2023-04-01, 15:05
Medlem
Gardenhose88s avatar
Någon som vet vad lönerna är i FCR, Superior Challenge, Knuckle sports Promotion, ufc, one fc osv?

Skriv gärna vad ni vet mvh
Citera
2023-04-01, 15:13
Medlem
Room531s avatar
Tycker podcasten weighing in ger en del insyn i sånt ibland med löner och villkor m.m. ja något sägs nästan i var och vartannat avsnitt men mest när det gäller UFC och bellator, även One championship. Det talas lite boxning och annat med ibland iofs.

https://m.youtube.com/@WeighingIn

Har för mig att DJ (mighty mouse) snackade om sina för låga löner medan han var champ i UFC i den här på sin kanal, där han kommenterar/reagerar på en dokumentär om sig själv https://m.youtube.com/watch?v=r8nol_H0Qtk

Har tyvärr inga raka svar jag är för ointresserad just nu och så vet jag inte jättemycket själv... inte mycket mer än vad som kommer fram ofta på podcasts som dessa IAF.
Senast redigerad av Room531 2023-04-01 kl. 15:23.
Citera
2023-04-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Någon som vet vad lönerna är i FCR, Superior Challenge, Knuckle sports Promotion, ufc, one fc osv?

Skriv gärna vad ni vet mvh
Alla kontrakt i tex UFC är individuella men jag har för mig att ingångslönen är 10 000 dollar i baslön per match och den fördubblas vid vinst.

Går du tre matcher på ett år som nysignad fighter och vinner samtliga så blir det 60 000 dollar men tränare, coacher, managers osv ska ju ha sitt plus skatt på det så det blir inte mycket kvar att leva på och nu pratar vi ändå UFC.

UFC har även performance bonusar som brukar betalas ut ett par stycken per gala och de ligger på 50 000 dollar.

Utöver det så sponsras samtliga UFC fighters av Venum och hurpass mycket du får därifrån beror på hurpass många UFC matcher du har gått men på det stora hela så är det kaffepengar.

Ca 15 - 20 % av det kapital UFC drar in går till fighterlöner kontra ca 50 % hos mindre promotions.

PFL betalar ju ut en miljon dollar om du vinner deras turnering och så har du lön per match. De stora namnen där tex Kayla Harrison drog in 500 000 sek per match.

Svårt att bli rik på MMA om du inte tillhör den absoluta UFC toppen och de tjänar ändå pisspengar jämfört med boxare som tex Fury, AJ, Ozyk osv.

De rikaste UFC fighterserna har ju tjänat mer utanför Oktagonen än i den pga sitt varumärke så att säga och hur de utnyttjar det typ Conor McGregor som är god för ca 1 miljard kronor.

Nr 2 på listan över de rikaste är GSP av aktiva och fd aktiva UFC fighters med ca 250 miljoner på kontot.

På sista och 20:e plats finner vi "fattiglappen" Bisping med en förmögenhet på ca 80 miljoner sek.

Tror inte heller att Jon Jones själv ens är med på listan över de 20 rikaste.

Rikast av alla är dock UFC:s VD Dana White som är god för 5 miljarder sek.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-04-01 kl. 15:36.
Citera
2023-04-01, 15:25
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Alla kontrakt i tex UFC är individuella men jag har för mig att ingångslönen är 10 000 dollar i baslön per match och den fördubblas vid vinst.
12000 som bas i UFC var det för ett par år sedan i alla fall, men som sagt efter staten roffat sin del av kakan och träningspartners, coacher osv är betalda så är det ju inte så mycket.

...Och så har dem bestämt att fighters i UFC inte ens längre får betta på sig själva sen ett, två år tillbaks. Vad fan är det för dumheter...
Citera
2023-04-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
12000 som bas i UFC var det för ett par år sedan i alla fall, men som sagt efter staten roffat sin del av kakan och träningspartners, coacher osv är betalda så är det ju inte så mycket.

...Och så har dem bestämt att fighters i UFC inte ens längre får betta på sig själva sen ett, två år tillbaks. Vad fan är det för dumheter...
Kan vara 12000 men det är inte mycket för en proffsatlet på den högsta nivån av sin idrott.
Citera
2023-04-01, 15:40
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Kan vara 12000 men det är inte mycket för en proffsatlet på den högsta nivån av sin idrott.
Kolla på dokumentären som DJ kommenterar på, länkad ovan. Lågt av UFC uppenbarligen - man skämdes nästan. One och flera andra organisationer, bkfc etc betalar mycket bättre än UFC sägs det, vet inte om jag hört så mycket om baslöner osv där dock. Uppskattar UFC mycket på många sätt (t.ex att dem var i fronten av att trotsa epedimi-bluff-politiken och körde på med sportevents ändå(!) till allas uppskattning. Fast just med löner, till och med för mästare som demetrious Johnson när han var på topp i 135, 125lb där har dem mycket att bättra på.

(Men jag är inte den som ska peka finger och skälla på det, jag är ju en del av problemet som fulstreamar mest, så gott som alltid varje helg istället för att köpa PPV, men försöker i alla fall promota, snacka om eller lyfta fram galor, fighters, podcasts, videor varje helg på ett par forum. Vet att inte det är samma sak/nog men, försöker alltid stödja på något sätt... )
Senast redigerad av Room531 2023-04-01 kl. 15:43.
Citera
2023-04-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Kolla på dokumentären som DJ kommenterar på, länkad ovan. Lågt av UFC uppenbarligen - man skämdes nästan. One och flera andra organisationer, bkfc etc betalar mycket bättre än UFC sägs det, vet inte om jag hört så mycket om baslöner osv där dock. Uppskattar UFC mycket på många sätt (t.ex att dem var i fronten av att trotsa epedimi-bluff-politiken och körde på med sportevents ändå(!) till allas uppskattning. Fast just med löner, till och med för mästare som demetrious Johnson när han var på topp i 135, 125lb där har dem mycket att bättra på.

(Men jag är inte den som ska peka finger och skälla på det, jag är ju en del av problemet som fulstreamar mest, så gott som alltid varje helg istället för att köpa PPV, men försöker i alla fall promota, snacka om eller lyfta fram galor, fighters, podcasts, videor varje helg på ett par forum. Vet att inte det är samma sak/nog men, försöker alltid stödja på något sätt... )
Har redan sett den och ja DJ har tjänat mycket mer i One än vad han gjorde som mästare i UFC. Rent generellt sett så tror jag att One betalar ut högre löner än vad UFC gör och de har även 50 000 dollars performance bonusar också.

Om man bortser ifrån bonusar, Venum pengar delar av PPV intäkter så är det inte ovanligt att en UFC mästare tjänar ca 1 miljon dollar i baslön på en titelmatch idag om vi generaliserar lite beroende på vem det är och vilken viktklass.

Jämför det med vad tex Tyson Fury tjänade på sin senaste boxningsmatch.

BKFC lönerna har jag för mig ligger långt under UFC nivå dock även om det var ett tag sedan jag kollade upp vad de tjänade där.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-04-01 kl. 16:07.
Citera
2023-04-01, 16:15
Medlem
Gardenhose88s avatar
Någon som vet vad dem svenska mma fighterna tjänar i tillexempel fcr eller superiorchalleng eller knucklesports promotion? Alla dessa tre är svenska om någon vet säg gärna mvh
Citera
2023-04-01, 21:13
Medlem
Sagodjurs avatar
man tjänar nog mer på att arbeta på mcdonalds
Citera
2023-04-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
man tjänar nog mer på att arbeta på mcdonalds
Ja speciellt om du slår ut "årsinkomsten" över ett år. Du kan inte leva som proffsfighter i Sverige utan att ha ett jobb vid sidan av typ om du inte har väldigt givmilda sponsorer.

Skulle jag dra till med en kvalificerad gissning så 20 000 kanske för en match i Superior och några tusenlappar i lön i mindre promotions.

Vet inte ens om man kan få det att gå runt ekonomiskt ens i Cage Warriors men om det går så lär man leva på en jävligt snål budget och mest sponsorpengar.
Citera
2023-08-08, 03:59
Medlem
Citat:

Tror inte heller att Jon Jones själv ens är med på listan över de 20 rikaste.

Sjukt.

Strickland säger i ett klippt att amerikanska fighters i UFC knappt kan leva på sin lön. Man måste helt enkelt bo i ett uland.
Citera
2023-09-17, 19:19
Medlem
Gardenhose88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Sjukt.

Strickland säger i ett klippt att amerikanska fighters i UFC knappt kan leva på sin lön. Man måste helt enkelt bo i ett uland.

Vad tror du dem i FCR tjänar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in