2023-03-25, 14:25
Medlem
Hej,

Funderar på det här med integritetspolicy. Om jag förstått det rätt måste företag ha en sådan policy. Jag kan se vissa hemsidor till företag som inte har någon sådan policy i sin hemsida. Vad är lagen egentligen, måste den finnas med i hemsidan? Gäller lagen för enskilda firmor också?

MVH,
Citera
2023-03-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Funderar på det här med integritetspolicy. Om jag förstått det rätt måste företag ha en sådan policy. Jag kan se vissa hemsidor till företag som inte har någon sådan policy i sin hemsida. Vad är lagen egentligen, måste den finnas med i hemsidan? Gäller lagen för enskilda firmor också?

MVH,

Nej något sådant krav finns inte från staten.
Ska vara GDPR då.
Citera
2023-03-25, 14:51
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Hej,

MVH,
Det avgörs främst av huruvida din verksamhet hanterar personuppgifter eller ej. Inte i vilken företags-/organisationsform verksamheten drivs.
https://www.imy.se/verksamhet/datask...ion-till-gdpr/

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Nej något sådant krav finns inte från staten.
Ska vara GDPR då.
På vilket sätt menar du att staten inte har med dataskyddsförordningen (GDPR) att göra?
Citera
2023-03-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det avgörs främst av huruvida din verksamhet hanterar personuppgifter eller ej. Inte i vilken företags-/organisationsform verksamheten drivs.
https://www.imy.se/verksamhet/datask...ion-till-gdpr/

På vilket sätt menar du att staten inte har med dataskyddsförordningen (GDPR) att göra?

Så om jag förstår rätt räknas mail och namn som personuppgifter. Alltså måste hemsidan ha en sådan policy.

Kan se flera hemsidor som trots detta inte har det. De insamlar information (mail, namn) men ingen policy på hemsidan. Bryter de alltså mot lagen?
Citera
2023-03-25, 17:35
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Så om jag förstår rätt räknas mail och namn som personuppgifter. Alltså måste hemsidan ha en sådan policy.

Kan se flera hemsidor som trots detta inte har det. De insamlar information (mail, namn) men ingen policy på hemsidan. Bryter de alltså mot lagen?

Ja i princip allt som kan spåras till en fysisk person, i första, andra eller tredje hand omfattas av GDPR.

Har du ett register med bilnycklar där du skrivit upp regnummer för bilarna du tvättar i din flrma på ett papper så omfattas det av GDPR och ägarna ska därför lämna sitt samtycke till detta före du noterar regnummer.

Det gäller alltså inte bara elektronisk data. Så ja e-mail omfattas också.

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in