Citat:
Ursprungligen postat av
R5A
Jag håller med de boende.
I min förra brf ville elbilsägarna att föreningen skulle ta kostnaden för laddstolpar när alla inte har elbil. Vi som inte var för vann omröstningen och elbilsfjantarna förlorade

Inte så bra, föreningen får bidrag för stolpen, boende fär teckna ett abbonemang , genom att betala en summa i månaden . Precis som om du har ett "tank" kort till att ladda efter vägen, Sen betala efter förbrukningen dom laddar. Tar en stund att få igen investeringen, men förhoppningsvis skall det lösa sig. eftersom vi går mot en framtid med Elbilar.
Viktiga är att parkeringar skall inte bekostas av alla boenden , utan av dom som hyr den. Likaså garagen
Det skall finnas underhållsplan på tex motorvärmarbyten
Hissen, det finns en tydlig uträkning från förr att om man bor högt upp så är det en högre kvm pris för avgiften ( slitage?)än som en annan som bor en halvtrappa ned med fransk balkong.
Tvättstugan, det är ett ställe för bråk. Antingen tar föreningen kostnaden för den och tar tillbaka på avgiften . En bokningssätt med tex en kolv. Viktigt att dom som bor där vet vad en tvättstuga är och det inte samma som att gå till bäcken och tvätta. Sätter man in ett elektroniskt boknings system , antingen då boka på plats eller via en app. Då kan föreningen få 100% koll på tvättstugan. I underhållsplanen skall det finnas för tvättstugan , underhåll och byte av maskiner. Men med bokningen kan man sätta tex att tvätta får du bara gör tex 1 ggn i veckan.
Nya BRF bostäder byggs ofta nu förtiden utan tvättstuga. Det är ett bra sätt .
Ofta ändå är det föreningar där boende väljer själva att inte gå till tvättstugan utan köper in en egen för att ha i badrummet.
Det viktigaste att bo i en BRF bostad är att bostaden ägs av föreningen och man köpt rätten att bruka den enligt regler och förordning , det som står i stadgarna. Och en BRF tror jag inte är vanliga utanför sverige/norden.
Sen det där med motioner, Den bästa jag läst på länge i en tråd "
Lägg en motion att föräldrar som leker med sina barn på lekplatsen ska betala 20 spänn, är ju orättvis att medlemmarna som inte har barn är med och bekostar underhåll av lekplatsen.
En välskött BRF är en bra investering, Dagens byggda BRf är bra byggen , men med en , just nu, en hög belåningsgrad per kvm.
Har i dag en lägre avgift, än vi hade i hyra för mer än 20 år sen.