2023-03-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Att Sovjet bombade Stockholm under WW2 är också något helt nytt jag aldrig hört talas om..kan du lägga in en trovärdig länk?

Alla som är någorlunda historiskt kunniga om Sverige under andra världskriget vet detta.

De bombade i Sverige mer än en gång, men det är främst anfallet mot Stockholm som var med vilja.

Även de allierade bombade Sverige en gång men det var troligen av misstag. Men de allierade bombade Schweiz med största sannolikhet i ett liknande anfall som det Sovjet gjorde mot Sverige.

Finns mycket ljug om andra världskriget men det mesta är det inte.
Citera
2023-03-29, 16:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Det är helt otroligt att samma människor som pratar om fred, glömmer bort att vi precis har lämnat en politik som gett Sverige 200 år av fred.

Exakt så.

Nu är man helt plötsligt någon form av förrädare om man håller med om den alliansfrihet vi haft som enda möjliga väg hittills.

Nu läser man istället diverse (antagligen väldigt unga) användare som tycker det är fett värt med till och med globalt kärnvapenkrig….”för att öööh, det är värt det”

Man undrar hur man ser på Vinst och förlustbegreppet.
Citera
2023-03-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
NATOs enda uppgift är att "skydda" sig mot Sovjet, Sovjet finns inte och efter att Warzawa-pakten upplöstes fanns det än mindre existensberättigande för NATO.

F.f.a när man de senaste 50 åren direkt och indirekt hetsat mot Ryssland, diplomatiskt och i media.

Man har aldrig från västs sida velat ha ett ekonomiskt starkt Ryssland och ej heller en vänskap mellan väst och Ryssland.

Ja, då kommer Ryssland till slut se efter sitt eget hus och egna intressen.

Och Sverige, oavsett vad folket vill, visar inget annat än agg mot Ryssland och Ryssar.

Vilket är ironiskt då genetiskt är väldigt många Ryssar vårt eget kött och blod (Rurik).

Om att "se om sitt eget hus" innebär att i sann ww2 anda slaktar sin egen militär / befolkning som skadedjur i Ukraina så delar jag hjärteligen din åsikt.

Om inte så kanske du ska ta ett djupt andetag och inse att ryssland är ett litet pissland som ska förbli ett litet pissland för alltid. Tyvärr med kärnvapen. Både åsikt och mål är helt och hållet ryssjävlarnas egna fel det med.
Citera
2023-03-29, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Exakt så.

Nu är man helt plötsligt någon form av förrädare om man håller med om den alliansfrihet vi haft som enda möjliga väg hittills.

Nu läser man istället diverse (antagligen väldigt unga) användare som tycker det är fett värt med till och med globalt kärnvapenkrig….”för att öööh, det är värt det”

Man undrar hur man ser på Vinst och förlustbegreppet.

Innebär en anslutning till NATO ett kärnvapenkrig? Vad intressant! Vilken seriös källa har du till det påståendet?
Citera
2023-03-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Ryssland ser Ukraina som det nya tredje riket. Måste det utvecklas?
Ok då har Ukraina i alla fall fått status som en statsbildning av ryssen. Förut hette det ju från det totalitära Ryssland att Ukraina inte var en statsbildning. Och nu har alltså Ukraina redan avancerat till ett tredje rike, bara att gratulera. Men frågan är nog om den åtalade ryske diktatorn har en susning vad han talar om. Kan det är rädslan som styr diktatorn omogna agerande när han inser att drömmen om fjärde ryska riket förblir en ouppnåelig dröm.
Citera
2023-03-29, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej, att Ryssland är ett oberäkneligt och efterblivet land är snarare bevis nog.

Experter av betydligt större dignitet än du själv har kommit fram till att Sverige löper en stor säkerhetspolitisk risk att stå utanför NATO:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2022/05/ds-20227/
Skitsnack!
Sanningen är ju att det finns INGA argument som bekräftar att Ryssland skulle vara ett hot. Det är inget annat än ren bullshit, inget annat.
Du refererar till politiker.. de har helt andra mål med detta.
Och politiker har jag tappat fullständigt förtroende för, av naturliga skäl.
Det är väl bara att öppna ögonen och se hur det ser ut. För att inte tala om EU...
Citera
2023-03-29, 16:43
Medlem
Citat:
Självklart går du inte fredens ärenden, din lilla Kremlråtta.

Du skriver att du ogillar Kreml men använder exakt samma argumentation som självaste Putler själv.
Det jag ogillar mest är sådana som dig.
Inte för att jag missunnar någon rätten att vara idiot, för jag en förespråkare för mångfald.
Det är attityden som bekymrar mig, och den totala avsaknaden av konsekvenstänk, som kommer att drabba oss övriga om idioterna får för stort inflytande. Det är viktigt att motverka sådana som du, men man kan hitta på trevligare saker att göra, det medges.
Citera
2023-03-29, 16:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Innebär en anslutning till NATO ett kärnvapenkrig? Vad intressant! Vilken seriös källa har du till det påståendet?

Ingenstans påstår jag det, vilket framgår om man läser texten.
Citera
2023-03-29, 16:44
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Varför är det relevant?
Du verkar ganska hjärntvättad själv, kamrat.
Du påstår att ingen påverkat sveriges natoansökan utifrån. Kan du inte förstå ett så basalt sammanhang är du utom räddning KAMRAT.
Citera
2023-03-29, 16:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Alla som är någorlunda historiskt kunniga om Sverige under andra världskriget vet detta.

De bombade i Sverige mer än en gång, men det är främst anfallet mot Stockholm som var med vilja.

Även de allierade bombade Sverige en gång men det var troligen av misstag. Men de allierade bombade Schweiz med största sannolikhet i ett liknande anfall som det Sovjet gjorde mot Sverige.

Finns mycket ljug om andra världskriget men det mesta är det inte.
Ja jag får erkänna att jag inte hade en aning om detta, trots tro det eller ej..jag läst en hel del historia speciellt om WW2.. Jag ber om ursäkt.
Anledningen som jag nyss läste är inte utredd, men man tror att det var för att "skrämma" sverige att inte fortsätta stödja Finland, alternativt att vi stödde nazityskland under kriget.
Det fanns även en Sovjetisk fånge här vilket kunnat vara en anledning..
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-03-29 kl. 16:51. Anledning: felstavat
Citera
2023-03-29, 17:02
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Tänk för 2 år sen trodde alla att Ryssland var en stormakt som man skulle hålla sig väl med

Det hjälper inte. Patetiska Ryssland kommer försöka hugga en i ryggen om de får tillfälle.
Nu vet alla det.
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det är bara ryskt kaxigt brölande, högbröstande.
Oavsett vad som kan göras, eller inte kan göras, så är det relativt typiskt för det ryska sinnet, när man känner sig trängd och måste visa styrka och .. ja närmast vårdslös våldsbenägenhet. Man vill skrämmas
Exakt!
Det ryzka sinnet och nationalandan är som en amfetaminstinn zigenare, de tvångsmässigt slåss och stjäl från alla de kan sätta sig till övers på. Och att de nu tjuter om kärnvapen i princip varannan dag, för att de överhuvudtaget inte klara av att militärt eller diplomatiskt genomföra någonting, visar bara hur ömkligt landet är...
https://threadreaderapp.com/thread/1539998518017941506.html
Citat:
Russia attacks not when it is "provoked", but in an opposite case: when it feels stronger than the opponent.
Or (the best case for Russia) when it feels, the opponent is not willing to escalate. Any attempt to "deescalate" leads to immediate understanding in Kremlin, that their attack will be successful. Russia pushes so much and so deep, until it meets a resistance. After that, Russia stops and starts to "negotiate". Sometimes it even goes one or two steps back and calls it a "compromise" but effectively it always knows that it will continue to go further with next attacks as soon as the opponent will act weak.
De kunde ha fortsatt vara världens andra supermakt, men de kände sig tvungna att starta det här misslyckade kriget och visa världen hur värdelösa och oärliga de är och alltid kommer att vara. Ryzzland kan inte balkaniseras fort nog, för omvärldens och ryzzarnas egen skull.
https://www.youtube.com/watch?v=3ZtV0HsYzmg
Citat:
Russia tells BBC “we did not invade Ukraine” and there is “no war”
Citera
2023-03-29, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Skitsnack!
Sanningen är ju att det finns INGA argument som bekräftar att Ryssland skulle vara ett hot. Det är inget annat än ren bullshit, inget annat.
Du refererar till politiker.. de har helt andra mål med detta.
Och politiker har jag tappat fullständigt förtroende för, av naturliga skäl.
Det är väl bara att öppna ögonen och se hur det ser ut. För att inte tala om EU...

Inga argument? Du menar att vi inte ska ta Rysslands återkommande hot och beteende på allvar?

Hade du läst utredningen jag länkade till så hade du blivit varse att åtskilliga experter och inte bara politiker varit med och tagit fram den. Men för all del: länka gärna till den utredning du anser vara bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in