• 1
  • 2
2023-03-27, 16:02
Medlem
Kurretimes3s avatar
Hej Flashback forum!
Mången personer runt om i världen äter måltider med pinnar. Jag har alltid tyckt att det är lite klurigt men jag tror jag börjar förstå syftet med pinnar. Det är själva klurigheten, den lilla utmaningen som är grejen. För när man lyckas få upp maten på pinnarna så får man en liten kick av hjärnans belöningssystem och det gör maten lite godare.

Tror ni att det ligger något i den här teorin, eller är det precis lika gott att äta med gaffel och kniv?
Citera
2023-03-27, 16:09
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vissa smaker kan förändras om du äter med bestick.

Man äter t.ex inte rysk kaviar med en sked av rostfritt stål eller silver av den orsaken.

Hittade detta gällande ät-pinnar:

Citat:
I Asien anses det att äta med pinnar förbättrar minnet, styrkan i fingrarna, förbättrar ens hjärnkapacitet och gör det lättare för en att måla och skriva kinesiska tecken. Huruvida det är sant eller inte överlåter vi till forskarna och snopes.com. Pinnarna är även omgärdade av mystik och vidskepelse.

Sen är de ju betydligt billigare och enklare att tillverka, vilket antagligen spelar in till stor del.
Citera
2023-03-27, 16:12
Medlem
Ofast äter man väl godare mat med ätpinnar? Jämför pad thai med typ pölsa.
Man borde göra smaksatta ätpinnar, kanske med sås? Då skulle skillnaden bli ännu större. Tänk ett par bea-ätpinnar? Hade inte bangat.
Citera
2023-03-27, 16:19
Medlem
Kurretimes3s avatar
Tror det ligger en del i det du nämner SnutteFia!
Inget av det hamnar i konflikt med min teori vilket gör att jag står fast vid den änsålänge utan att skämmas

FunLight: Ja det stämmer ju att mycket av det man äter med pinnar är på restaurang, där man förhoppningsvis äter godare mat än hemmavid. Apropå sås-pinnar kan jag framför mig se pinnar som man laddar och trycker sås ur, typ som en kulspetspenna. Men då måste det ju vara ganska lös sås med kraftig smak om man vill bevara pinnarnas tunnhet Ketchup tex skulle nog inte gå!
Senast redigerad av Kurretimes3 2023-03-27 kl. 16:43.
Citera
2023-03-27, 16:43
Medlem
gravyyous avatar
Viss mat är enklare att äta med pinnar eller om man ska plocka upp något som är för varmt för fingrarna.

Godare? Nej.
Citera
2023-03-27, 16:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Att äta nudlar eller sushi med kniv och gaffel skulle förta lite av känslan, och känslan påverkar smaken.

Åh andra sidan vore det ingen hit att äta en biff med pinnar.
Citera
2023-03-27, 16:57
Medlem
Sladdarens avatar
Under början av jord och lantbruksepoken odlade och plöjde man säkert aldrig tunnlands åkrar med plockepin som nåt miffo och aldrig senare heller. Man står ju inte med käppen härjar på och fäktar runt mitt på landet när man måste gräva, raspa, kratta, skopa eller harva utan det är gaffelliknande och sked liknande redskap jösses. Iofs kan man ju gå på styltor om man tycker det är kul som fika underhållning på landet eller kasta spjut :-):-D
Citera
2023-03-27, 17:05
Medlem
Motvursts avatar
En spork och kniv är dom bästa ätverktygena. Allt annat är trams.
Citera
2023-03-27, 17:08
Medlem
Om man lagar till något orientaliskt hemma så blir det mycket mera tjing-tjong över det hela om man äter det med pinnar ur en liten skål. Tillför något till måltidsupplevelsen. Samtidigt slevar man inte i sig maten lika snabbt och det kan vara bra för mättnadskänslan och peristaltiken.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-03-27 kl. 17:13.
Citera
2023-03-27, 17:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvurst
En spork och kniv är dom bästa ätverktygena. Allt annat är trams.
Det finns knivblad på en vanlig spork.
Citera
2023-03-27, 17:17
Medlem
Naturligtvis så är det inte godare med pinnar kontra bestick, eller vice versa, det är en inbillning. Däremot så är det jävligt smidigt att äta med pinnar när man är van, förutsätt att maten serveras på ett sätt som gör det lämpligt.
Citera
2023-03-27, 17:35
Medlem
Det har med geishor att göra, förr i tiden var pinnarna skurna som penisar för att kvinnorna skulle bli händiga.
Med andra ord kan du likaväl använda två dildos. Ganska gay som man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in