Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Sverige har deltagit i ett litet hörn i många krig som Nato-proxies fört - däribland kriget i Syrien.
Sverige har hjälpt kurderna mot IS och även mot diktaturen i Syrien (som ju sedan start haft hjälp från Ryssland), men det var väl ändå inget NATO-uppdrag? Du blandar ihop NATO som organisation med olika NATO-medlemmars agerande.
Citat:
För övrigt fick ju islamisterna i Syrien träning och utrustning av Nato och de strider där de förde i Aleppo och Douma liknar faktiskt mycket de strider ukrainarna nu för i Artemovsk.
Vilka islamister tänker du på nu som fått stöd av NATO i Syrien? Såvitt jag vet har NATO inte agerat i Syrien över huvud taget.
Citat:
Den här typen av stadsstrider tror jag inte Nato har så mycken egen erfarenhet av utan jag tror faktiskt ukrainarna har dragit mycken lärdom av kriget i Syrien.
Kan kanske vara så och i så fall är det ju bra då ryssarna agerar på samma sätt i Ukraina som de gjort i Syrien, med total utplåning av civila mål och civil infrastruktur. Det är ju en typ av krig som förekommit många gånger förut, men inte på länge förutom i Tjetjenien...
Citat:
Finland har väl en slags liten förhoppning att Ryssland genom Nato-krigande för "demokrati" och genom splittring bli tilldelade hela Karelen. Sverige och svenskarna fattar jag faktiskt inte vad de går med i Nato för? Vad skall svenskarna vinna på detta vansinne?
Varför tror du man vill ha tillbaka Karelen? Det är ett riktigt eftersatt område där man numera knappast talar finska och de flesta känner nog väldigt liten tillhörighet till Finland. Jag tror knappast att tanken bakom att gå med i NATO har något som helst med finsk eller svensk önskan att få territorier i ett sammanfallande Ryssland, man vill i stället se till att inte Ryssland får för sig att det ska kunna försöka på något liknande man nu sysslar med i Ukraina.
Citat:
Gå med i en miltärallians utan att ha något som helst att vinna på detta: Bara svenne kan vara så dum. Antagligen för de blivit tatalt fredsskadade och tror att farbror staten ordnar alla obehag i livet.
Vinsten är ju uppenbar ur många aspekter, där de främsta är att man tillsammans är mycket starkare än Ryssland och det kostar mycket mindre än att själva upprätthålla tillräcklig kapacitet för att möta en upprustad rysk motståndare. Detta har blivit än viktigare efter att ha sett de ryska härjningarna bland civilbefolkningen i Ukraina.
Citat:
Ja ja. Vi är väl överens om en sak i varje fall. Börjar krig mellan Nato och Ryssland i Baltikum kommer Visby flygplats och hamn slås ut av taktiska kärnvapen efter några minuter.
Ja ni mest ivriga Nato-vänner vill ha kärnvapenkrig och hoppas Sverige skall vara med.
Nej, vi är överens om att man skulle försöka slå mot Gotland, men troligen inte med kärnvapen...