Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,93%
575 röster
Nej
15,07%
102 röster
2025-10-21, 17:20
Medlem
OM de får igång nån produktion så undrar jag var stålet/järnet kommer ifrån de ska tillverka? Finns logistiken för att transportera all malm eller vad de nu ska använda? Hur mycket av våra pensionspengar försvinner om det blir KK?
Citera
2025-10-21, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
OM de får igång nån produktion så undrar jag var stålet/järnet kommer ifrån de ska tillverka? Finns logistiken för att transportera all malm eller vad de nu ska använda? Hur mycket av våra pensionspengar försvinner om det blir KK?
Det kommer från Brasilien om jag förstått saken rätt. Med båt.
Citera
2025-10-21, 17:26
Medlem
Enklaste sättet att blåsa investerare och staten på pengar just nu är att antingen skapa något "grönt" eller "AI" så kommer investerare som på löpande band
Citera
2025-10-21, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Haha, Stegras lönekostnader/konsultkostnader ligger på ca 100-150 miljoner per månad. Sannolikt i det övre spannet

balterna är nöjda så länge lönen kommer

"På en annan bänk i ett annat bostadsområde med identiska svarta panelplankor sitter letten Aldis Aubidans, 43.

Inte heller han har hört talas om miljardhålet i Stegras kassa.

– Sådant där bekymrar jag mig inte så mycket om. Så länge lönen kommer har jag ingenting att klaga på.

Enligt Aldis tjänar en arbetare på Stegras anläggning vanligtvis runt 17-18 euro i timmen, efter skatt. Det motsvarar en månadslön på ungefär 30 000 kronor, netto.

– Jag drar in dubbelt så mycket här jämfört med vad jag skulle göra hemma, säger han. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzKW86/stegra-i-boden-oro-efter-larm-om-saknade-miljarder

annars finns det ju mat på willys

"Arbetare på jättebygget stal mat när de inte fick lön: ”Var desperata”
De stal kassler och korv på Willys för att mätta sig själva och sina kollegor."

https://arbetet.se/2025/06/17/arbetare-pa-jattebygget-stal-mat-nar-de-inte-fick-lon-var-desperata/
Citera
2025-10-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det kommer från Brasilien om jag förstått saken rätt. Med båt.

Ja. Det låter dumt måste jag säga. Tanken kanske är/var att bygga ut LKABs anläggningar men det görs ju inte i en handvändning antar jag. Frakta stora mängder material över Atlanten till norra Sverige…kan det verkligen funka?
Citera
2025-10-21, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Haha, Stegras lönekostnader/konsultkostnader ligger på ca 100-150 miljoner per månad. Sannolikt i det övre spannet

"I dagsläget arbetar omkring 2000-3500 personer med bygget av anläggningen men den siffran kommer enligt plan stiga till uppåt 5000 personer."

ja vad blir det totalt med alla avgifter om dom får ut 30k efter skatt?
Citera
2025-10-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja. Det låter dumt måste jag säga. Tanken kanske är/var att bygga ut LKABs anläggningar men det görs ju inte i en handvändning antar jag. Frakta stora mängder material över Atlanten till norra Sverige…kan det verkligen funka?
Låter verkligen fosilfritt? Drivs båten av solpaneler eller en hederlig fyrmastare? 😆
Citera
2025-10-21, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"I dagsläget arbetar omkring 2000-3500 personer med bygget av anläggningen men den siffran kommer enligt plan stiga till uppåt 5000 personer."

ja vad blir det totalt med alla avgifter om dom får ut 30k efter skatt?

Om det är 4000 så blir det ungefär 280 miljoner per månad. Nu förbrukar de alltså enligt uppgift 2,8 miljarder så lönekostnaderna är en mycket liten del i den totala kostnadsmassan.
Citera
2025-10-21, 17:43
Medlem
barkeepers avatar
Fan vad tröttsamt det är. Det är så uppenbart att staten och pensionskassorna mjölkas på pengar, det går fan att sälja vad som helst om man kallar det grönt.

Vi var många som skakade på huvudet åt Northvolt, och lika många åt stegra. Men vi är klimatförnekare, framstegsfientliga, ja fan vet allt vi är.

Men vi har rätt.
Citera
2025-10-21, 17:44
Avslutad
Citat:
Den frågan blir nog hängande i luften utan att någonsin få svar.
Citera
2025-10-21, 17:51
Medlem
Citat:

Atlanten ligger betydligt närmare norra Sverige än södra Sverige.
Citera
2025-10-21, 17:52
Medlem
Citat:

Fraktandet över oceanen med en stor tanker avsedd för ändamålet är det absolut minsta problemet.

Det svåra är att lasta över skiten och få den till Stegra som ligger fyra mil från kusten - och sedan frakta ut stålplåten samma väg. Det är därför stålverk läggs vid kaj - så slipper man omlastningen.

Sedan är spåret redan idag överbelastat med LKAB:s malmtransporter till SSAB och hamnen.

Ja förutom detta hinder så finns det inte heller el, vatten, know how och teknologi eller kvalificerad personal.

Ja pengar saknas numera också. Det har man haft gott om.

Vad som finns: Samvetslösa och psyksjuka lögnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in