2023-03-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
USA har ju all anledning att gotta sig - de får tillgång till Gotland + fastlandet i händelse av krig. Om vi står utanför NATO har ju vi en potentiell chans att stå utanför kriget precis som vi gjorde under andra världskriget. Det gynnade oss som land väldigt mycket.

Svenskarna tror det är på grund att de är så mäktiga de har lyckats hålla sig undan krig över 200 år. :-)

Både hamn och militärflygfät som ju är primära militära mål befinner sig nästan inne i staden Visby. Elkablarna går i land nära militärbasen i Tofta som vad jag förstår har stora förrådsbyggnader för militärfordon, rörlig radar, stridsvagnar som vad jag tror inte klarar luftangrepp.

"Osänkbart hangarfartyg" :-)
Citera
2023-03-29, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det jag ogillar mest är sådana som dig.
Inte för att jag missunnar någon rätten att vara idiot, för jag en förespråkare för mångfald.
Det är attityden som bekymrar mig, och den totala avsaknaden av konsekvenstänk, som kommer att drabba oss övriga om idioterna får för stort inflytande. Det är viktigt att motverka sådana som du, men man kan hitta på trevligare saker att göra, det medges.

Det är ingen fara. Jag ogillar Kremlkräk som dig också.
Men berätta gärna vilka konsekvenser NATO-ansökan medför. Glöm inte källhänvisning.
Citera
2023-03-29, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Du påstår att ingen påverkat sveriges natoansökan utifrån. Kan du inte förstå ett så basalt sammanhang är du utom räddning KAMRAT.

Vem har påverkat Sverige? Kom med en seriös källa till ditt svar och inte bara Kremlsvammel.
Tack på förhand, kamrat.
Citera
2023-03-29, 17:13
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nej, det du skriver är helt enkelt inte sant.
Ryssland har LÄTT den förmågan idag.
De har, speciellt sedan 2017 byggt upp ett enormt försvar av missiler och luftvärnsförsvar, interkontinentala ballistiska missiler mm. T.o.m USA har sagt att de har en enorm vapenarsenal idag.
Deras luftförsvar är svårt att invadera med och ballistiska robotar med konventionella laddningar eller kärnladdningar är inget man invaderar med heller. De större mängder med robotar av olika slag, inklusive kryssningsrobotar, de hade tidigare är till stor del förbrukade i Ukraina, med mediokert resultat.

För ett militärt angrepp mot Sverige behöver de flotta, flygvapen och stor mängd förband och det enda de har kvar av detta är flygvapen och vårt flygvapen må vara litet men det är avsevärt mycket modernare än det ryska. Det ryska flygvapnet har inte direkt imponerat i Ukraina.

Förutom rena terrorangrepp mot Sverige, hur tänker du dig att man ska lyckas med konststycket att betvinga Sverige?

Citat:
Du kan lätt googla på det eller läsa mina länkar i mina tidigare inlägg i andra trådar.
Jag försvarar inte ryssland på något sätt vilket jag också skrivit flera gånger tidigare, MEN man måste vara realist och leva i verkligheten. Det har spårat ut en hel del anser jag.
Jag förespråkar också realism och det är därför jag gång efter gång påpekar att Rysslands nuvarande förmåga är kraftigt begränsad. Alla specialförband de har är i Ukraina och där har de inte nått stora framgångar, så vad ska de skicka?

Citat:
Att Ryssland inte fullständigt bombat ut Ukraina är i min värld en självklarhet.
De vill inte göra mer skada än de behöver. De hoppas att Ukraina till slut ger upp. Ett "lågintensivt krig" som Putin sagt.
Ryssland har inte som mål att ta över Ukraina. Det är ren felaktig propaganda.
Jo, det är precis vad Ryssland har haft för avsikt att göra. Vad annars menar du att de håller på med? Vad gjorde de nere vid Kiev? Vad gjorde de i Kherson? I Kharkiv? Detta är inget lågintensivt krig, Ryssland förlorar i snitt, sedan årsskiftet, runt 3000 i döda och sårade per dag. Per dag. Kallar du det lågintensivt? Intensivare krig har vi inte sett sedan Koreakriget.

Citat:
De vill att folk i de östra regionerna ska ha samma demokratiska rättigheter som övriga i Ukraina. Inget annat.
Okej, varför skulle de vilja att man har demokratiska rättigheter i i östra Ukraina? De har ju inte dessa i Ryssland? Varför skulle det vara Rysslands uppgift? Folket i alla områden som ockuperades redan 2014 röstade för att tillhöra Ukraina, inte Ryssland, och ingen hade sämre rättigheter där än någon annanstans i Ryssland. Så det du ger uttryck för är den klassiska ryska propagandans innehåll.

Citat:
De 6% du säger Sverige ökade sin BNP med har jag aldrig hört talas om.
Men Sverige gjorde stora eftergifter mot Tysklands nazister under WW2 vilket du kan läsa i länken. Detta var ju inget som rosade ryssarna av naturliga skäl.
Som mest, under andra världskriget, lade Sverige 12% av BNP på försvaret och sedan sjönk det sakta under kalla kriget tills det bottnade det strax under 0,9% runt 2015/2016 och har sedan dess ökat sakta.

Sveriges eftergifter mot Tyskland under andra världskriget störde säkerligen Sovjetunionen. Att de inte alls stördes av att man hade en icke-angreppspakt med nazisterna och själva invaderade Polen tillsammans med nazisterna och sedan även Estland, Lettland och Litauen och även försökte sig på Finland, ja, det störde dem så klart inte alls.

Citat:
Att Sovjet bombade Stockholm under WW2 är också något helt nytt jag aldrig hört talas om..kan du lägga in en trovärdig länk?
Man bombade Strängnäs (Södermanlands pansarregemente) och Stockholm (Eriksdal på Södermalm). Sovjet hävdade felnavigering, vilket inte många köper, och inledningsvis förnekade man allt och hävdade att någon annan fällt bomber som efterlämnade bombsplitter med kyrilliska bokstäver på. De flesta bedömare såg det som en provokation och ingen dödades av anfallen, även om flera skadades.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningarna_av_Stockholm_och_Str%C3%A4ngn%C3%A4s_ 1944Du får eftersöka källorna i artikeln på Wikipedia om du vill läsa mer.

Citat:
Tro mig Ryssland kommer inte utan en otroligt stark anledning att anfalla oss.
Rent bondförnuft säger detta.

Och den dagen det haglar missiler och bomber över Sverige är det antagligen redan kört. Då kan vi inte göra något iaf oavsett om vi varit med i NATO eller inte.
Låt oss hoppas att Ryssland gör samma analys som jag - det är en omöjlig uppgift att ge sig på Sverige i nuläget. Det kommer inte regna några missiler över Sverige, men gör det det kommer det att svida för Ryssland, Kaliningrad ligger inom mycket bekvämt avstånd från svensk synvinkel.
Citera
2023-03-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Ambassadören borde utvisas men Kristersson vågar inte.
Ulf Kristersson borde ge tjockhuvudet en pungspark.
Citera
2023-03-29, 17:14
Medlem
ja jävlar vad alla bröstar upp sig mot ryssen nu när det har visat sig att rysslands armé är rena skitarmén.

innan ukrainakriget sket alla på sig av rädsla när ryssarna hotade någon men idag är läget annorlunda.
Citera
2023-03-29, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Vad ska Ryssland med fartyg till när de har Iskandermisiler med kärnladdningar som inte kan skjutas ner...

Det kan man inte ta över ett område med.
Citera
2023-03-29, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Dessa behöver inte simma…

RS-28 Sarmat, även känd som "Satan-2", är en rysk interkontinental ballistisk robot (ICBM) utrustad med kärnvapen. Sarmat-roboten väger 100 ton och kan bära en kärnvapenladdning på 10 ton

Allt jävla snack om att Ryssland ska skjuta kärnvapen hejvilt på länder utan att Ryssland ej har satt sin fot i landet.

Nej. Ryssland kan inte ta över Sverige med Ak47 eller T34r eller missiler.
Citera
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Rysslands ambassad i Stockholm skriver på sin hemsida att Sverige blir ”ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder” om landet ansluter till Nato.
I texten hävdas också att Sverige kommer bli en lydstat och ”amerikansk koloni”.

Detta är inget mer än en påverkansoperation men ryssarna har blivit mer galna på senaste så man kan inte vara för säker.

Roliga tider vi lever i.

https://sweden.mid.ru/ru/embassy/embassy-news/statya_posla_rf_v_shvetsii_v_i_tatarintseva_shveds kiy_shag_v_propast/

https://www.expressen.se/nyheter/ambassadens-hot-mot--sverige-legitimt-mal/

To little to late.

Under sovjettiden var ryssland en B-skräckis, lite läskiga men mest fjompiga.

Efter fallet -91 blev rysslands en diskbänksrealistisk targedi, alkoholism och elände.

Efter att putin kom till makten -99 ändrades tonen igen. Nu blev det fars i bästa Åsa-Nisse stil. Den (ofrivilliga) komedin fortsätter med nya clownerier.

Hoppas de att vi ska skratta ihjäl oss när ryska krigsmakten druttar på ändan för femtielfte gången i Ukraina?

Pajaskonsterna forsätter in i det längsta. Snart går ridån ner för putin. Applåderna uteblir.
Citera
Medlem
Blir inte det minsta förvånad om det kommer ett hot om att skicka Satan 2 mot oss i Sverige.
Citera
2023-03-29, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Skojar du? Ryssen har supersoniska missiler som har hastighet 15-20 mach. De bombar oss till stenåldern på några minuter. Kommunikation och energi raderas ut. Kul va din jävla ärthjärna och medlöpare till globslistasen. Gå och sug Kristerssons kuk!

Du har fel.

Varför ska Ryssland ens attackera oss? Jag menar....vad är deras motivering? Dom riskerar själv bli attackerade. Kaliningrad lär bli Tyskt igen.
Citera
2023-03-29, 17:25
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtoklok
Deras luftförsvar är svårt att invadera med och ballistiska robotar med konventionella laddningar eller kärnladdningar är inget man invaderar med heller. De större mängder med robotar av olika slag, inklusive kryssningsrobotar, de hade tidigare är till stor del förbrukade i Ukraina, med mediokert resultat.

För ett militärt angrepp mot Sverige behöver de flotta, flygvapen och stor mängd förband och det enda de har kvar av detta är flygvapen och vårt flygvapen må vara litet men det är avsevärt mycket modernare än det ryska. Det ryska flygvapnet har inte direkt imponerat i Ukraina.

Förutom rena terrorangrepp mot Sverige, hur tänker du dig att man ska lyckas med konststycket att betvinga Sverige?

Det är en barnlek att invadera Sverige efter ett antal kärnvapen attacker mot väl utvalda mål. Det här landet faller sönder inom en månad efter en sådan attack. Kommer inte finnas ett organiserat försvar eller ens en struktur för att leda landet. Militanta klaner kommer inom ett par veckor ta över och skapa kaos med resterande delen av Sverige. Ett halvår efter detta kommer du falla på knä och tacka för att Ryssen kommer var så säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in