Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-12, 22:38
  #25
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheloop
Ursäkta jag kapar tråden lite, men det var grymt intressant läsning för mig. Jag kommer antagligen byta jobb och jag har funderat på att utbilda mig till "något med programmering", men känner ett enormt motstånd. Jag har pillat med datorer i snart 30 år. Mest gamla Amigan, Linux och Pc: Programmerat väldigt mycket Lpc (bygger väl på C++), html för min frus hemsida och nu Python så jag kan hjälpa min son som håller att lära sig Python. Expert på att googla mig fram till lösningar. Det blir silvertejpade lösningar, men det funkar.

Alla runt mig säger: utbilda dig så du kan jobba med programmering.

Men jag är lite "vill kunna allt innan jag lär mig" på jobbet. Har lite höga krav och prestationspress på mig själv.

Så pratade med med en kompis för några dagar sedan som har jobbat med datorer och programmering i hela sitt liv. Han byter jobb ofta känns det som. Han hade en lite mer "fake it till you make it" inställning och jag blev lite taggad att kanske prova i alla fall.

Vad tycker ni? Värt att ge sig in i det eller är det bara för övermäktigt?

LPC! Syntaxen påminner om C, men helt ärligt så har det mer gemensamt med Python. LPC var min gateway drug :-)

Anyhoo, ingen kan allt. Impostor Syndrome känner nästan alla när de börjar jobba inom sektorn. Det går över. Så länge man är ärlig med vad man kan och inte så har de flesta överseende med att man inte är expert på allt (det är inte de heller!)

Om du hållit på sen Amiga-tiden så är du ju inte purung. Det enda jag skulle fundera över är om det är ekonomisk katastrof för dig om du bränner vad det nu tar för tid att utbilda sig och det sedan visar sig att det inte var så kul (alternativt svårt att få jobb). Har du möjlighet att ta den smällen så tycker jag nog du kan köra. Teknik är kul. Mycket annat är det inte. Men så är det väl i alla jobb.
__________________
Senast redigerad av vhe 2023-05-12 kl. 22:42.
Citera
2023-05-13, 09:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
LPC! Syntaxen påminner om C, men helt ärligt så har det mer gemensamt med Python. LPC var min gateway drug :-)

Anyhoo, ingen kan allt. Impostor Syndrome känner nästan alla när de börjar jobba inom sektorn. Det går över. Så länge man är ärlig med vad man kan och inte så har de flesta överseende med att man inte är expert på allt (det är inte de heller!)

Om du hållit på sen Amiga-tiden så är du ju inte purung. Det enda jag skulle fundera över är om det är ekonomisk katastrof för dig om du bränner vad det nu tar för tid att utbilda sig och det sedan visar sig att det inte var så kul (alternativt svårt att få jobb). Har du möjlighet att ta den smällen så tycker jag nog du kan köra. Teknik är kul. Mycket annat är det inte. Men så är det väl i alla jobb.

Jo det är säkert Imposter Syndrome i förväg som jag känner av. Jag var på väg att satsa på att jobba med datorer mot slutet av 90-talet, men landade då i att det är kul som hobby endast. Det blev vården och sjuksköterska i stället. Nu så har jag bränt ut mig totalt och fixar inte vården längre. Så måste hitta nått annat. Det finns Omställningsfonden och möjlighet till utköp. Jag ska titta på vad det finns för utbildningar och det är verkligen en djungel. Satsar på våren 24 i så fall för måste läsa in Programmering 1 först och fixa med finansiering. Nej inte helt ung på pappret, är 50. Frun får backa up om det krisar sig, jag backade upp henne under hennes utbildning. :]

Tack för alla svar.
Citera
2023-05-13, 11:24
  #27
Avstängd
53280s avatar
Lär dej assembler, om du är bekväm med att koda asmblemer, då är kodning något för dej.
Citera
2023-05-16, 12:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Lär dej assembler, om du är bekväm med att koda asmblemer, då är kodning något för dej.

Nja, inte hållit på med assembler sen typ gymnasiet och tyckte inte det var så jätte kul. Kanske skulle känna annorlunda idag iofs.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback