• 1
  • 2
2023-03-28, 00:22
Medlem
Hej. Vet inte om forumvalet är helt rätt.

Har en helt ny oanvänd EH 8 TB där jag var tvungen att byta filsystem och formatera om. Stått nu i 28 timmar och ser inte om den laddar eller hur långt den kommit. Hur lång tid ska 8 TB ta att formetera om?

Vill inte avbryta den i onödan om den blir klar senare.

Tack på förhand!
Citera
2023-03-28, 00:46
Medlem
Så här ser det ut hela tiden och gjort under 28 timmar: http://www.bilddump.se/bilder/202303...113.97.238.png

Laddar den o hur lång tid kommer det ta?
Citera
2023-03-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Så här ser det ut hela tiden och gjort under 28 timmar: http://www.bilddump.se/bilder/202303...113.97.238.png

Laddar den o hur lång tid kommer det ta?

Du kan ju alltid avbryta och sedan klicka i snabbformatering. Då går det på 2 sekunder.
Det du har valt nu är långsam formatering vilket man bara gör om man vill skrubba disken ren ifrån känslig information.
Citera
2023-03-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Du kan ju alltid avbryta och sedan klicka i snabbformatering. Då går det på 2 sekunder.
Det du har valt nu är långsam formatering vilket man bara gör om man vill skrubba disken ren ifrån känslig information.

Jag körde snabbformatering först och efter ca 5 min kom ett meddelande att det inte kunde slutföras.

Ska man kunna välja snabbformatering och samtidigt byta filsystem?
Citera
2023-03-28, 00:56
Medlem
Citat:
Jag körde snabbformatering först och efter ca 5 min kom ett meddelande att det inte kunde slutföras.

Ska man kunna välja snabbformatering och samtidigt byta filsystem?

Det ligger nog en begränsning på stora diskar över 2TB. Du behöver nog konvertera över disken till GPT.
Gå ut på tillverkarens hemsida och tanka ner ett formaterings program som bör göra detta åt dig.

EDIT: Eller testa denna.
https://learn.microsoft.com/en-us/wi...nto-a-gpt-disk
Citera
2023-03-28, 00:58
Medlem
Citat:
Det ligger nog en begränsning på stora diskar över 2TB. Du behöver nog konvertera över disken till GPT.
Gå ut på tillverkarens hemsida och tanka ner ett formaterings program som bör göra detta åt dig.

Menar du begränsning på 2 TB att snabbformatera?

Laddar den nu men det bara tar en jävla tid? Hur lång tid bör det ta i sådana fall?
Citera
2023-03-28, 01:00
Medlem
Citat:
Menar du begränsning på 2 TB att snabbformatera?

Laddar den nu men det bara tar en jävla tid? Hur lång tid bör det ta i sådana fall?

Nej du måste konvertera disken till GPT först. Sedan kan du formatera med snabbformatering och det bör gå på ett kick.
Jag vet inte hur Windows fungerar men jag tycker att den borde göra detta automagiskt, men man ska inte bli förvånad om den inte gör det.

Kolla länken jag skrev i föregående inlägg och följ instruktionerna.
Citera
2023-03-28, 01:03
Medlem
Citat:
Nej du måste konvertera disken till GPT först. Sedan kan du formatera med snabbformatering och det bör gå på ett kick.
Jag vet inte hur Windows fungerar men jag tycker att den borde göra detta automagiskt, men man ska inte bli förvånad om den inte gör det.

Kolla länken jag skrev i föregående inlägg och följ instruktionerna.

Okej. Jag är lite jobbig nu men jag ska alltså avbryta formateringen som pågått i snart 30 timmar och göra som på länken? Vad händer om jag fortsätter låter det vara?

Kommer det att gå trots att man avbryter en formatering och disken är "oformaterad" nu?
Citera
2023-03-28, 01:04
Medlem
Citat:
Okej. Jag är lite jobbig nu men jag ska alltså avbryta formateringen som pågått i snart 30 timmar och göra som på länken?

Kommer det att gå trots att man avbryter en formatering och disken är "oformaterad" nu?

Precis. Du kommer att få det där error meddelandet oavsett om du inte konverterar till GPT.
Citera
2023-03-28, 01:08
Medlem
Citat:
Precis. Du kommer att få det där error meddelandet oavsett om du inte konverterar till GPT.

Okej jag ska testa om ca 30 min

Jag har dragit ut sladden och avbrytit. Jag har bara en sladd och måste ladda mobilen som varit avstängd över ett dygn pga detta först bara.
Citera
2023-03-28, 01:33
Medlem
Citat:

När jag sätter i sladden i den igen kommer det upp att disken måste formateras om innan jag kan använda den.

http://www.bilddump.se/bilder/202303...113.97.238.png

Går det ändå att följa länken du skickade?
Citera
2023-03-28, 01:44
Medlem
Citat:

Länken du skickade är nog över min kunskapsnivå.

Ta bort alla partitioner och volymer på MBR-disken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in