• 1
  • 2
2023-03-24, 10:49
Medlem
GustavAdams avatar
Varför är Coops återbäring till sina medlemmar så kass?

Coop har samma priser i butik som ICA-Stig och Willys-Carro.
Hos ICA och Willys går vinsten ner i ägarnas fickor.
Vart tar vinsten vägen hos Coop?
Är Coops organisasation/ledning så kass att det inte blir någon vinst, går allt upp i rök i form av administration och personalkostnader?
För det kan väl knappast vara så att Coop betalar sina leverantörer mycket bättre än vad ICA och Axfood gör?
2023-03-24, 10:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam

Är Coops organisasation/ledning så kass att det inte blir någon vinst, går allt upp i rök i form av administration och personalkostnader?
För det kan väl knappast vara så att Coop betalar sina leverantörer mycket bättre än vad ICA och Axfood gör?
Kan det vara så att fler delar på vinsten från en Coop-butik jämfört med en ICA-butik?

Har du länkar till dessa årsredovisningar som du jämför?
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-03-24 kl. 11:38.
2023-03-24, 10:59
Medlem
Kanske är slösaktigare med personal och sånt

ofta när jag handlar på Willys eller Lidl när det är folktommare tider så är det ingen i kassan för då är dom och gör massa andra saker som måste hinnas med på hyllorna osv

men de gånger jag varit på coop, t.ex. strax efter öppning så sitter det alltid en käring i kassan trots att det inte finns en enda kund i sikte
2023-03-24, 10:59
Medlem
TheJackets avatar
Coop är dyrare än både ICA och Willys. Det måste du väl veta ändå?

Av bekanta i branschen så har jag hört att Coop har bättre löner & avtal för sin personal, så kan nog gå en del pengar till det.
2023-03-24, 11:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Exakt så kass är den. Det är dåliga affärsmän helt enkelt.
2023-03-24, 11:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Av bekanta i branschen så har jag hört att Coop har bättre löner & avtal för sin personal, så kan nog gå en del pengar till det.
Dessutom har de fler anställda i butiken. Alltså ineffektivt många.
2023-03-24, 11:51
Medlem
Gemensamt ägda organisationer (coop, kommuner etc.) gör att ingen har incitament att optimera verksamheten eftersom personerna inte får ta del av vinsterna från detta. Det skapar ineffektiva, suboptimala verksamheter och det är dessa ineffektiviteter som privata bolag tar bort och tar sin vinst från.

En ICA-handlare har incitament att jobba hårt och tänka ut smarta lösningar för att optimera verksamheten eftersom han vet att besparingarna resulterar i en ekonomisk vinst för honom personligen.

En coop-chef har sin fasta lön och har inga incitament att jobba över en torsdagskväll för att optimera något eftersom resultatet inte kommer honom till gagn.
2023-03-24, 13:31
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Dessutom har de fler anställda i butiken. Alltså ineffektivt många.

Det har jag inte ens tänkt på men det stämmer. Min lilla Coop har alltid mycket personal men ändå nästan alltid bara en kassa öppen. Resten av personalen går bara omkring typ.

Ganska nyligen bevittnade jag 3 anställda slåss med en snattare utanför och då var det fortfarande typ 4 i personalen inne i butiken fortfarande. Så minst 7 anställda på plats i en pytte-Coop med 2 kassor.
2023-03-24, 14:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

1. Coop är bra mycket dyrare än Willys, bara ville säga det.
2. Coop kan inte vara så bra skött som resten av gänget, helt enkelt.
2023-03-24, 15:20
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Gemensamt ägda organisationer (coop, kommuner etc.) gör att ingen har incitament att optimera verksamheten eftersom personerna inte får ta del av vinsterna från detta. Det skapar ineffektiva, suboptimala verksamheter och det är dessa ineffektiviteter som privata bolag tar bort och tar sin vinst från.

En ICA-handlare har incitament att jobba hårt och tänka ut smarta lösningar för att optimera verksamheten eftersom han vet att besparingarna resulterar i en ekonomisk vinst för honom personligen.

En coop-chef har sin fasta lön och har inga incitament att jobba över en torsdagskväll för att optimera något eftersom resultatet inte kommer honom till gagn.
Håller ditt resonemang om man jämför med OKQ8?
2023-03-24, 22:42
Medlem
Citat:

Jag vet inte vilken förening du är medlem i men förutom vanliga återbäringen som verkligen inte är sämre än på ICA eller Hemköp så har coop där jag bor 5 % varje tisdag.. då menar jag varje tisdag.
2 såna också så om jag ser något som är billigt på vanliga coop och något annat på stora coop så kan jag handla på båda... om jag vill.. eller om jag glömde några saker handla på andra kupongen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Om det nu är så att din lokala Coopförening betalar bättre än avtal.
Vad är problemet?
Om du har så mycket att klaga på som tex i ett annat inlägg om personaltäthet.

Är du medlem? När var du på senast med om att välja ett ägarombud?
Eller är du för svagbegåvad för att förstå att om man vill vända på en skuta måste man göra det genom att gräsrötterna inte bara shoppar.
2023-03-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
1. Coop är bra mycket dyrare än Willys, bara ville säga det.
2. Coop kan inte vara så bra skött som resten av gänget, helt enkelt.

Coop är misskött av 2 anledningar.

1. Medlemmarna är och har varit dumdryga fårskallar som inte har fattat att de kan ta makten om dom vill. Men då måste man använda sin rösträtt. vilket majoriteten inte har gjort.

2. Eftersom majoriteten inte gjort det så har man gång efter gång röstat fram inkompetenta och helst gärna avdankade sossar från skräphögen som ingen annan vill ha. Så har dom fått leka lekstuga och sabbat så gott de kunnat.. och kunnat har dom.

COOP är den enda livsmedelskedjan vars största önskan och syfte är att avveckla sig själva.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in