2023-03-30, 00:35
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Vad kostar det att byta ett batteri i en Macbook 2015, 13 tum. Den heter bara "Macbook", inte air eller pro.

Var kan man göra det? Bryr mig inte om att göra det om det är för dyrt.
Citera
2023-03-30, 01:46
Medlem
yz44s avatar
Vet inte vad det kostar dig men ska själv byta batteri på min bärbara Lenovo.

Googlade batteribyte "min modell", finns alltid någon som gjort det tidigare.
Testa med engelska om du inte hittar något på svenska.

Fann en utmärkt instruktion med bilder på hur man går till väga.
Stod även vilka verktyg som behövdes (Torx T5 o Phillips 00).

Köpte ett verktygsset för 160:- (småmejslar och prylar) avsett för telefoner och bärbara datorer som hade de två mejslarna jag behövde.

Skruvade isär datorn när verktygen kom och tog ur batteriet för att vara säker på modell.

Har beställt batteri, kostnad ca 800:-, som ska monteras när det kommer nästa vecka.

Svårhetsgrad: något svårare än att byta batterier i en ficklampa men inga problem för den som är någorlunda händig.

Så det hela kostar mig ca 1000:- att byta själv, kanske det dubbla om jag lämnat in den.
Citera
2023-03-30, 10:30
Medlem
Bytt både batterier och hårddisk i lite olika MacBook och som yx44 skriver så något svårare än att byta batterier i en ficklampa.
Googla batteribyte på din modell om du är osäker.
Två tips
- ha en lite skål att lägga de små skruven i, eventuellt en liten skål på varje sida (4 st) då de har olika längd.
- ta kort på hur saker sitter innan du tar loss dem så du kan gå tillbaka och titta om du blir osäker.
Citera
2023-03-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Vad kostar det att byta ett batteri i en Macbook 2015, 13 tum. Den heter bara "Macbook", inte air eller pro.

Du kan göra det själv. Finns guider på youtube och ifixit. Det är lätt att göra det och det går snabbt. Kjell & co har ifixit-verktyg som passar på eventuella specialskruvar.
Citera
2023-03-30, 18:22
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Mac och macOS
/Moderator
Citera
2023-03-30, 18:46
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg

Antar att du har en MacBook 12” Early 2015 då. 13” MacBook har inte funnits sen 2010.

iFixit har guider och möjlighet till att beställa verktyg. Men verktygen går förmodligen att köpa billigare i Sverige.

https://www.ifixit.com/Guide/Retina+...acement/108512
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in