så de kan förstöra Sverige med kriminalitet och massa invandrare som lever på bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in