• 1
  • 2
2023-03-27, 03:16
Medlem
Hej,

Jag åker (frivilligt) på behandlingshem i nästa vecka och börjar bli lite nervös. Jag har ställt typ tusen frågor till behandlingshemmet redan innan jag valde just dem, men har två frågor till som oroar mig lite som ni kloka flashbackare kanske har svar på;

1. Kan man låsa sitt rum utifrån med nyckel (det är enskilda rum)? Om inte, och om någon skulle stjäla något, har personalen rätt att leta igenom andras rum? Kommer givetvis inte ta med mig något jätte-värdefullt (lämnar smycken och liknande hemma, men man har ju dator, iPhone etc.). Jag hoppas ju såklart inte att någon kommer stjäla utan att det kommer vara ett trevligt gäng man delar hus med.

2. Jag har varit nykter i 1 månad nu och oroar mig lite över det jag hört om att det finns mycket droger på behandlingshem. Stämmer det? Kollar de inte folks väskor när de skrivs in/kommer hem från permission? Eller har de inte rätt att göra det och det därför är typ vilda västern (som det låter som enligt vissa)? Jag vet såklart att det bästa är att undvika det folket isåfall, och att har man viljan så klarar man det oavsett, men oron över att det är en frestelse finns ju ändå, även fast jag är väldigt motiverad och verkligen har kämpat för att få den här platsen.

Tack på förhand för att ni delar med er av era erfarenheter!
Senast redigerad av Hundfolk1 2023-03-27 kl. 03:22.
Citera
2023-03-27, 04:11
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundfolk1
Hej,

Jag åker (frivilligt) på behandlingshem i nästa vecka och börjar bli lite nervös. Jag har ställt typ tusen frågor till behandlingshemmet redan innan jag valde just dem, men har två frågor till som oroar mig lite som ni kloka flashbackare kanske har svar på;

1. Kan man låsa sitt rum utifrån med nyckel (det är enskilda rum)? Om inte, och om någon skulle stjäla något, har personalen rätt att leta igenom andras rum? Kommer givetvis inte ta med mig något jätte-värdefullt (lämnar smycken och liknande hemma, men man har ju dator, iPhone etc.). Jag hoppas ju såklart inte att någon kommer stjäla utan att det kommer vara ett trevligt gäng man delar hus med.

2. Jag har varit nykter i 1 månad nu och oroar mig lite över det jag hört om att det finns mycket droger på behandlingshem. Stämmer det? Kollar de inte folks väskor när de skrivs in/kommer hem från permission? Eller har de inte rätt att göra det och det därför är typ vilda västern (som det låter som enligt vissa)? Jag vet såklart att det bästa är att undvika det folket isåfall, och att har man viljan så klarar man det oavsett, men oron över att det är en frestelse finns ju ändå, även fast jag är väldigt motiverad och verkligen har kämpat för att få den här platsen.

Personal får givetvis inte göra husrannsakan på eget bevåg. Egen nyckel till bostadsrum, det har man tillochmed i fängelse. I övrigt så vistas inte människor på behandlingshem för att bli fria från droger utan det är ett plats där man huserar medels lösdrivare och människor i social limbo.

GLHF!
Citera
2023-03-27, 05:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
..men man har ju dator, iPhone etc.).
Är du säker på att du får ha med dig sånt och som du kan använda fritt?
Citera
2023-03-27, 06:33
Medlem
Firestarter123s avatar
De kollar nog inte din väska men tar du droger under vistelsen kommer du bli utkastad. Du måste lämna regelbundna UP och säkert också blåsa varje dag som rutin, dvs det gäller för alla och behöver inte finnas misstanke. Om det inte är så är det oseriöst hem som bara vill tjäna pengar.
Citera
2023-03-27, 07:54
Medlem
Citat:
Hej,

Jag utgår ifrån att det är ett öppet behandlinghem och att du är där frivilligt och inte under LVM. Då får du ha med dig precis vad du vill, förutom det som är drog- eller våldsrelaterat. Låsa dörren utifrån har jag inte upplevt att man kan, däremot för kvällen när du lägger dig. Är du säker på att det är enkelrum? Många behandlingshem har dubbelrum. Förvaring av värdesaker brukar det finnas ett värdeskåp för på rummet, annars kan man be personalen förvara dyrbara saker som laptop osv. Tanken är att du ska fokusera på beha ndlingen, och det är ofta intensiva dagar med föreläsning, grupparbete, enskilda arbetsuppgifter och redovisningar inför grupp, motion och besök på AA-möten ett antal gånger per vecka, ibland kommer AA-talare till behandlingshemmen. Allt beroende på om det är ett behandlingshem dit privatpersoner och företag söker sig, eller om det är ett dit bara socialen skickar klienter, så avgörs så klart stämningen och om det därför kan vara stökigt. Den första gruppen är ofta mer motiverade, medan den andra kanske skiter i det hela och inte bryr sig, dom är där mest för att dom blivit tvingade. Som regel riktigt bra och nyttig mat, och det bildas ofta en trevlig gemenskap, samtidigt som man kan vara privat och dra sig undan ibland om man vill. Permissioner har jag aldrig hört talas om. Man är där under den tid man blivit beviljad behandling.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-03-27 kl. 07:57.
Citera
2023-03-27, 08:20
Medlem
link71s avatar
Det behandlingshemmet jag var på så fick man eget rum med nyckel som du kan låsa efter dig, på dem flesta hem så får man eget rum med nyckel, man har ju värdesaker med sig ibland.
Hur länge blir du kvar där ? 3 månader?
Är det verkligen slut med pundandet nu eller åker du bara iväg för att få ner toleransen?
För om man knarkat i många år räcker knappast 3 månader, så försök att förläng till 6 månader så kommer du vara mycket stabilare om du nu vill sluta för gott .
Satt själv 7 månader på ett behandlingshem i Jönköping, det räddade mitt mig verkligen!
Citera
2023-03-28, 13:09
Medlem
Låter lite som du letar efter möjligheter att smussla in droger dit tycker jag. Du skall ta vården på allvar för DIN egen skull. Inte för att imponera på någon annan!
Citera
2023-03-28, 14:04
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Låter lite som du letar efter möjligheter att smussla in droger dit tycker jag. Du skall ta vården på allvar för DIN egen skull. Inte för att imponera på någon annan!

Det låter snarare som att han är orolig över att sitta med såna människor då han inte vill ta återfall.

OnT: har bara varit på ett behandlingshem, är där nu faktiskt, så kan bara uttala mig om hur det funkar här.

1. Alla har nyckel till sitt rum som man får låsa som man vill. Personalen har också nyckel och kan låsa upp. En stöld har skett medan jag varit här, och personalen sökte inte igenom några rum då de, enligt dem, inte får.

2. Det här behandlingshemmet är, åtminstone under tiden jag varit här, väldigt förskonat från droger. En person har blivit utskriven för återfall, annars har det varit lugnt. Vid inskrivning och permission söks packningen igenom men inga kläder visiteras.

Vissa är mindre seriösa än andra och det är som du säger, man får hålla sig till rätt folk. Det är en jävla fin och stärkande gemenskap i en bra grupp!

Stort lycka till på din resa, du låter motiverad och verkar ha krigat ihop en bra grund med en månads nykterhet samt placeringen! Släng iväg ett meddelande om du har några fler frågor eller bara vill skriva!
Citera
2023-03-28, 15:33
Medlem
Jag är också på ett nu. Jag hade LVM innan och är klar med det nu. Men har flyttat in här och hittar en ny tillvaro i en ny stad.

Jag är ganska försiktig med att umgås med folk och sköter mest mitt. Det finns gym på stället och jag har köpt en dator och kollar Netflix och så!

Va fett svag när jag kom hit. Klara 45 kg i bänkpress som en fjant. Fixa 92,5 kg igår. Bra med sysselsättningar som man mår bra av.

Trivs bra. Har kommit in grejer men jag har sagt nej! Bar emot första gången faktiskt!
Senast redigerad av TheContender 2023-03-28 kl. 15:36.
Citera
2023-03-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är du säker på att du får ha med dig sånt och som du kan använda fritt?

Japp, det var ett av mina kriterier när jag valde behandlingshem.
Citera
2023-03-29, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag utgår ifrån att det är ett öppet behandlinghem och att du är där frivilligt och inte under LVM. Då får du ha med dig precis vad du vill, förutom det som är drog- eller våldsrelaterat. Låsa dörren utifrån har jag inte upplevt att man kan, däremot för kvällen när du lägger dig. Är du säker på att det är enkelrum? Många behandlingshem har dubbelrum. Förvaring av värdesaker brukar det finnas ett värdeskåp för på rummet, annars kan man be personalen förvara dyrbara saker som laptop osv. Tanken är att du ska fokusera på beha ndlingen, och det är ofta intensiva dagar med föreläsning, grupparbete, enskilda arbetsuppgifter och redovisningar inför grupp, motion och besök på AA-möten ett antal gånger per vecka, ibland kommer AA-talare till behandlingshemmen. Allt beroende på om det är ett behandlingshem dit privatpersoner och företag söker sig, eller om det är ett dit bara socialen skickar klienter, så avgörs så klart stämningen och om det därför kan vara stökigt. Den första gruppen är ofta mer motiverade, medan den andra kanske skiter i det hela och inte bryr sig, dom är där mest för att dom blivit tvingade. Som regel riktigt bra och nyttig mat, och det bildas ofta en trevlig gemenskap, samtidigt som man kan vara privat och dra sig undan ibland om man vill. Permissioner har jag aldrig hört talas om. Man är där under den tid man blivit beviljad behandling.

Japp det är frivilligt och jag verkligen fått ligga på för att få det godkänt av socialtjänsten. Det behandlingshemmet jag ska till verkar bra (sitter på tåget påväg dit nu faktiskt); jag har varit noggrann i mitt val och hade en del ”krav” när jag valde, bl.a. att det skulle vara enkelrum. Hemmet har inte heller några tvångsplaceringar, dvs inga LVM etc. Det är inte 12-steg och dagarna är inte så schemalagda; jag ser fram emot att komma igång med träningen igen, lär bli många löpturer och en hel del tid på gymmet.

Permission brukar de vilja att man åker på som jag förstår det, för att man ska prova hur nykterheten funkar i ens ”vanliga” miljö. Jag har dessutom en tenta strax innan sommaren som jag gärna vill få gjord, så det vore nice att tima med det.
Citera
2023-03-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Det behandlingshemmet jag var på så fick man eget rum med nyckel som du kan låsa efter dig, på dem flesta hem så får man eget rum med nyckel, man har ju värdesaker med sig ibland.
Hur länge blir du kvar där ? 3 månader?
Är det verkligen slut med pundandet nu eller åker du bara iväg för att få ner toleransen?
För om man knarkat i många år räcker knappast 3 månader, så försök att förläng till 6 månader så kommer du vara mycket stabilare om du nu vill sluta för gott .
Satt själv 7 månader på ett behandlingshem i Jönköping, det räddade mitt mig verkligen!

Tack, håller tummarna att man får nyckel!

Har som tur är inga drogproblem utan det är ”bara” alkohol. Och det måste vara slut på drickandet nu, har inte sabbat livet helt än utan lever fortfarande ett (utåt sett) väldigt ordnat liv, men är på god väg att förstöra allt. Att jag inte dött än är ett mindre mirakel. Så jag är väldigt, väldigt motiverad! Blir nog 3 månader, socialtjänsten beviljar en månad i taget så vi får se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in