• 1
  • 2
2023-03-27, 18:32
Medlem
Vad kostar det att få en lägenhet (3a) städad? Väldigt stökigt, otroligt smutsigt och dammigt. Sopor på golven etc. Vad skulle det kosta att hyra in en städfirma att ta hand om de?
Citera
2023-03-27, 18:34
Medlem
räkna med en kostnad på cirka 5 000-10 000 kronor för att få en städfirma att ta hand om rengöringen.

Troligtvis mer om det är riktigt skitigt
Citera
2023-03-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebrooder
Vad kostar det att få en lägenhet (3a) städad? Väldigt stökigt, otroligt smutsigt och dammigt. Sopor på golven etc. Vad skulle det kosta att hyra in en städfirma att ta hand om de?
Det varierar väldigt mycket, beroende på ort. Begär offert från 3-4 företag. Kolla noga vad som ingår. Ska det vara fönsterputsning, ska företaget hålla med städmaterial, kostnad för restid, finns det försäkring, fastpris eller timpris.
Du bör kanske informera om att det rör sig om en väldigt ostädad lägenhet.
Citera
2023-03-27, 18:51
Medlem
Ungefär 500kr/h dock så betalar du endast 50% av arbetskostnaden då det utgår Rutavdrag.

Du kan även o förväg tala om antal timmar som du vill få städat, så slipper du gå över ditt budget. Du kan även be de att prioritera vissa saker mer än andra.

Om du bor så skitigt som du påstår så rekomenderar jag att du provar städhjälp.
Citera
2023-03-27, 18:55
Medlem
Du får räkna med att det kostar dig runt 500 kronor per arbetad timme, per anställd. En vanlig flyttstädning av en fyra brukar ta två personer en hel arbetsdag, så en "vanlig veckostädning" av en trea borde ta två personer kanske 2-4 timmar, beroende lite på hur noga det är och om det tex bor hundar/katter i lägenheten.

Om din trea är väldigt grisig får du kanske räkna med att det kostar dig två anställda som jobbar i en hel arbetsdag 8dvs 16 arbetstimmar, kostar runt 8000), men även detta kan variera:
- skall de bara slänga sådant som är uppenbart sopor? (typ gamla pizzakartonger, tomma mjölkförpackningar osv)
- skall de göra ovanstående och dessutom dammtorka alla ytor, och dessutom dammsuga golven?
- skall de göra ovanstående och dessutom få ordning i dina prylar?
- skall de göra ovanstående och dessutom putsa fönstren?

Det är alltid en fråga om hur mycket jobb som skall göras, och vad detta kommer att kosta.

Till priset jag angett ovan skall du lägga till RUT-avdraget, som gör att du kan få tillbaka cirka halva arbetskostnaden från Skatteverket. Jag har dock ingen koll på detaljerna, men det bör en seriös städfirma ha, så fråga dem du ber om offert vad som gäller på denna front.
Citera
2023-03-27, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
räkna med en kostnad på cirka 5 000-10 000 kronor för att få en städfirma att ta hand om rengöringen.

Troligtvis mer om det är riktigt skitigt

Var fan fick du det ifrån?
Citera
2023-03-27, 19:51
Avstängd
Citat:

Kan du få RUT så kostar en timme 250:-. Annars 550:- per timme.
Citera
2023-03-27, 21:04
Medlem
Tycker det låter som dyra summor folk nämner, betalade 1500 kr för en flyttstädning 47 kvadratmeter 2a, (dock en icke vanskött).
Nöjd med resultatet.
Citera
2023-03-27, 21:34
Medlem
Får man RUT-avdrag om man bor i hyreslägenhet?
Gäller min faster som vill ha målat, alltså pensionär.
Senast redigerad av rantaplan 2023-03-27 kl. 21:37.
Citera
2023-03-27, 21:39
Medlem
Citat:

Var bor du?
Citera
2023-03-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tycker det låter som dyra summor folk nämner, betalade 1500 kr för en flyttstädning 47 kvadratmeter 2a, (dock en icke vanskött).
Nöjd med resultatet.

En vanlig flyttstädning är inte samma sorts städ som grovstäd.
Ringer du en flyttfirma och de kommer hem till dig och möts av ett stort sopberg, så kommer de antingen:
1. Vägra - och rekommendera någon som kan röja INNAN de kommer och finstädar.
2. Lägga på en HUTLÖS avgift för jobbet.

Detta är något jag tar mig an. Finns i Skåne.
Citera
2023-03-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
En vanlig flyttstädning är inte samma sorts städ som grovstäd.
Ringer du en flyttfirma och de kommer hem till dig och möts av ett stort sopberg, så kommer de antingen:
1. Vägra - och rekommendera någon som kan röja INNAN de kommer och finstädar.
2. Lägga på en HUTLÖS avgift för jobbet.

Detta är något jag tar mig an. Finns i Skåne.

Du har säkert rätt. Är det totalt kaos i lägenheten kanske det kan passera 5-10.000 , extremfall hoppas jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in