Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-30, 17:25
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Vad kommer kostnaden för att administrera detta bli kan man undra...
Känner att det blir en slippry slope. Jag använder inte bänken utan för porten ska jag behöva betala den? Osv osv. Alla som köpt bostadsrätt var införstådd med att det finns en tvättstuga.
Dock har vår förening ett max tak på 8 bokningar i månaden.

Du vet mycket väl att ditt exempel med bänken bara är löjligt.

Att din förening har max tak på 8 bokningar bara en annan lösning på okynnestvättandet. Varken bättre eller sämre. Bara annat. I vissa hus skulle det inte funka ngt vidare, ständigt ringer Rosita på dörren och frågar "kan inte jag får en tvätttid av dig....vi har ju baaaarn"

Personligen skulle jag hellre ha ett system där jag kan tvätta 15 gånger i månaden om jag vill och betala för det.
Citera
2023-03-30, 17:26
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Men generellt så delas ju vattenkostnaden också gemensamt? Oavsett om man bor i singelhushåll eller inte.

Har man inte individuella vattenmätare numera?
Citera
2023-03-30, 17:28
Medlem
Doubts avatar
Jag tycker alla som inte bor på toppvåningen ska slippa betala underhållet för taket. Och dom som inte nyttjar gården borde ju rimligen inte betala snöskottning eller annan skötsel av den. Känns som ni har en potentiell guldgruva med olika avgifter ni kan dra in! Dom som bor på bottenplan kan ju inte på något sätt behöva betala för hissen, inte en chans att dom använder den!
Citera
2023-03-30, 17:32
Medlem
gofigurs avatar
Hur fan ni diskutera hissen?

Finns mycket viktigare saker att diskutera. Vatten!
Kall och VARM vatten!!!

För övrigt är det ett jävla otyg med boende som tvättar i tvätttsugan åt släkt, vänner och TVÄTTERIER!!!
Citera
2023-03-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kör på det du om du tycker det är bra.

Nej. Jag tycker extra avgifter för vissa är korkat i alla lägen när det gäller bas"utilities".
Citera
2023-03-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur fan ni diskutera hissen?

För att det är liknande. Vissa använder inte tvättstugan och vissa använder inte hissen.
Citera
2023-03-30, 17:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är vanligt att det är så ja. Jag ser fortfarande inte varför det skulle vara ett så otroligt starkt argument för att man inte ska behöva betala för sig. Fattar faktiskt inte hur någon kan tycka att det är en så enormt viktig fråga att man inte ska betala sina egna kostnader.
Men !!!

Alla betalar ju sina kostnader, ingen smiter undan.
Däremot utnyttjas alla husets faciliteter olika.

Vi har ju precis belyst hur absurt det blir att med milimeterrättvisa betala sina egna kostnader.
Citera
2023-03-30, 17:44
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
För att det är liknande. Vissa använder inte tvättstugan och vissa använder inte hissen.

Ja det är för jävligt. Själv bor jag på bottenplan och använder inte alls trappen, så den jäveln tänker jag absolut inte betala för! Håller ine med en tjuga varje månad, vilket egentligen är i minsta laget för städning och underhåll av trapphus.
Citera
2023-03-30, 17:52
Medlem
Rimligt om man samtidigt sätter in individuell mätning för kv och vv

Kanske även mäter innetemperatur så folk inte har fönster öppet i onödan och släpper ut värme
Var ska gränsen dras?
Citera
2023-03-30, 18:07
Medlem
Fattar inte. Är det orättvist för att de som har tvättmaskin i lägenheten att de får betala kostnaden för energin/vattnet. Är inte det en lyx att ha egen maskin och kunna tvätta när man vill, hur man vill. Istället för att behöva boka tid, för att inse att alla tider du kan tvätta på är uppbokade och dina sista rena kallingar är förbrukade!!
Citera
2023-03-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Jag tycker alla som inte bor på toppvåningen ska slippa betala underhållet för taket. Och dom som inte nyttjar gården borde ju rimligen inte betala snöskottning eller annan skötsel av den. Känns som ni har en potentiell guldgruva med olika avgifter ni kan dra in! Dom som bor på bottenplan kan ju inte på något sätt behöva betala för hissen, inte en chans att dom använder den!

I min förening så skiljer sig faktiskt avgiften beroende på vilken våning du bor på är ganska så vanligt vet ej dock om det har med hiss eller liknande att göra

Men för att svara på frågan så har vi också diskuterat avgift för tvättstuga men just nu har vi ett max antal tvättider istället vilket fungerar bra.

Men någon begränsning bör finnas annars finns risken att någon medlem börjar ta hem andras tvätt för att de ska spara pengar etc (har sett ett sånt fall faktiskt)
Så antingen max antal tvätttider eller avgift för varje tvätt
Citera
2023-03-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om de med elbil själva står för stolparna, får de ta med sig stolpen när de flyttar?
Ja fast de tjänar troligen på att sälja den tillsammans med bostadsrätten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in