• 1
  • 2
2023-03-31, 21:58
Medlem
När man pratar om misstankegrader så finns det mindre och högre grader av misstanke.

Vad är skillnaden på skäligen misstänkt vs sannolika skäl.

Hur lång tid tar det från att FUP är klar till att åklagaren väljer att väcka åtal?

Om man är skäligen misstänkt betyder det då att beviset är lågt eller att beviskraven är låg?

Samma sak med sannolika skäl finns det då mycket bevis samt beviskraven är högre?

Om man skulle vara skäligen misstänkt innebär det att det är solklart fall eller att det lutar sig åt skyldig?
Citera
2023-03-31, 22:04
Bannlyst
Skäligen misstänkt = låg bevis nästan obefntlig bevis att personen har begått brottet.
Sannolika skäl = högre bevis (men trotts allt inte så högt som många verkar tro)
Citera
2023-03-31, 22:16
Medlem
ProTapers avatar
I stort sett är det så att om åklagaren väcker åtal, resulterar det i 85-90% av fallen till fällande dom.

Man är i princip dömd i förtid om åtal väcks.
Citera
2023-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurknisse33
Skäligen misstänkt = låg bevis nästan obefntlig bevis att personen har begått brottet.
Sannolika skäl = högre bevis (men trotts allt inte så högt som många verkar tro)

Grymt svar. Så obefintlig bevis = tveksamt till att väcka åtal. Om det ens väcks åtal så är alltså chansen stor att man blir friad.
Citera
2023-03-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
I stort sett är det så att om åklagaren väcker åtal, resulterar det i 85-90% av fallen till fällande dom.

Man är i princip dömd i förtid om åtal väcks.

Det kan jag säkert tänka mig. Är det inte lag på att om åklagaren kan lägga ner så ska dom göra det, dvs om det är osäkert fall så ska man inte väcka åtal. Stämmer detta?
Citera
2023-04-02, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redstar12
Grymt svar. Så obefintlig bevis = tveksamt till att väcka åtal. Om det ens väcks åtal så är alltså chansen stor att man blir friad.
Tack!
Ja precis, i 90% av fallen väcker åklagaren inte åtal mot en enskild person som skäligen misstänkt utan det läggs ner ist. Jag kan tänka mig att i de fallen som åklagare trotts allt väljer att väcka åtal mot någon som skäligen misstänkt är när det är flera som är åtalade i ett och samma mål och åklagare vill måla upp slags bild för rätten och då väljer han åtala någon som han vet att han inte kommer få fälld.
"Bara för att" liksom
Citera
2023-04-03, 01:55
Medlem
Citat:
Tack!
Ja precis, i 90% av fallen väcker åklagaren inte åtal mot en enskild person som skäligen misstänkt utan det läggs ner ist. Jag kan tänka mig att i de fallen som åklagare trotts allt väljer att väcka åtal mot någon som skäligen misstänkt är när det är flera som är åtalade i ett och samma mål och åklagare vill måla upp slags bild för rätten och då väljer han åtala någon som han vet att han inte kommer få fälld.
"Bara för att" liksom

Men har ju läst flera fall där personen har varit skäligen misstänkt till mord mm. Ändras misstanken i efterhand beroende på inkommen bevis eller stannar misstanken kvar?
Citera
2023-04-03, 13:14
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Tack!
"Bara för att" liksom
Nej åklagaren får INTE väcka åtal på grunden skäligen misstänkt.
Det är en utredningsgrad som kan ge en kort häktning men inte mer än så.

Citat:
Men har ju läst flera fall där personen har varit skäligen misstänkt till mord mm. Ändras misstanken i efterhand beroende på inkommen bevis eller stannar misstanken kvar?
Ja när misstanken stärks så ändras graden av misstanke.
Blir du åtalad är du på sannolika skäl misstänkt och lite till.
Citera
2023-04-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej åklagaren får INTE väcka åtal på grunden skäligen misstänkt.
Det är en utredningsgrad som kan ge en kort häktning men inte mer än så.

Ja när misstanken stärks så ändras graden av misstanke.
Blir du åtalad är du på sannolika skäl misstänkt och lite till.

Då borde man väl lägga ner förundersökningen om det blir skäligen misstänkt. Vad jag menar är när FUP är klar och man endast är skäligen misstänkt borde det inte då läggas ner? Vad är syftet med att FUP blir klar med skäligen misstänkt där det inte finns någon grund till anklagelserna för att sedan skickas till åklagaren?
Citera
2023-04-03, 22:04
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Då borde man väl lägga ner förundersökningen om det blir skäligen misstänkt. Vad jag menar är när FUP är klar och man endast är skäligen misstänkt borde det inte då läggas ner? Vad är syftet med att FUP blir klar med skäligen misstänkt där det inte finns någon grund till anklagelserna för att sedan skickas till åklagaren?
Det läggs ner då eller också får förundersökningen vila i väntan på mer bevis.
Det som INTE händer är att åklagaren väcker åtal på skälig misstanke.
Citera
2023-04-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Det läggs ner då eller också får förundersökningen vila i väntan på mer bevis.
Det som INTE händer är att åklagaren väcker åtal på skälig misstanke.

Hur kan man vara så säker?
Citera
2023-04-04, 02:52
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Hur kan man vara så säker?
Säker på vad?
Så länge förundersökningen pågår kan du inte vara säker alls.
Endera stärks misstankarna mot dig eller också försvagas de.
Fram tills åklagaren säger sitt så kan du inte vara säker på någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in