Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Hej kära flashback, ekonomin börjar kännas påfrestande i vår bostadsrättsförening såpass att det ligger som förslag att varje tvätttid i tvättstugan ska tas betalt för med 40:- kr. Motiveringen är att det är orättvist för dem som har egen tvättmaskin att de ska betala för tvättstugan.

Vad tycker ni, är detta rimligt och kommer denna avgift kunna bekosta tvättstugan?
Helt rimligt. I vissa föreningar bedriver en del boende tvättinrättningar. Alltså tvättar åt vänner och bekanta som bor i villor som anser att el och vatten har blivit för dyrt.
Citera
2023-03-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Jag håller med de boende.
I min förra brf ville elbilsägarna att föreningen skulle ta kostnaden för laddstolpar när alla inte har elbil. Vi som inte var för vann omröstningen och elbilsfjantarna förlorade

Inte så bra, föreningen får bidrag för stolpen, boende fär teckna ett abbonemang , genom att betala en summa i månaden . Precis som om du har ett "tank" kort till att ladda efter vägen, Sen betala efter förbrukningen dom laddar. Tar en stund att få igen investeringen, men förhoppningsvis skall det lösa sig. eftersom vi går mot en framtid med Elbilar.
Viktiga är att parkeringar skall inte bekostas av alla boenden , utan av dom som hyr den. Likaså garagen
Det skall finnas underhållsplan på tex motorvärmarbyten

Hissen, det finns en tydlig uträkning från förr att om man bor högt upp så är det en högre kvm pris för avgiften ( slitage?)än som en annan som bor en halvtrappa ned med fransk balkong.

Tvättstugan, det är ett ställe för bråk. Antingen tar föreningen kostnaden för den och tar tillbaka på avgiften . En bokningssätt med tex en kolv. Viktigt att dom som bor där vet vad en tvättstuga är och det inte samma som att gå till bäcken och tvätta. Sätter man in ett elektroniskt boknings system , antingen då boka på plats eller via en app. Då kan föreningen få 100% koll på tvättstugan. I underhållsplanen skall det finnas för tvättstugan , underhåll och byte av maskiner. Men med bokningen kan man sätta tex att tvätta får du bara gör tex 1 ggn i veckan.
Nya BRF bostäder byggs ofta nu förtiden utan tvättstuga. Det är ett bra sätt .
Ofta ändå är det föreningar där boende väljer själva att inte gå till tvättstugan utan köper in en egen för att ha i badrummet.

Det viktigaste att bo i en BRF bostad är att bostaden ägs av föreningen och man köpt rätten att bruka den enligt regler och förordning , det som står i stadgarna. Och en BRF tror jag inte är vanliga utanför sverige/norden.

Sen det där med motioner, Den bästa jag läst på länge i en tråd " Lägg en motion att föräldrar som leker med sina barn på lekplatsen ska betala 20 spänn, är ju orättvis att medlemmarna som inte har barn är med och bekostar underhåll av lekplatsen.

En välskött BRF är en bra investering, Dagens byggda BRf är bra byggen , men med en , just nu, en hög belåningsgrad per kvm.

Har i dag en lägre avgift, än vi hade i hyra för mer än 20 år sen.
Citera
2023-03-30, 16:33
Medlem
Såvida det inte finns en regel att de med egen tvättmaskin inte får använda tvättstugan så faller deras argumentation rätt platt.
Citera
2023-03-30, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Men då är vi tillbaka på bottenplanet igen.

Ett bostadshus förväntas ha vissa saker, hiss, tvättstuga, lekplats, snöröjning, och allt detta får alla i huset betala för även om användningsgraden varierar.
Nu har vi sett hur illa det kan bli om man börjar tumma på det, och bara betalar för det man faktiskt använder.
Du menar med det smått absurda hissexemplet? Ja, så ska man ju självfallet inte ha det.

Men det finns ju redan saker som brukar finnas i bostadshus men som ofta betalas på individuell basis, som el, internet, övernattningsrum, festlokal, parkeringsplats. Och detta brukar ingen säga någonting om.
Citera
2023-03-30, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
De som åker hiss mer än andra då? Skall de slippa undan?
Om du kommer på ett bra sätt att implementera hissavgift så varsågod. Inte direkt så att jag skulle bry mig.
Citera
2023-03-30, 17:04
Medlem
Då tycker jag att de som inte använder hissen också ska få sänkt avgift.
Citera
2023-03-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du kommer på ett bra sätt att implementera hissavgift så varsågod. Inte direkt så att jag skulle bry mig.

Man tar betalt per våningsplan och man kan installera ett elektroniskt system som man har vid portar. Sätt brickan mot läsaren så registrerar den att du går in i hissen och ska åka och vart.
Citera
2023-03-30, 17:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Du menar med det smått absurda hissexemplet? Ja, så ska man ju självfallet inte ha det.

Men det finns ju redan saker som brukar finnas i bostadshus men som ofta betalas på individuell basis, som el, internet, övernattningsrum, festlokal, parkeringsplats. Och detta brukar ingen säga någonting om.
Alla de saker du nämner går utöver normalt boende. Soprum, cykelrum, tvättstuga ingår dock som svensk boendestandard.

Jag vill se siffrorna innan jag tycker detta är en ok utveckling.
Citera
2023-03-30, 17:19
Medlem
Citat:

Man får väl göra som i (vad jag vet) Sveriges enda kvarvarande avgiftsbelagda hiss, ha en hisskonduktör?
https://helsingborg.se/trafik-och-stadsplanering/buss-bat-och-tag/terrasshissen/
Citera
2023-03-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Jag håller med de boende.
I min förra brf ville elbilsägarna att föreningen skulle ta kostnaden för laddstolpar när alla inte har elbil. Vi som inte var för vann omröstningen och elbilsfjantarna förlorade
Att bygga laddinfrastruktur är ett sätt att öka intresset för föreningen. Fler spekulanter på nästa objekt som kommer ut till försäljning, Förmodligen högre pris.
Citera
2023-03-30, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Man tar betalt per våningsplan och man kan installera ett elektroniskt system som man har vid portar. Sätt brickan mot läsaren så registrerar den att du går in i hissen och ska åka och vart.
Kör på det du om du tycker det är bra.
Citera
2023-03-30, 17:25
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Alla de saker du nämner går utöver normalt boende. Soprum, cykelrum, tvättstuga ingår dock som svensk boendestandard.

Jag vill se siffrorna innan jag tycker detta är en ok utveckling.
Det är vanligt att det är så ja. Jag ser fortfarande inte varför det skulle vara ett så otroligt starkt argument för att man inte ska behöva betala för sig. Fattar faktiskt inte hur någon kan tycka att det är en så enormt viktig fråga att man inte ska betala sina egna kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in