2023-04-04, 12:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Förr stämde det kanske, inte idag. Kommunisterna är de som krigshetsare för fullt nu för tiden.

Håller med 100%. De som har mest imperialistiska ambitioner nu i dag är inte Europa (vi var enormt stora på det förr i tiden), utan just nu är det kommunisterna i öst (Ryssland, Kina, Nordkorea, etc).

Det är detta som gör att jag tycker uttalanden från den ryska ambassaden i Sthlm blir extra tragikomiskt med utgångspunkt i det faktumet att det är de själva som är de största krigshetsarna.
Citera
2023-04-04, 12:41
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sverige har deltagit i ett litet hörn i många krig som Nato-proxies fört - däribland kriget i Syrien.
Sverige har hjälpt kurderna mot IS och även mot diktaturen i Syrien (som ju sedan start haft hjälp från Ryssland), men det var väl ändå inget NATO-uppdrag? Du blandar ihop NATO som organisation med olika NATO-medlemmars agerande.

Citat:
För övrigt fick ju islamisterna i Syrien träning och utrustning av Nato och de strider där de förde i Aleppo och Douma liknar faktiskt mycket de strider ukrainarna nu för i Artemovsk.
Vilka islamister tänker du på nu som fått stöd av NATO i Syrien? Såvitt jag vet har NATO inte agerat i Syrien över huvud taget.

Citat:
Den här typen av stadsstrider tror jag inte Nato har så mycken egen erfarenhet av utan jag tror faktiskt ukrainarna har dragit mycken lärdom av kriget i Syrien.
Kan kanske vara så och i så fall är det ju bra då ryssarna agerar på samma sätt i Ukraina som de gjort i Syrien, med total utplåning av civila mål och civil infrastruktur. Det är ju en typ av krig som förekommit många gånger förut, men inte på länge förutom i Tjetjenien...

Citat:
Finland har väl en slags liten förhoppning att Ryssland genom Nato-krigande för "demokrati" och genom splittring bli tilldelade hela Karelen. Sverige och svenskarna fattar jag faktiskt inte vad de går med i Nato för? Vad skall svenskarna vinna på detta vansinne?
Varför tror du man vill ha tillbaka Karelen? Det är ett riktigt eftersatt område där man numera knappast talar finska och de flesta känner nog väldigt liten tillhörighet till Finland. Jag tror knappast att tanken bakom att gå med i NATO har något som helst med finsk eller svensk önskan att få territorier i ett sammanfallande Ryssland, man vill i stället se till att inte Ryssland får för sig att det ska kunna försöka på något liknande man nu sysslar med i Ukraina.

Citat:
Gå med i en miltärallians utan att ha något som helst att vinna på detta: Bara svenne kan vara så dum. Antagligen för de blivit tatalt fredsskadade och tror att farbror staten ordnar alla obehag i livet.
Vinsten är ju uppenbar ur många aspekter, där de främsta är att man tillsammans är mycket starkare än Ryssland och det kostar mycket mindre än att själva upprätthålla tillräcklig kapacitet för att möta en upprustad rysk motståndare. Detta har blivit än viktigare efter att ha sett de ryska härjningarna bland civilbefolkningen i Ukraina.

Citat:
Ja ja. Vi är väl överens om en sak i varje fall. Börjar krig mellan Nato och Ryssland i Baltikum kommer Visby flygplats och hamn slås ut av taktiska kärnvapen efter några minuter.

Ja ni mest ivriga Nato-vänner vill ha kärnvapenkrig och hoppas Sverige skall vara med.
Nej, vi är överens om att man skulle försöka slå mot Gotland, men troligen inte med kärnvapen...
Citera
2023-04-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu förstår jag inte riktigt relevans till ämnet för tråden?

Snarare är det väl så att det är Putins förehavande/"lekar" som exakt lett till att vi nu har en situation där Finland och Sverige är påväg in i NATO?

Utan Putins och Rysslands egna ageranden så hade förmodligen detta inte hänt, och denna tråd med den ryska ambassaden som töntar sig med dessa barnsliga "bjäbbanden" hade inte existerat. Något värt för ambassaden och ryssarna (och kanske rysstroll i tråden) att fundera LITE på.

Vadå Putins agerande? Tror du verkligen att Putin brydde sig om att invadera Sverige? Så lättskrämda ni är, tacka Uffe om han ev har gjort Sverige till en måltavla genom ett NATO medlemskap och involverande i kriget genom att leverera vapen. Jag bryr mig inte ett skit helt ärligt om det är självförvållat. Lite eget ansvar och konsekvenstänk måste ett lands politiker ändå ha (syftar på den nuvarande regeringen). Man kräks av ert ständiga narrativ om att RU är onda, och Väst är goda, på den ständiga dubbelmoralen. Det är såklart väldigt oskyldigt att ge vapen till någon annans krig för att döda ryssar. Skuldbelägga dem om de säger ifrån. Men samtidigt är det ok för Ukraina att utföra en attack på vitrysk mark, och för Väst att utföra en attack i Iran mot en drönarfabrik. Då är det lugna gatan enligt nättrollen och de hejar på.

Testa att se saker från fler perspektiv än det massmedia matar dig med, du vet inte ett skit märker jag. Inget hade hänt i Sverige om man inte börjat krigshetsa med antirysk propaganda, vapensändningar och vilja ingå i terrororganisationen NATO. Ta händelserna i den änden istället, puckade svennebanan.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-04-04 kl. 13:05.
Citera
2023-04-04, 12:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Testa att se saker från fler perspektiv än det massmedia matar dig med, du vet inte ett skit märker jag.

Du menar pålitliga källor som RTL och rysk massmedia, eller som den ryska ambassaden i detta fallet?

Hmmm... Fundera på vem som eventuellt är hjärntvättad och utsatt för påverkanskampanjer här.
Citera
2023-04-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Vadå Putins agerande? Tror du verkligen att Putin brydde sig om att invadera Sverige? Så lättskrämda ni är, tacka Uffe om han ev har gjort Sverige till en måltavla genom att NATO medlemskap och involverande i kriget genom att leverera vapen. Jag bryr mig inte ett skit helt ärligt om det är självförvållat. Lite eget ansvar och konsekvenstänk måste ett lands politiker ändå ha (syftar på den nuvarande regeringen). Man kräks av ert ständiga narrativ om att RU är onda, och Väst är goda. Testa att se saker från fler perspektiv än det massmedia matar dig med, du vet inte ett skit märker jag.

Ryssland har onda avsikter. När Ryssland vill undertrycka Europa med våld och makt har Ryssland onda avsikter. Om Ryssland hade goda relationer med resten av Europa genom frivilligt och konstruktivt samarbete och vänskap, skulle Ryssland vara en god stat. Är det mycket svårt för ryssar att skilja på goda och onde?:

Ledaren för Rysslands säkerhetsråd (ett organ som leds av Putin och har hand om landets säkerhetsfrågor), Nikolaj Platonovitj Patrusjev, har nu uttalat att det är Rysslands rätt, historiskt sett, att dominera över Europa. USA har "lurat" europeiska länder att vända sig västerut men bäst för Europa (fast vi ännu inte fattar det) är att det ryska riket återtar sin roll som ledare över oss. Blir man inte varm i magen av sådana uttalanden? Här kommer ett citat:

"Summing up, Patrushev stressed that Russia would retain its special role on the continent, despite the attempts of its opponents. "The US dominates Europe, ignoring the fact that the leading role on the continent has historically belonged to Russia. In the 19th century, it was the Russian Empire, in the 20th century, the Soviet Union. And so it will be in the 21st century," he concluded.
Citera
2023-04-04, 13:12
Medlem
Ligger inte ryska ambassaden i Stockholm nära Rålambshovsparken ? Utsikt över Riddarfjärden med Stadshuset och riksdagshuset nästan i sikte (om man vänder sig om)? Ryssarna hänger alltså i hjärtat av Sverige.

Det är provocerande. Ambassadörens son har bott och pluggat i Sverige halva livet. Kan flytande svenska och har svenskt medborgarskap och svenskt pass läste jag i tidningen häromdagen. Men sonen som ju är ryss bor nu i Moskva och arbetar med att bevaka svenska nyheter. Han hatar Sverige.

Varför ska en sådan person alls vara medborgare i Sverige och strutta runt med svenskt pass som resehandling. Åka in och ut ur landet. Det är så otroligt hårresande dumt. Såvida uppgifterna stämmer.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-04-04 kl. 13:41.
Citera
2023-04-04, 18:27
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej undersökningen är från januari 2021 d.v.s. 13 månader före dina gelikar invaderade Ukraina.

Ur ett historiskt perspektiv är det väldigt strax före. Men nice try.
Bespara mig dina invektiv och fantasier tack.
Nyreggat NATO-troll, jo man tackar. Du är förmodligen väck från forumet dagen efter vi är anslutna.

Sök och du skall finna att jag har rätt i att svenskarna fram tills nyss varit emot NATO-medlemskap. Jag brukar ha det.
200+ år av fred. Vår neutralitet har tjänat oss väl.
Förstår inte varför du och dina vänner är så sugna på att få hem barnen i svarta liksäckar.
Rysslands hot om att Sverige blir ett legitimt mål vore mycket naivt att skratta åt.
Citera
2023-04-04, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ur ett historiskt perspektiv är det väldigt strax före. Men nice try.
Bespara mig dina invektiv och fantasier tack.
Nyreggat NATO-troll, jo man tackar. Du är förmodligen väck från forumet dagen efter vi är anslutna.

Sök och du skall finna att jag har rätt i att svenskarna fram tills nyss varit emot NATO-medlemskap. Jag brukar ha det.
200+ år av fred. Vår neutralitet har tjänat oss väl.
Förstår inte varför du och dina vänner är så sugna på att få hem barnen i svarta liksäckar.
Rysslands hot om att Sverige blir ett legitimt mål vore mycket naivt att skratta åt.

Så lösningen är enligt dig att ge upp vår självständighet och göra som Ryssen vill. Bra försök, lilla Putlerbitch.
Citera
2023-04-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sverige har hjälpt kurderna mot IS och även mot diktaturen i Syrien (som ju sedan start haft hjälp från Ryssland), men det var väl ändå inget NATO-uppdrag? Du blandar ihop NATO som organisation med olika NATO-medlemmars agerande.

Vilka islamister tänker du på nu som fått stöd av NATO i Syrien? Såvitt jag vet har NATO inte agerat i Syrien över huvud taget.

Kan kanske vara så och i så fall är det ju bra då ryssarna agerar på samma sätt i Ukraina som de gjort i Syrien, med total utplåning av civila mål och civil infrastruktur. Det är ju en typ av krig som förekommit många gånger förut, men inte på länge förutom i Tjetjenien...

Varför tror du man vill ha tillbaka Karelen? Det är ett riktigt eftersatt område där man numera knappast talar finska och de flesta känner nog väldigt liten tillhörighet till Finland. Jag tror knappast att tanken bakom att gå med i NATO har något som helst med finsk eller svensk önskan att få territorier i ett sammanfallande Ryssland, man vill i stället se till att inte Ryssland får för sig att det ska kunna försöka på något liknande man nu sysslar med i Ukraina.

Vinsten är ju uppenbar ur många aspekter, där de främsta är att man tillsammans är mycket starkare än Ryssland och det kostar mycket mindre än att själva upprätthålla tillräcklig kapacitet för att möta en upprustad rysk motståndare. Detta har blivit än viktigare efter att ha sett de ryska härjningarna bland civilbefolkningen i Ukraina.

Nej, vi är överens om att man skulle försöka slå mot Gotland, men troligen inte med kärnvapen...

Om Nato börjar kriga mot Ryssland blir de underlägsna militärt och kommer självklart använda de medel de då har och det är taktiska kärnvapen. Det vet du mycket väl. Du vet säkerligen mycket väl att Sverige inte har kapcitet att skjuta ned dessa robotar.

Du vill ha krig och förödelse i både Ukraina och Sverige. Ja ja... det är bra för dollarn och globalismen. Det håller jag också med dig om.

Om Ryssland blir anfallet av Nato hoppas jag verkligen att de svarar med taktiska kärnvapen mot svenska militära mål. Bra att ryska ambassadören varnar i förväg.
Citera
2023-04-04, 20:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om Nato börjar kriga mot Ryssland blir de underlägsna militärt och kommer självklart använda de medel de då har och det är taktiska kärnvapen. Det vet du mycket väl. Du vet säkerligen mycket väl att Sverige inte har kapcitet att skjuta ned dessa robotar.
De flesta taktiska kärnvapen har kryssningsrobotar som bärare såvida de inte levereras av flygplan och båda dessa bärartyper har vi god kapacitet att hantera. Vi står inte heller ensamma som jag tror du vet.

Du behöver dock inte oroa dig, NATO kommer aldrig anfalla Ryssland om de inte angripit en medlem dessförinnan.

Citat:
Du vill ha krig och förödelse i både Ukraina och Sverige. Ja ja... det är bra för dollarn och globalismen. Det håller jag också med dig om.
Du fantiserar fritt. Jag vill ha fred. Jag vill att Ryssland återvänder innanför sina gränser och stannar där och lämnar sina grannar i fred när de återlämnat ockuperade områdena i Ukraina, Georgien och Moldavien.

Citat:
Om Ryssland blir anfallet av Nato hoppas jag verkligen att de svarar med taktiska kärnvapen mot svenska militära mål. Bra att ryska ambassadören varnar i förväg.
Bor du här i Sverige? Eller sitter du på en rysk trollfabrik utomlands?
Citera
2023-04-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
De flesta taktiska kärnvapen har kryssningsrobotar som bärare såvida de inte levereras av flygplan och båda dessa bärartyper har vi god kapacitet att hantera. Vi står inte heller ensamma som jag tror du vet.

Du behöver dock inte oroa dig, NATO kommer aldrig anfalla Ryssland om de inte angripit en medlem dessförinnan.

Du fantiserar fritt. Jag vill ha fred. Jag vill att Ryssland återvänder innanför sina gränser och stannar där och lämnar sina grannar i fred när de återlämnat ockuperade områdena i Ukraina, Georgien och Moldavien.

Bor du här i Sverige? Eller sitter du på en rysk trollfabrik utomlands?

Du vill bagatellisera och omöjligförklara det den ryska ambassadören sa: Ryssland kommer använda alla tänkbara medel om Nato angriper dem.

Du tror att Ryssland inte "vågar" försvara sig mot Nato. Eftersom de har taktiska kärnvapen kommer de självklart använda dem även mot svenska Nato-baser om Nato startar krig.

Du vill inte att andra människor i Sverige skall förstå detta för då kanske de börjar tänka sig för med Nato-anslutning.

Inte för inte har Sverige haft fred i tvåhundra år. Den stora orsaken till detta är att Sverige under dessa tvåhundra år inte allierat sig med stormakter och därigenom inte dragits in i krig som faktiskt inte gäller oss. Vad i helvete angår det dig och mig om man talar ryska ekller ukrainska i östra Ukraina? Du verkar vilja att Sverige skall gå in i ett kärnvapenkrig för den skull?

Jag fundrerar faktiskt inte ett dugg om var du sitter med din dator. Kan dock fantisera fram miljön. Neddragna persienner. Hämtpizzakartonger på golvet och en halvfet luden misslyckad gubba i fula kalsonger som sitter framför sin dator och försöker uppnå mänsklig gemenskap genom att önska död över mindervärdiga folk och hata dem. Någon slags fabrik tror jag absolut du inte sitter på. Stackare.
Citera
2023-04-04, 20:53
Medlem
zobras avatar
Så klart Sverige blir ett legitimt mål om Sverige går med i alliansen som är Rysslands legitima fiende!
Vad ska diskuteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in