2023-03-25, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Källa på det. RIKATILLSAMMANS säger:
1870 – 2019
Nedan följer lite statistik för den intresserade:

Årsmedelavkastning: 9.24 % (CAGR).
76 % av alla år slutade plus.
Avkastning (genomsnitt): 10.93 %
Avkastning (median): 9.66 %.
Standardavvikelse: 19.8 %.
Utfall ett enskilt år med 68 % sannolikhet: -8,83 % till +30,70 %
Utfall ett enskilt år med 95 % sannolikhet: -28,6 % till +50,5 %
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Precis 1870-2019 men 2023-2080 ???????????????

En som arbeta på goldman sachs har sagt detta. Jag har även pratat med en person som arbetar inom en investment management firma och även han håller med.

Dessutom så har jag inte ens justerat till inflationen.

Alla inom finans branschen vet om detta det är bara de vanliga folket som inte känner till detta.

Och det har med intresse konflikt att göra.
Citera
2023-03-25, 07:12
Medlem
revodnebs avatar
Varför har du så hög ränta (5,5%)? Byt bank, jag har 3,7% rörlig.
Citera
2023-03-25, 08:22
Medlem
Vill ts inte ha mer pengar är det perfekt att amortera. Men vill man få avkastning på sitt kapital fungerar det dåligt. Om jag var i din situation hade jag belånat fastigheten på 50% och investerat 3 miljoner. Med mitt track record hade det gett 300 000:- ut varje år. Ingen dålig sidoinkomst.
Citera
2023-03-25, 08:26
Medlem
Konfucius2s avatar
Att lägga alla pengar i samma korg

Du skriver att bostaden är värd 6 miljoner, hur vet du det? Otroligt många dumma svenska som tror de är förmögna bara för att de sitter på en fastighet. Risken är överhängande att vi lär se en fortsatt nedgång på fastighetssidan…

Så pyntar du in alla slantar kan de mycket väl gå upp i rök…
Citera
2023-03-25, 08:55
Medlem
Har du pengar så du kan leva som du vill så visst betala du...nackdelen med betalt hus är ju att pengarna sitter upplåsta i fastigheten..du kan ju inte använda nått förens du säljer....har flera bekanta som är pensionärer nu utan barn å ett hus som är betalt värt 6-7 mille...hur förbrukar du detta på max 20 år...flera har fått ge bort många miljoner till avlägsna släktingar i onödan..
Citera
2023-03-25, 09:07
Medlem
NoPasswords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ska du ha kvar lånet så förhandla om räntan.
Du är i princip noll risk för banken och då ska det synas på din ränta.

I princip noll risk håller jag med om, men det är också en väldigt blygsam vinst för banken med så små bolån.
Citera
2023-03-25, 09:38
Medlem
Detta är ju lite smaksak vad man vill göra.
Jag själv hade amorterat bort det sista då det är ganska skönt o vara helt fri från lån.

Men rent matematiskt så kan man ju argumentera för att börsen ger högre avkastning över tid men jag tycker det psykologiska med att vara skuldfri är 100 procent värt det sen när man är skuldfri så kan man slänga in oengar i aktier

Det är så jag gjort och jag sover ganska fint på natten åtminstånde vad gäller ekonomin mitt upplägg ser ut såhär.

Förövrigt grattis till dit du är nu ekonimiskt nog många som blir avundsjuka det ser man ju på vissa kommentarer.
Senast redigerad av trefemmor 2023-03-25 kl. 09:40.
Citera
2023-03-25, 09:43
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Bostaden är värd ca 6 miljoner och har ca 400 000 belånat på den kvar. Betalar just nu ca 5,5% ränta. (Ca 1700kr/mån)

Är det värt att fortsätta amortera 10k i månaden på detta, eller bör jag investera dom pengarna i guld och fonder istället?

Vad säger ni som är lite smartare än mig på den här fronten?

Tack på förhand.

Edit; Bor i Sthlm innerstad om det är till nytta

För det första, varför skulle man amortera alls med så lite bolån, speciellt 10k? Hur länge har du hållit på så? Fram tills nu har du agerat väldigt konstigt och förlorat pengar genom att inte placera pengar istället för ett överdrivet amorterande. Jag amorterar inte alls på 50% belåning till en ränta på 1.5% som jag bundit till 5 år för lite mer än ett år sedan. Sett till inflationen så är det smaskens. Har även kapitalvaror belånade från förra året till 0%. Det är också smaskens. Spara pengarna på ett konto med hyfsad ränta och avvakta med spel på börsen tills det att lugnar ned sig i omvärlden sedan går du in rejält. Då kan du även överväga att ta ett nytt lån på bostaden för att placera om räntan skulle börja falla tillbaka till säg runt 4%.
Citera
2023-03-25, 10:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ska du ha kvar lånet så förhandla om räntan.
Du är i princip noll risk för banken och då ska det synas på din ränta.

Du är med andra ord en ointressant kund för banken och vinsten med att ge dig bra villkor är minimal. Min bankman sa det till mig en gång i tiden. Sjukt men sant.
Citera
2023-03-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Detta är ju lite smaksak vad man vill göra.
Jag själv hade amorterat bort det sista då det är ganska skönt o vara helt fri från lån.

Men rent matematiskt så kan man ju argumentera för att börsen ger högre avkastning över tid men jag tycker det psykologiska med att vara skuldfri är 100 procent värt det sen när man är skuldfri så kan man slänga in oengar i aktier

Det är så jag gjort och jag sover ganska fint på natten åtminstånde vad gäller ekonomin mitt upplägg ser ut såhär.

Förövrigt grattis till dit du är nu ekonimiskt nog många som blir avundsjuka det ser man ju på vissa kommentarer.
Varför är det så bra att inte ha lån? Det är ju inte som att du inte behöver jobba ändå? Är det inte vettigare att få in 20 000:- extra i månaden som man kan göra vad man vill med?
Citera
2023-03-25, 10:13
Medlem
Gentss avatar
Jag vet inte om svaren eller trådstarten är värst. Du skämtar, eller?
Citera
2023-03-25, 10:31
Medlem
Ta ett till lån vetja och börja om processen från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in