Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,38%
446 röster
Nej
10,62%
53 röster
2025-10-19, 09:27
Medlem
orrtupps avatar
Vågar man hoppas på ett konkursbesked nästa vecka eller är det för optimistiskt?

Törs man i så fall rent av hoppas på att vansinnesprojektet Norrbotniabanan läggs på is?
Citera
2025-10-19, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det framgår ju klart och tydligt att Luleå Hamn inte tänker låta medborgarna i Luleå betala för det behov som ett privat företag från en annan kommun har. Jag tycker att det är helt logiskt och ett mycket bra beslut från Luleå Hamn.

Om du sedan tänker att Kiruna badhus hamnat på en kostnadsnivå om inemot 1,5 miljarder så är det väl inte speciellt konstigt om ett stålverk från grunden plus en hamnombyggnad landar på dessa nivåer. Ombyggnaden i Slussen beräknas kosta 22 miljarder som ett annat exempel.
Ett badhus kräver betydligt mer än att schakta, transportera massor och påla.
Vi pratar inte om att gjuta betongplattor utan att göra en markplätt klar för byggnation.
Citera
2025-10-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag vet inte vad som krävs på den nivån men nuvarande VD visste inte ett skit tror jag om ståltillverkning när Stegra drog igång. Jag vet inte om det är relevant men lekmannen i mig säger att det inte är HELT oväsentligt. Senast hörde jag att en eller flera planerade galvaniseringslinjer är strykna eller uppskjutna pga de (eventuella) finansiella problemen eller att de helt missar datummålen.

Att folk tjänar pengar har jag inga problem med. Men tänk om Peter Carlsson och de andra som bestämmer i Stegra är … inkompetenta? De tog eller har tagit sig vatten över huvudet?

Tänk om Stegra också konkar. Det vore inte ett bra betyg till Sverige. Jag anser det inte helt otroligt. 🤷🏼‍♂️

Carlsson var en väldigt duktig INKÖPARE på Ericsson och Tesla men han har nog noll erfarenhet av PROCESSINDUSTRI som det var frågan om på Northvolt.

Och jag tror som du, nuvarande VD:n visste inte ett skit om ståltillverkning när Stegra drog i gång.

Jag tänker mycket på det vad Christian Sandström sa för några dagar sedan, att han blir inte förvånad alls om det kommer allvarliga nyheter angående Stegra inom kort.
Citera
2025-10-19, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag vet inte vad som krävs på den nivån men nuvarande VD visste inte ett skit tror jag om ståltillverkning när Stegra drog igång. Jag vet inte om det är relevant men lekmannen i mig säger att det inte är HELT oväsentligt. Senast hörde jag att en eller flera planerade galvaniseringslinjer är strykna eller uppskjutna pga de (eventuella) finansiella problemen eller att de helt missar datummålen.

Att folk tjänar pengar har jag inga problem med. Men tänk om Peter Carlsson och de andra som bestämmer i Stegra är … inkompetenta? De tog eller har tagit sig vatten över huvudet?

Tänk om Stegra också konkar. Det vore inte ett bra betyg till Sverige. Jag anser det inte helt otroligt. 🤷🏼‍♂️

Carlsson kommer från inköp och Henriksson var väl marknadsförare på Scania. Tror ingen av dem har ingenjörsbakgrund.
Citera
2025-10-19, 12:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi pratar inte om att gjuta betongplattor utan att göra en markplätt klar för byggnation.

Totala kostnaden för att bygga ett stålverk innefattar givetvis mycket mer än att göra en markplätt klar för byggnation. SSAB:s beräkning är att deras nya stålverk ska kosta drygt 50 miljarder. De 10 miljarderna som nu aviserats är enligt uppgift kopplat till inflationen, fördyrade byggkostnader, uteblivna statliga stöd och nya infrastrukturprojekt (investeringar i hamn och järnväg).

Har du någon annan teori om varför de nu genomför en ny finansieringsrunda för att få in ytterligare 10 miljarder?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Carlsson kommer från inköp och Henriksson var väl marknadsförare på Scania. Tror ingen av dem har ingenjörsbakgrund.

VD och koncernchef på Scania.

https://www.saab.com/sv/about/bolagsstyrning/styrelsen/henrik-henriksson
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-10-19 kl. 13:26.
Citera
2025-10-19, 15:46
Avstängd
Citat:

Vad fan är det inte du begriper? Flera hundra hektar ska höjas flera meter med bergkross för att få en plan yta. Du tror inte det kostar?
Citera
2025-10-19, 15:50
Avstängd
Citat:
Totala kostnaden för att bygga ett stålverk innefattar givetvis mycket mer än att göra en markplätt klar för byggnation. SSAB:s beräkning är att deras nya stålverk ska kosta drygt 50 miljarder. De 10 miljarderna som nu aviserats är enligt uppgift kopplat till inflationen, fördyrade byggkostnader, uteblivna statliga stöd och nya infrastrukturprojekt (investeringar i hamn och järnväg).

Har du någon annan teori om varför de nu genomför en ny finansieringsrunda för att få in ytterligare 10 miljarder?

Civilekonom med ansvar för marknadsföring. Det var så han hamnade i Scanias ledningsgrupp och sedan blev VD.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Henriksson_(f%C3%B6retagsledare)

Det är lättare att förklara tekniska aspekter för en lastbilschaffis med common sense än för en ekonom eller HR-parasit.
Citera
2025-10-19, 18:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast nu gällde mitt inlägg påståendet att enbart schaktning, transport av massor och pålning kostat 10 miljarder.
Citera
2025-10-19, 18:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast nu gällde mitt inlägg påståendet att enbart schaktning, transport av massor och pålning kostat 10 miljarder.

Vem har påstått att det gör det och på vilket sätt är det intressant i nuläget? Det är som sagt inte det arbetet som föranleder behovet om ytterligare 10 miljarder nu.
Citera
2025-10-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är väl självklart att de kommer att konka? Det handlar inte om det. Det handlar enbart om att hålla igång bidragsflödet så länge som möjligt för att alla inblandade skall kunna plocka ut lön, advokater skall kunna fakturera, och politiker skall kunna få tillgång till mutor.

Ingen bryr sig om framtiden. Alla vet att det inte kommer att fungera. De som en konsult bryr sig om är att han kommer att få betalt för rapporten som bevisar att Stegra är "hållbart" när den är klar nästa månad eller inte. Allt kommer att pågå ända till advokater och konsulter börjar kräva förskottsbetalning. Så länge alla litar på att det finns 200kkr i kassan till dem själva nästa månad är allt frid och fröjd...

Låter som ett hemskt och cyniskt scenario och alltså finns det åtminstone ett visst mått av sanning i det. 10% sanning? 90% sanning? Frågan är främst kopplad till HÖGSTA ledningen. Jag kan inget om att driva bolag i den här omfattningen men jag är nog ganska övertygad om att tanken vad god och att det fanns och finns goda avsikter. Men det räcker ju faktiskt inte att vara ”god” och ha en bra idé om du faktiskt inte kan producera och sälja skiten. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-10-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
räcker det inte med 1 stålverk i norrbotten?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/50-miljarder-folj-med-bakom-grindarna-pa-ssab-i-lulea

Tydligen inte enligt Stegra. Man får komma ihåg att Sverige faktiskt har en särställning i den här branschen i Europa. Så det kanske funkar. Vore bra för Sverige. Finns nog plats för båda.
Citera
2025-10-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vågar man hoppas på ett konkursbesked nästa vecka eller är det för optimistiskt?

Törs man i så fall rent av hoppas på att vansinnesprojektet Norrbotniabanan läggs på is?

Verkar inte vara så kritiskt vad jag har läst. 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in