Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 23:16
  #1
Medlem
Är det möjligt att röka lax och räkor i en varmluftsugn med ånga utan några speciella tillbehör. Antar att ångan ska vara avstängd när man gör något sådant.

Berätta gärna era bästa tips om det är någon som har gjort det.
Citera
2023-03-29, 23:28
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahlqwizt
Är det möjligt att röka lax och räkor i en varmluftsugn med ånga utan några speciella tillbehör. Antar att ångan ska vara avstängd när man gör något sådant.

Berätta gärna era bästa tips om det är någon som har gjort det.
För att få rök måste du ha något som ryker, och för att det ska ryka måste det minst glöda. Tror inte det är så bra att göra en glöd i en hushållsugn.

Det finns billiga rökar att köpa, typ ABU-röken för en knapp femhundring. https://fishline.se/abu-roken-large-rostfri-tvavanings/
Citera
2023-03-30, 01:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
För att få rök måste du ha något som ryker, och för att det ska ryka måste det minst glöda. Tror inte det är så bra att göra en glöd i en hushållsugn.

Det finns billiga rökar att köpa, typ ABU-röken för en knapp femhundring. https://fishline.se/abu-roken-large-rostfri-tvavanings/

Jo jag vet att man måste ha glöd och det är ingen hushållsugn jag tänker göra det i. Det är i en storköksugn.
Men det jag undrar mest är om man ska värma spånet före i en stekpanna eller liknande eller bränna på det med brännaren i ugnen. Fläkten på eller av. Ångan antar jag ska vara av.
Citera
2023-03-30, 01:23
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahlqwizt
Jo jag vet att man måste ha glöd och det är ingen hushållsugn jag tänker göra det i. Det är i en storköksugn.
Men det jag undrar mest är om man ska värma spånet före i en stekpanna eller liknande eller bränna på det med brännaren i ugnen. Fläkten på eller av. Ångan antar jag ska vara av.
Tror inte glöd är bra i storköksugn heller.

En lite kul sak, ofta när man ger kött och korv med mera röksmak industriellt så använder man just ånga, och liquid smoke. Ett djävla fusk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback