• 1
  • 2
2023-03-24, 20:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jo, men vem har blivit bötfälld gör det? Det har väl aldrig hänt.
Det är väl inte så vanligt i förhållande till hur mycket skräp som eldas upp på gårdar och tomter runt om i landet, men det händer.

En kvinna eldade byggmaterial, möbler och trädgårdsavfall på sin gård

En man i 40-års åldern eldade skräp

Man eldade skräp (betalvägg)
Citera
2023-03-24, 20:49
Medlem
Beställ en extra tömning av din soptunna. Har du kollektiv tunna så lägger du det där.
Citera
2023-03-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilfylla
Vet inte om detta är i rätt forumsdel men har väll lite löst med klimatet att göra… Alla återvinningscentraler i min närhet har slutat ta emot restavfall och jag har ett par soppåsar med skit jag vill bli av med. Pallar inte sortera och har hört att innehållet kollas igenom i jakt på personinformation för att skicka en fet böter om man inte sorterar så att dumpa skiten i en sjö är inget alternativ… Vafan ska man göra?
hyr en container. Du betalar i efterhand, farligt avfall och straffavgifter.
Inte jättedyrt - 15.000-20.000 eller så om det är tryckimpregnerat, plast, eternit, elektronik och annat i den.
Citera
2023-03-24, 22:28
Medlem
Har du inget bygge i närheten, där finns ju en del containrar
Citera
2023-03-24, 22:28
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nej det gör jag inte.
Jag menar på en återvinningscentral som är bemannad.
Samtliga i mitt närområde saknar brännbart.
Tror du mig inte så gör du inte det, men sluta förvänta dig något som du tror är fakta som i verklighet är felaktigt.

Har dom ingen som heter typ energi återvinning då? Det är samma sak.
Citera
2023-03-24, 22:35
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nej det gör jag inte.
Jag menar på en återvinningscentral som är bemannad.
Samtliga i mitt närområde saknar brännbart.
Tror du mig inte så gör du inte det, men sluta förvänta dig något som du tror är fakta som i verklighet är felaktigt.
Men vad är det du ska slänga egentligen? För det som släng som restavfall hemma är det som på återvinningen kallas för brännbart, alltså plast, textil och papp. Att det inte finns en container för plast, papp och textil på din åvc låter extremt osannolikt. Det låter som att du vill blanda all möjlig skit och då blir det svårt för dig.
Citera
2023-03-24, 22:57
Medlem
Ghastens avatar
Orkar inte.... satan vilken lat människa. Enda du kan göra är att betala någon person som hämtar och sorter det till dej eller åker ut i någon skog och dumpar. Kostar väl några hundralappar.
Citera
2023-03-24, 23:08
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Ett par påsar?
Det är för i helvete inget att bråka om, släng skiten i soptunnan för fan.
Citera
2023-03-25, 00:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilfylla
Vet inte om detta är i rätt forumsdel men har väll lite löst med klimatet att göra… Alla återvinningscentraler i min närhet har slutat ta emot restavfall och jag har ett par soppåsar med skit jag vill bli av med. Pallar inte sortera och har hört att innehållet kollas igenom i jakt på personinformation för att skicka en fet böter om man inte sorterar så att dumpa skiten i en sjö är inget alternativ… Vafan ska man göra?

Det är ju bara att slänga med dina egna hushållssopor. Har polare som slänger ALLT där. Bryr man sig inte om att sortera kan man lika gärna slänga allt där för det bränns ju ändå upp.
Citera
2023-03-25, 02:07
Medlem
Skomakar-antons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Åk till ett lägenhetsområde och knöla ner dina påsar i deras "sopor".
Någon gjorde det hos mig när soptunnan var tömd dagen innan. Fullt upp till bredden. Jag hivade ut skiten på gatan när det var mörkt ute. Givetvis fanns det bevis i form av räkningar och annat. Så se till att du rensat bort alla bevis innan du dumpar.
Citera
2023-03-25, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det kan mycket väl stämma att åvc inte vill ha "restavfall" i betydelsen att det är osorterat och ospecificerat avfall.
Men att det inte skulle finnas en brännbart-kategori låter inte troligt.

Reser inte runt och besöker åvc i hela landet men alla jag besökt har haft minst en container för brännbart.

Låter även konstigt med tre eller fler åvc i närområdet men jag vet ju inte hur många mil TS räknar som närområde.

Enklast är väl att sortera det innan det slängs.

De har slutat med det nu på de flesta ställena där jag bor, allt måste vara sorterat. Finns nån återvinningsstation i närheten som fortfarande har kvar brännbart, men de flesta har inte det.

Däremot kan man hiva blandat bråte i sin egen soptunna, det är fortfarande ok.

Eller så eldar jag upp skiten i ett gammalt oljefat, smidigt att bo på landet ibland!
Citera
2023-03-25, 02:22
Medlem
Eastwings avatar
Åk in eller gå till Södermalm med skräpet och dumpa det där. De rättrogna MP väljarna kommer bli lyriska att få leta bra att ha saker i ditt skräp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in