Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Sorry gubben. Nu tycks ju det här tänkta Nato-medlemskapet för "den humanitära stormakten" Sverige stanna vid en önskan. Tror faktiskt det är fler länder som tycker det är bättre om sverige stannar som hangarounds än fullvärdiga medlemmar.
Kanske har du rätt, men jag tvivlar... Ungern kommer självklart ge med sig vad det lider eftersom Sverige annars lika självklart kommer att blockera allt framtida stöd till Ungern, tillsammans med andra EU-länder som ogillar Ungerns utveckling.
Turkiet är knepigare då Erdogan valt ut Sverige som det mål han kan använda för att visa styrka utomlands, men det kommer svida på lite längre sikt. Jag skulle bli förvånad om vi inte blir medlemmar i år, men det kan dröja till hösten.
Citat:
Och du jag skrev inte hur du och andra vänner är IRL men jag gav dig den bild du och andra ger mig när jag fantiserar. Att du nu påstår dig sitta och blickar ut över ett kontorslanskap där dina anställda ilar fram förstärkte bara den bilden. :-)
Kul att kunna förstärka dina fördomar!

Det är inget kontorslandskap, det är mestadels enskilda kontor, men ja, det spelar nog ingen roll för din fantasi.
Citat:
Svenskar verkar inte förstå allvaret i krig, varken i Ukraina eller Turkiet. Det är väl fullständigt självklar att en Nato-land inte vill ha nya medlemmar som stödjer väpnat uppror (PKK) i det egna landet. Förra eller föörförra prideparaden tog svenska överbefälhavaren (den bögige Bylin) sefies med Özz Nujen en känd och aktad terroristsympatisör i Sverige.
Svenskar i allmänhet förstår nog mycket väl hur illa det är i Ukraina, svenskarna är det folk där stödet för Ukraina ör störst inom EU, större än i till och med Polen, Estland, Lettland, Litauen och Slovakien (som annars framställs som de som ger mest stöd). De enskild donationerna från svenskar är mycket stor och engagemanget sviktar inte.
Kul att du köpt även turkisk propaganda om PKK. Sverige var första landet i Europa som terroristklassade PKK för numera femtio år sedan... Vi har aldrig givit stöd till PKK, men du har kanske lika svårt att skilja PKK-kurder från andra kurder som Erdogan verkar ha? Vi har aldrig givit något stöd till PKK. Att det finns nötter i Sverige som gör det är en helt annan sak.
Vi har ett avtal, samma som Finland har, där allt stipulerades klart och tydligt och att Turkiet konstrar är bekymmersamt, men vi får väl se hur länge de kan fortsätta göra det. Annars får väl Sverige sätta press på Turkiet också, de har en del att förlora på ett Sverige som går emot dem i alla EU-relaterade ärenden, förmodligen kostnadsmässigt mycket mer än vad det kostar oss att stå utanför NATO.
Citat:
Ryske ambassadören menar fullständigt allvar. Deltar Sverige i Nato-krig kommer de att kunna räkna med vedergällning. Ett ryskt missilanfall mot Nato-installationer på Gotland skulle kunna ge ge 20.000 döda civila vid ett konventionellt krig. Nato-installationerna är placerade mitt bland civilberfolkningen - vilka oansvariga dårar svenskarna och svenska militären är!
Jaha? Spelar väl ingen roll vad han säger, egentligen, vi är redan med i stödet till Ukraina och ingenting Ryssland kan göra kommer ändra på det.
Vet för övrigt inte vilka NATO-installationer du syftar till som skulle vara placerade i Sverige? Mig veterligen finns inga sådana över huvud taget och även om vi blir medlemmar så kommer sådana inte att finnas mitt bland civila.
Ryssland har inte kapaciteten att döda 20 000 på Gotland med konventionella vapen ens om hela deras flygvapen och varenda konventionellt utrustad robot sattes in mot Sverige. Deras förluster av flyg skulle bli enorma och vi har sett vilken begränsad effekt deras robotar har, trots att de skjuter på skolor, tågstationer och flerfamiljshus.
Du har en mycket stark övertro på den ryska militära förmågan i dagsläget. På lång sikt kan de kanske uppnå en sådan förmåga, men de måste likväl spara en liten del till NATO (eller snarare, en mycket liten del av de samlade ryska resurserna kan användas mot Sverige). Du tycks ha glömt att Rysslands ekonomi är mindre än Norges, Sveriges, Danmarks och Finlands tillsammans. Mot dem står hela EU:s, USA:s och Canadas budget, sisådär 20 gånger större. Om du tror att Ryssland ska kunna rusta ikapp med väst så tror du helt enkelt fel. Först ska de komma ikapp och sedan ska de få ett övertag militärt och inte ens om de tar hela sin statsbudget till det under 10 år så kommer de att lyckas.
Citat:
Forna tiders svenska politikers kloka politik i att inte bilda allians med stormakter gav oss 200-års fred. "Die dumme Schweden" vill nu göra slut på detta trots att de inte har någon som helst nytta eller säkerhet av detta.
Ja, neutraliteten och alliansfriheten tjänade oss väl, men oftast har det nog varit mer tur än skicklighet som räddat oss. Sedan NATO bildades har inget NATO-land attackerats heller och vi lever i värld där vi är beroende av varandra i en mycket högre grad än tidigare så att vara med i NATO är en klar fördel för oss som land.