2023-03-24, 17:02
Medlem
Nu kan vi se flera stora banker krisa, banker som r strre n vad vi har i Sverige. Hur br man tnka? Vi har en insttningsgaranti som strcker sig lngt men r det ngot att lita p? Hur lng tid tar det innan man fr ut sina pengar ifall banken krisar/rasar? r det vrt att brja plocka ut kontanter innan det sprider sig till Sverige och vra banker?

Dlig ts kanske men hur gr era tankar kring detta? Jag har brjat plocka ut mindre summor varje mnad fr att bygga en kontant buffert, hur gr ni?
Citera
2023-03-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Nu kan vi se flera stora banker krisa, banker som r strre n vad vi har i Sverige. Hur br man tnka? Vi har en insttningsgaranti som strcker sig lngt men r det ngot att lita p? Hur lng tid tar det innan man fr ut sina pengar ifall banken krisar/rasar? r det vrt att brja plocka ut kontanter innan det sprider sig till Sverige och vra banker?

Dlig ts kanske men hur gr era tankar kring detta? Jag har brjat plocka ut mindre summor varje mnad fr att bygga en kontant buffert, hur gr ni?

Hur mycket pengar har du egentligen?

Du kan ju frdela ditt innehav p flera banker. T.ex. 1 mille p din bank, 1 mille p Nordnet, 1 mille p Avanza.

Sjlv r jag inte det minsta orolig eftersom jag inte sitter med mer n 1 MSEK i likvider. Hade jag gjort det hade jag frdelat upp dem lite.

r inte orolig fr en bankrun ht.
Citera
2023-03-24, 17:20
Medlem
OtherBarrys avatar
Kp korta statspapper om du nu r orolig ver att ha likvider p banken.
Citera
2023-03-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Hur mycket pengar har du egentligen?

Du kan ju frdela ditt innehav p flera banker. T.ex. 1 mille p din bank, 1 mille p Nordnet, 1 mille p Avanza.

Sjlv r jag inte det minsta orolig eftersom jag inte sitter med mer n 1 MSEK i likvider. Hade jag gjort det hade jag frdelat upp dem lite.

r inte orolig fr en bankrun ht.

Mm det r mnga som hnvisar till den dr insttningsgarantin men om skiten trffar flkten ordentligt s tror jag nog att den ryker.
Den har aldrig testats i verkligheten.
Citera
2023-03-25, 06:52
Medlem
PuchMexicos avatar
Kp guld eller fast / ls egendom fr dina pengar.

Dom dr virtuella phittade siffrorna du ser nr du loggar in p ditt bankkonto finns inte i den verkliga vrlden heller.

Och pengar typ Svenska sedlar, golrifierat dasspapper eller brastndare, ingen vill ens ta i skiten med tng i dessa dagar.

I Turkiet kpte folk nya bilar fr sin lira, d hade dom ngot som var vrt ngot nsta morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in