• 1
  • 2
2023-04-01, 10:22
Bannlyst
Jag har lidit av depression hela mitt liv (42 år idag) men har aldrig fått behandling för det. Bara lite Sertralin för några år sedan som inte hjälpte. Jag minns en läkare i min ungdom han rekommenderade elektrochock men jag vågade inte. Sedan dess har jag lidit utan hjälp. Vilka konsekvenser får detta för min hjärna?
Senast redigerad av Fribajsare 2023-04-01 kl. 10:24.
Citera
2023-04-01, 10:38
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Jag har lidit av depression hela mitt liv (42 år idag) men har aldrig fått behandling för det. Bara lite Sertralin för några år sedan som inte hjälpte. Jag minns en läkare i min ungdom han rekommenderade elektrochock men jag vågade inte. Sedan dess har jag lidit utan hjälp. Vilka konsekvenser får detta för min hjärna?

Hej,

Här kommer mina vanliga tips.

Prova att hjälpa en ny människa varje dag. Bara med något litet och enkelt och bara om du känner att du vill och kan.
Vandra i skogen varje dag.
Skaffa 1-3 vänner som du får överösa med kärlek varje dag.
Skaffa en enkel, rolig och lärorik sysselsättning som du kan utföra 2 timmar varje dag. Gärna med lärare.
Stäng av alla skärmar permanent i resten av ditt liv (mobil, dator, tv).

Läkare tror jag inte vet någonting om
psykologi och dessutom tror jag de vet absolut 0 om spiritualitet.

Hoppas det fungerar för dig.

Lycka till
Citera
2023-04-01, 10:45
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Här kommer mina vanliga tips.

Prova att hjälpa en ny människa varje dag. Bara med något litet och enkelt och bara om du känner att du vill och kan.
Vandra i skogen varje dag.
Skaffa 1-3 vänner som du får överösa med kärlek varje dag.
Skaffa en enkel, rolig och lärorik sysselsättning som du kan utföra 2 timmar varje dag. Gärna med lärare.
Stäng av alla skärmar permanent i resten av ditt liv (mobil, dator, tv).

Läkare tror jag inte vet någonting om
psykologi och dessutom tror jag de vet absolut 0 om spiritualitet.

Hoppas det fungerar för dig.

Lycka till
Bra tips, men inte helt lätt då vi blivit ganska paranoida i samhället idag. Tom en sådan självklarhet som att hålla upp dörren möts med misstro och till och med avsmak.

Ett annat tips som är oslagbart överlägset all annan behandling av depression, såsom elchocker, tabletter och annat "onaturligt" är fysisk regelbunden träning. Lagom men regelbundet. Promenader, gärna varje dag, rask takt, helst 30min, men längre är bättre, styrketräning, 2-3ggr vecka, lagom hårt. Löpträna, lagom hårt, 2-3 ggr vecka, 20 min eller mer. Prova dans. Nyckelordet är lagom hårt.

Upp och hoppa. Effekten kommer inte på en gång så du måste ge det tid.
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-04-01 kl. 11:04.
Citera
2023-04-01, 10:48
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Bra tips, men inte helt lätt då vi blivit ganska paranoida i samhället idag. Tom en sådan självklarhet som att hålla upp dörren möts med misstro och till och med avsmak.
Ett annat tips som är oslagbart överlägset all annan behandling är fysisk regelbunden träning. Lagom men regelbundet. Promenader, styrketräning, dans. Upp och hoppa. Effekten kommer inte på en gång så du måste ge de tid.

Ja,

Man kanske kan fråga grannen om man får vara gratis PT till honom resten av livet ?

Råkar man kanske träna lite själv också av bara farten
Citera
2023-04-01, 11:10
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Med tanke på föregående talare.

Det här kommer inte lösa dina problem men kan vara en bra idé ensamma kvällar.

Prova att stå upp 5 minuter och sitta ner 5 minuter.

Repetera hela kvällen.

Gör inget annat än att bara stå där.

Sätt på musik och kanske dansa lite lätt till musiken om du tycker om att dansa.

Kanske sätta på p2, stå upp och dirigera till musiken.

Effekten blir att när du står upp så aktiverar du din hjärna.

Efter ett tag när du stått upp kanske du får för dig att damma av lite i lägenheten, inget krav dock.

Tja en bra idé tills du kommit igång med de övriga idéerna.

Lycka till
Citera
2023-04-01, 11:23
Medlem
link71s avatar
Säger som dem andra med , när jag ej hade nån sysselsättning och var deprimerad så pratade jag med en terapeut, den behandlingen var bra fick genom öppenvården i min kommun.
Och jag visste ju att träning är väldigt bra men aldrig tränat just då , men jag tog tag i mig själv och började jogga , tog lite tid att få kondition och var även en stor rökare med , men efter 2-4 veckor då var det stor skillnad i avstånden . Började även gymma 2 gånger per vecka och spring 4 dagar
Och när jag började träna så märkte jag hur jävla glad jag blev! Och aldrig känt så innan , och den dess har jag tränat / joggat varje dag och märkt hur mer nöjd jag är.
Men med all text så om kroppen mår bra, så mår ditt psyke bra, allting håller ihop om du förstår, så ta hand om ditt tempel så kommer du må bra .
Mvh
Citera
2023-04-01, 11:30
Medlem
zombie-nations avatar
Man får ta det från där man är. Minns när jag var väldigt sjuk i depression. Bestämde mig för att gå ut varje dag vilket var megastort. Och kanske röra lite på mig. Det gick knappt pga utmattning och fysiska hämningar. Men jag tänker jag testar och gör så mycket jag kan vilket blev ca 5 minuter om dagen.

Min samtalskontakt hånskrattade åt mig och sa att du måste börja med minst 20 minuter i rask takt och efter en vecka ska du gå raskt i 60 minuter annars är det ingen idé. Hon tyckte jag var det löjligaste som funnits.

Jag slutade då att gå ut alls.

Man ska ge sig själv credd för allt extra man orkar. Och inte bry sig om idioter.

Tror det var samma som rekommenderade mig självmord eftersom jag var så dum att jag "valt" depression.
Citera
2023-04-01, 11:31
Medlem
Citat:

Vräkning från lägenheten, grannar som klagar av att du skriker.
Citera
2023-04-01, 11:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Förmodligen ökad risk för demens.
Citera
2023-04-01, 11:48
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man får ta det från där man är. Minns när jag var väldigt sjuk i depression. Bestämde mig för att gå ut varje dag vilket var megastort. Och kanske röra lite på mig. Det gick knappt pga utmattning och fysiska hämningar. Men jag tänker jag testar och gör så mycket jag kan vilket blev ca 5 minuter om dagen.

Min samtalskontakt hånskrattade åt mig och sa att du måste börja med minst 20 minuter i rask takt och efter en vecka ska du gå raskt i 60 minuter annars är det ingen idé. Hon tyckte jag var det löjligaste som funnits.

Jag slutade då att gå ut alls.

Man ska ge sig själv credd för allt extra man orkar. Och inte bry sig om idioter.

Tror det var samma som rekommenderade mig självmord eftersom jag var så dum att jag "valt" depression.

Ja märkliga människor psykologer (några är bra dock).

Va går du bara 5 minuter per dag?

Det räcker inte!

Då slutar man ju på en gång.

Låter inte som en bra psykolog som rekommenderade självmord.

Kan varit en psykolog som behövde hjälp själv kanske

Om en psykolog rekommenderar motion borde det finnas ett krav på att psykologen ska komma hem till patienten och promenera med patienten varje dag i minst ett år.

Bara 5 minuter

(Kanske lite drastiskt men något sådant, kan man rekommendera motion kan man också visa gott föredöme
Citera
2023-04-01, 11:50
Medlem
immenhusens avatar
En bekant testade ECT-behandling utan stadigvarande resultat. Han lyckades dock bli ”fri” från sin långvariga depression genom en kombination av att äta bra mat (ingen alkohol, minimalt med transfetter m.m.), regelbunden träning, SAMT rutiner i vardagen. Man måste kämpa och ha viljestyrka, annars kommer du aldrig att bli botad. Det är bl.a. detta som antidepressiva hjälper till med, att få dig upp ur sängen om dagarna och motivera dig till att göra saker som får dig frisk. Endast tabletter gör dig inte frisk i sak, vilket många felaktigt tror.

/AI
Citera
2023-04-01, 11:52
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

För att svara på frågan om elektriska chocker i hjärnan.

Fråga valfri frisk människa om de skulle vilja få elchocker varje dag i hjärnan ett år.

Där har du nog svaret på den frågan.

Det är säkert jättebra att chocka hjärnan med el varje dag, eller inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här