• 1
  • 2
2023-03-24, 17:48
Medlem
Vet inte om detta är i rätt forumsdel men har väll lite löst med klimatet att göra… Alla återvinningscentraler i min närhet har slutat ta emot restavfall och jag har ett par soppåsar med skit jag vill bli av med. Pallar inte sortera och har hört att innehållet kollas igenom i jakt på personinformation för att skicka en fet böter om man inte sorterar så att dumpa skiten i en sjö är inget alternativ… Vafan ska man göra?
Citera
2023-03-24, 17:52
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilfylla
Vet inte om detta är i rätt forumsdel men har väll lite löst med klimatet att göra… Alla återvinningscentraler i min närhet har slutat ta emot restavfall och jag har ett par soppåsar med skit jag vill bli av med. Pallar inte sortera och har hört att innehållet kollas igenom i jakt på personinformation för att skicka en fet böter om man inte sorterar så att dumpa skiten i en sjö är inget alternativ… Vafan ska man göra?

Vad menar du? Sortergårdar har alltid restavfall.
Det kallas "brännbart"
Citera
2023-03-24, 17:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vad menar du? Sortergårdar har alltid restavfall.
Det kallas "brännbart"

Nej, det har de inte alltid.
Citera
2023-03-24, 17:54
Medlem
Åk till återvinningen, när personalen kollar bort drar du ner säcken i "brännbart".
Citera
2023-03-24, 17:58
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nej, det har de inte alltid.

Nämn en sortergård som inte har restavfall.

Du tänker säkert på de där återvinningscentralerna de placerar ut i samhällen.
Där har man ju mest tidningar, wellpapp, glas och plast.
Citera
2023-03-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilfylla

Går det att elda upp det mesta?
Gör en brasa av det, du går elda fram till sista April eller när eldningsförbudet inträder.

Annars så är det en bra idé att bli polare med de på ÅVC. Det hör livet då väldigt mkt enklare.

Vill du följa reglerna så frågar du på åvc vart man kan slänga restavfall, de har full koll på det.
Citera
2023-03-24, 18:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Nämn en sortergård som inte har restavfall.

Du tänker säkert på de där återvinningscentralerna de placerar ut i samhällen.
Där har man ju mest tidningar, wellpapp, glas och plast.

Nej det gör jag inte.
Jag menar på en återvinningscentral som är bemannad.
Samtliga i mitt närområde saknar brännbart.
Tror du mig inte så gör du inte det, men sluta förvänta dig något som du tror är fakta som i verklighet är felaktigt.
Citera
2023-03-24, 19:19
Medlem
Åk till ett lägenhetsområde och knöla ner dina påsar i deras "sopor".
Citera
2023-03-24, 19:46
Medlem
yz44s avatar
Det kan mycket väl stämma att åvc inte vill ha "restavfall" i betydelsen att det är osorterat och ospecificerat avfall.
Men att det inte skulle finnas en brännbart-kategori låter inte troligt.

Reser inte runt och besöker åvc i hela landet men alla jag besökt har haft minst en container för brännbart.

Låter även konstigt med tre eller fler åvc i närområdet men jag vet ju inte hur många mil TS räknar som närområde.

Enklast är väl att sortera det innan det slängs.
Senast redigerad av yz44 2023-03-24 kl. 19:49.
Citera
2023-03-24, 20:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Går det att elda upp det mesta?
Gör en brasa av det, du går elda fram till sista April eller när eldningsförbudet inträder.

Annars så är det en bra idé att bli polare med de på ÅVC. Det hör livet då väldigt mkt enklare.

Vill du följa reglerna så frågar du på åvc vart man kan slänga restavfall, de har full koll på det.
Nja, det är förbjudet för både företag och privatpersoner att elda avfall på egen hand. Även till exempel rent trä, kartong och papper räknas som avfall och får inte eldas.
Citera
2023-03-24, 20:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, det är förbjudet för både företag och privatpersoner att elda avfall på egen hand. Även till exempel rent trä, kartong och papper räknas som avfall och får inte eldas.

Det är sant, men utanför tättbebyggt område säger sunda förnuftet att obehandlat spillvirke som inte suger upp någon koldioxid utan långsamt läcker CO2 är bättre att elda än att hugga ner ett träd för ved. Ett träd som kan få fortsätta att absorbera koldioxid ett tag till, och transporter av spillvirket till återvinningscentral som inte behöver bli av.

Tar man ansvar för miljö och klimatfrågor struntar man ibland i förbudet mot att elda rent trä. Lag är inte alltid rätt.
Citera
2023-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Jo, men vem har blivit bötfälld gör det? Det har väl aldrig hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in