• 1
  • 2
2023-03-30, 16:25
Medlem
Har jobbat heltid i ca 6-7 år men åkte på ett epilepsi anfall i November som beror på en hjärnblödning jag fick för 8 år sedan, min läkare har gett mig körbud i ett år och jag har varit sjukskriven när dom har utrett mig fram tills den 1e april nu, mitt jobb handlar om att köra bil och jag har redan fått bekräftat att jag inte kommer kunna jobba kvar, är således arbetslös straxt.

Är inte med i någon Akassa och letar febrilt jobb, men vad händer nu? Vad kan jag få för typ av ersättning och hur mycket? Skrev in mig hos Arbetsförmedlingen häromdan och ska dit inom 2v.

Har någon tips eller råd? Funderar på att åka in till psyk och försöka förlänga min sjukskrivning?
Citera
2023-03-30, 16:29
Medlem
Firestarter123s avatar
Kan du inte jobba med annat? Administation? Handel?
Om du inte har ersättning någonstans får du söka dig till ekonomiskt bistånd där du du vistas.
Citera
2023-03-30, 17:32
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asbest0s
Har jobbat heltid i ca 6-7 år men åkte på ett epilepsi anfall i November som beror på en hjärnblödning jag fick för 8 år sedan, min läkare har gett mig körbud i ett år och jag har varit sjukskriven när dom har utrett mig fram tills den 1e april nu, mitt jobb handlar om att köra bil och jag har redan fått bekräftat att jag inte kommer kunna jobba kvar, är således arbetslös straxt.

Är inte med i någon Akassa och letar febrilt jobb, men vad händer nu? Vad kan jag få för typ av ersättning och hur mycket? Skrev in mig hos Arbetsförmedlingen häromdan och ska dit inom 2v.

Har någon tips eller råd? Funderar på att åka in till psyk och försöka förlänga min sjukskrivning?

Kontakta Alfakassan!
Tror man där kan betala i efterskott
sin medlemsavgift.

Blir iaf lite stålar in,bättre än noll.
Citera
2023-03-30, 17:32
Medlem
Cybersluts avatar
Se till att bli fortsatt sjukskriven, långtidssjukskriven! Skriv INTE på några uppsägningspapper sålänge du är sjukskriven.
När du fortf har en anställning så kommer din sjukpenning vara 80% av din tidigare lön. Skulle du bli arbetslös så sänks den till minimiumbeloppet vilket är typ 11k i månaden.
Citera
2023-03-30, 17:36
Medlem
HVIT.s avatar
Bara en fundering. Finns det ingen försäkring du har som kan träda in i ett sådant här läge? Du tvingas ju avsluta ditt arbete p g a sjukdom. Jobbigt läge för övrigt. Jag önskar dig att det löser sig till ditt bästa.
Citera
2023-03-30, 17:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Kan man verkligen få sparken på grund av sjukdom? Har inte arbetsgivaren någon form av ansvar med att försöka göra en intern omplacering inom företaget?
Citera
2023-03-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan man verkligen få sparken på grund av sjukdom? Har inte arbetsgivaren någon form av ansvar med att försöka göra en intern omplacering inom företaget?
Får inte sparken direkt utan snarare att det inte finns några arbetsuppgifter för mig att göra eftersom att jag inte får köra bil, flyttade nyligen ihop med min sambo till hennes stad så livet är lite upp och ner just nu när jag sitter fast här
Citera
2023-03-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Se till att bli fortsatt sjukskriven, långtidssjukskriven! Skriv INTE på några uppsägningspapper sålänge du är sjukskriven.
När du fortf har en anställning så kommer din sjukpenning vara 80% av din tidigare lön. Skulle du bli arbetslös så sänks den till minimiumbeloppet vilket är typ 11k i månaden.
Exakt och bra chefer som man har är ju lite inne på samma bana att dom inte säger upp mig förens jag spikat de där med inkomsten, funderar på att tvinga med sambon in till psykakuten inatt och bryta ihop totalt men vet inte om dom kan sjukskriva?

Missförstå mig inte att jag fejkar mitt mående har haft ett par riktigt tuffa månader , fått diverse diagnoser, epilepsi, ep mediciner, av med körkort, jobbet, min 12 år gamla hund gick bort allt samtidigt så har de tufft att ta mig ur sängen de flesta dagar
Citera
2023-03-30, 20:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Vad är skälet till att du inte är med i A-kassan? Inget illa ment men en undran.
Citera
2023-03-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad är skälet till att du inte är med i A-kassan? Inget illa ment men en undran.
Gick med när jag började på detta företag 2019 och har haft de på autogiro men senaste dragningen var början på 2022 sedan inget mer, så har väl glömt alt inte brytt mig minns faktiskt inte..
Citera
2023-03-31, 00:49
Medlem
killawifes avatar
Du skulle varit med i akassan. Nu kan du bara få Alfakassa. Man får väl ut ca 7500:- efter skatt om man får max, vilket du borde få.
Citera
2023-03-31, 22:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du skulle varit med i akassan. Nu kan du bara få Alfakassa. Man får väl ut ca 7500:- efter skatt om man får max, vilket du borde få.
Det finns ingen ersättning som heter Alfakassa. Alfakassan är en a-kassa precis som andra a-kassor och betalar precis som dem ut arbetslöshetsersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in