2023-03-30, 18:30
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hejsan,

Jag har ett AB där jag är anställd i. Jag åker till kunder på dagarna och hjälper dem med saker. Jag har i regel fyra kunder parallellt, och träffar kund A på måndagen, Kund B på tisdagen, osv. För att kunna utföra detta så vill jag låta bolaget köpa en begagnad bil på blocket som jag kan använda på veckorna. Jag har tänkt att nyttja bilen 100% i tjänsten, alltså ingen privat körning alls. Så ingen förmånsbeskattning. All diesel mm står bolaget för.

Jag har tänkt att köpa en billig pendelbil för kanske 20-30.000:-.

Tänkte kolla om någon här har bra eller dåliga erfarenheter av detta upplägg. Och kanske har någon tips om hur det lättast görs praktiskt då köpet förmodligen blir av en privatperson. Blir ju då banköverföring och inte swish. Eller är det bäst att köpa av en bilhandlare?

Mitt AB har en anställd (mig) och omsätter ca 1,5 M per år. Vill inte leasa då jag vill kunna kränga av den om jag kommer på andra tankar.

Tack på förhand
Citera
2023-03-30, 18:59
Medlem
Har du en bil privat?
Annars logga allting så du inte blir skenbeskattad vid en revision.
Vid så små summor spelar det ingen roll om du köper av handlare eller privat då momsen är så pass liten. Tror du får mer valuta för pengarna av någon privat så länge du inte hittar någon handlare som är billig att erbjuda garanti på en bil i den prisklassen.
Citera
2023-03-30, 19:21
Medlem
Köp bil privat och ta milersättning från bolaget.
Citera
2023-03-30, 19:44
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Sist jag kollade så fick man ta 25kr/mil utan att behöva ta upp inkomsten som beskattningsbar.
25 kronor/mil täcker inte kostnad för att köra bil.

Föreslå att företaget köper en Caddy eller nån annan form av paketbil som kanske skattemyndigheten ser som en bil som gjord för yrkesmässigt bruk
Citera
2023-03-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Sist jag kollade så fick man ta 25kr/mil utan att behöva ta upp inkomsten som beskattningsbar.
25 kronor/mil täcker inte kostnad för att köra bil.

Föreslå att företaget köper en Caddy eller nån annan form av paketbil som kanske skattemyndigheten ser som en bil som gjord för yrkesmässigt bruk

Kan stämma, men enligt min erfarenhet är skatteverket extremt intresserade av just bilar
och ibland går de vidare o kollar hela bolaget och ska ha in all information från leverantörer alla fakturor
stämmer av allt.
Men visst det kanske funkar bra om man kör under 100 mil per år privat eller vad det är.
Citera
2023-03-30, 19:55
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WernerHerzog
Har du en bil privat?
Annars logga allting så du inte blir skenbeskattad vid en revision.
Vid så små summor spelar det ingen roll om du köper av handlare eller privat då momsen är så pass liten. Tror du får mer valuta för pengarna av någon privat så länge du inte hittar någon handlare som är billig att erbjuda garanti på en bil i den prisklassen.

Min sambo har en förmånsbil som jag lånar vissa dagar och tar ut milersättning för.

Tänkte att det skulle vara smidigare för mitt AB att gå till en bilhandlare och dra kortet. Istället för banköverföring till privatperson. Men det kanske funkar lika bra.
Citera
2023-03-30, 19:56
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:

Jag gör så idag med min sambos förmånsbil de dagar hon inte behöver den. Men hade varit skönt med två bilar i hushållet, och då kändes det här upplägget smart eftersom jag då kan använda bolagets oskattade pengar till allt som rör den här nya bilen.
Citera
2023-03-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Jag gör så idag med min sambos förmånsbil de dagar hon inte behöver den. Men hade varit skönt med två bilar i hushållet, och då kändes det här upplägget smart eftersom jag då kan använda bolagets oskattade pengar till allt som rör den här nya bilen.

Just det som är olagligt, och kan leda till att hon får skatteverket efter sig och motivera varenda grogg på julfesten o sv.
Citera
2023-03-30, 20:01
Medlem
BuyardChorliks avatar
Vad är olagligt?
Citera
2023-03-30, 20:02
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Just det som är olagligt, och kan leda till att hon får skatteverket efter sig och motivera varenda grogg på julfesten o sv.

Vad är olagligt?
Citera
2023-03-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Vad är olagligt?

Hastigt oigenomtänkt svar kanske. Du är väl anställd också i hennes/ert bolag kanske?
Citera
2023-03-30, 20:09
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Hastigt oigenomtänkt svar kanske. Du är väl anställd också i hennes/ert bolag kanske?

Nej jag kanske skrev slarvigt.
Jag har ett AB som jag är enda anställda i. Hon är anställd på ett stort företag där hon inte är delägare eller liknande. Därigenom har hon en förmånsbil som hon förmånsbeskattas för, och som vi har som familjebil (vilket vi får). När jag använder den till att besöka kunder till mitt AB tar jag ut milersättning för den resan.
Min sambo har inget bolag.

Hoppas att jag är tydlig nog 😊
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här