Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-28, 05:59
  #13
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det är sunt att acceptera sig själv för vad man är, även om det finns utrymme för förbättring. Problem uppstår när ens självbild formas av storhetsvansinne och det blir omöjligt att se ens egna brister.

Och när brister ändå upplevs måste dessa skyllas på andra människor eller världen i sig som ett sätt att behålla sina vanföreställningar om sig själv

Den stora frågan är dock om det verkligen är storhetsvansinne eller ett undertryckt mindervärdeskomplex som driver narcissisten.
Finns två typer av narcissister. Du beskriver dom två olika på sätt och vis. Stark självförtroende och låg självförtroende på dom olika typerna av narcissism.
Citera
2023-03-28, 06:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det är sunt att acceptera sig själv för vad man är, även om det finns utrymme för förbättring. Problem uppstår när ens självbild formas av storhetsvansinne och det blir omöjligt att se ens egna brister.

Och när brister ändå upplevs måste dessa skyllas på andra människor eller världen i sig som ett sätt att behålla sina vanföreställningar om sig själv

Den stora frågan är dock om det verkligen är storhetsvansinne eller ett undertryckt mindervärdeskomplex som driver narcissisten.

Jag förstår det som att det finns sund (normal) narcissism och patologisk narcissism. Den senare kan graderas efter ytterligheter som går från storhetsvansinne till sårbarhet och den gemrnsamma nämnaren är låg självkänsla. Men till skillnad från psykopater kan narcissister känna empati.

Begreppet empati är intressant för det kan definieras på lite olika sätt:

1. förmåga att känna medlidande med andra.
2. Förmåga att läsa av andra människor och sätta sig in i deras kläder.

Många psykopater är ofta bra på nr 2, vilket de kan använda för egen vinning, t.ex. för att manipulera och skaffa sig kontroll över andra människor och bryr sig inte om de skadar andra.

Narcissister är å andra sidan ofta så upptagna med att skydda sin låga självkänsla eller framhäva sig att de inte tänker på hur deras beteendet skadar andra. De är självcentrerade men inte nödvändigtvis ute för att utnyttja andra.
Citera
2023-03-28, 07:02
  #15
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Finns två typer av narcissister. Du beskriver dom två olika på sätt och vis. Stark självförtroende och låg självförtroende på dom olika typerna av narcissism.

Frågan blir då om de som skyddar sin självkänsla som en hök verkligen är narcissister. En person med stort självförtroende lär väl knappast bry sig så mycket om omvärldens dömande, men tvärt om så är "narcissister" extremt statusfixerade och måna om den bild de visar utåt. Nästan så att man skulle behöva dela upp dem i "äkta" narcissister och pseudonarcissister! Men känner att jag är ute på tunn is nu om jag börjar hitta på egna termer utan någon relevant utbildning i ämnet :P

Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Många psykopater är ofta bra på nr 2, vilket de kan använda för egen vinning, t.ex. för att manipulera och skaffa sig kontroll över andra människor och bryr sig inte om de skadar andra.

Narcissister är å andra sidan ofta så upptagna med att skydda sin låga självkänsla eller framhäva sig att de inte tänker på hur deras beteendet skadar andra. De är självcentrerade men inte nödvändigtvis ute för att utnyttja andra.

Där undrar jag dock om psykopater verkligen känner empati som du säger, eller om de bara är bra på "pattern recognition", dvs. att nästan "mekaniskt" läsa ansiktsuttryck och kroppsspråk för att tolka andra människors underliggande tankar och motivationer. De har ju egentligen inget intresse av vad människorna tänker och tycker, det enda intresset ligger ju i frågan om människor i deras omgivning kan utnyttjas till psykopatens fördel.

Där skiljer sig narcissisten från psykopaten då de verkar behöva och längta efter andra människors beundran och bekräftelse.
__________________
Senast redigerad av S.W.I.M 2023-03-28 kl. 07:05.
Citera
2023-03-28, 07:05
  #16
Medlem
HasseBanans avatar
Jag upplever gränsen som ganska hårfin. Ganska få människor idag älskar sig själva och de som gör det få ofta egoistiska och narcissistiska beteenden.

Många har missuppfattat vad det innebär att älska sig själva och tror att det betyder att de måste upphöja sig själva och sina egna behov på andras bekostnad och nederlag.

Därför tycker jag det räcker med att bara gilla sig själv, eftersom "älska sig själv" ger en sorts missvisande tanke om självförhärligande och att breda ut sig och ta för sig (innan någon annan gör det).
Citera
2023-03-28, 07:09
  #17
Avstängd
Förmåga till omtanke och omsättning av den i praktik för andra. Har svårt att dra en strikt linje mot de svårare diagnoserna som psykopati och bastarden sociopati.

Tänker att de senare handlar om oförmåga, även om soc. pat går att jobba med.
Citera
2023-03-28, 07:40
  #18
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Frågan blir då om de som skyddar sin självkänsla som en hök verkligen är narcissister. En person med stort självförtroende lär väl knappast bry sig så mycket om omvärldens dömande, men tvärt om så är "narcissister" extremt statusfixerade och måna om den bild de visar utåt. Nästan så att man skulle behöva dela upp dem i "äkta" narcissister och pseudonarcissister! Men känner att jag är ute på tunn is nu om jag börjar hitta på egna termer utan någon relevant utbildning i ämnet :P
Det är ju när det blir sjukligt som det är narcissistisk. Det jag lilla jag läst så finns det två typer av narcissism och lågt, högt självförtroende. Svårt det där. Nästan alla har lite narcissism i sig enligt mig. Bara min bedömning. Saken är ju när det blir sjukligt.
Citera
2023-03-28, 08:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Frågan blir då om de som skyddar sin självkänsla som en hök verkligen är narcissister. En person med stort självförtroende lär väl knappast bry sig så mycket om omvärldens dömande, men tvärt om så är "narcissister" extremt statusfixerade och måna om den bild de visar utåt. Nästan så att man skulle behöva dela upp dem i "äkta" narcissister och pseudonarcissister! Men känner att jag är ute på tunn is nu om jag börjar hitta på egna termer utan någon relevant utbildning i ämnet :P




Där undrar jag dock om psykopater verkligen känner empati som du säger, eller om de bara är bra på "pattern recognition", dvs. att nästan "mekaniskt" läsa ansiktsuttryck och kroppsspråk för att tolka andra människors underliggande tankar och motivationer. De har ju egentligen inget intresse av vad människorna tänker och tycker, det enda intresset ligger ju i frågan om människor i deras omgivning kan utnyttjas till psykopatens fördel.

Där skiljer sig narcissisten från psykopaten då de verkar behöva och längta efter andra människors beundran och bekräftelse.

Som jag skrev så kan man definiera empati på olika sätt. Psykopaten känner inte empati/medkänsla utan kan snarare ha intellektuell förmåga att förstå vad en annan människa går igenom.

Empati kan ju förutom att känna medkänsla även yttra sig som att man försöker hjälpa människor, dvs man behöver inte nldvändigtvis känna medkänsla för att vilja hjälpa andra och därigenom uttrycka empati.

En medkännande person kan leva sig in i en annan människas smärta och har därmed i olika utsträckning förmåga att känna medlidande, medan en person med psykopatiska drag snarare kan läsa av vad en människa går igenom utan att för den skull känna medlidande. Det kanske då är lätt för en sådan person att försöka använda det till egen försel på något sätt, t.ex. genom att framstå som omtänksam och för att skapa tillit hos andra människor.

Men jag antar att det kan finns självmedvetna psykopater som tidigt fått lära sig skillnaden mellan ”rätt och fel” som medvetet jobbar aktivt med att försöka göra ”rätt”, mot sina egna instinkter så att säga.

Så allt är inte svart eller vitt.
Citera
2023-03-28, 08:54
  #20
Avstängd
styckets avatar
När man älskar sig själv mer än andra.
Citera
2023-03-28, 08:55
  #21
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Narcissister älskar inte sig själva.
Därav vill de bli älskade av andra.
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
När man älskar sig själv mer än andra.
Alla tycker om sig själva mest av allt. Pucko.
Citera
2023-03-28, 09:14
  #22
Medlem
Narcissister älskar sitt ego på andras bekostnad.
Att älska sitt äkta jag utan att påverka andra negativt är självkärlek.
Citera
2023-03-28, 10:06
  #23
Medlem
-AIR-s avatar
För narcissisten är andra människor bara statister. Att älska sig själv på riktigt kräver mognad och objektiv självinsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback