• 1
  • 2
2023-03-24, 07:42
Medlem
Varför skulle man inte vilja vara vettig?
Skiljer sig vettet mycket från person till person?
Vad tycker du är att vara vettig?

Min grundtanke var att man egentligen aldrig kommer veta om man är vettig eller inte för de flesta ovettiga anser sig nog vara vettiga tänker jag
Citera
2023-03-24, 07:46
Medlem
Om man måste sträva efter det så lär det bli ett jävla slit.
Citera
2023-03-24, 07:52
Medlem
Cannibalizations avatar
Vad som är vettigt eller inte varierar stort mellan olika individer, ideologier eller livsåskådningar. Det är även beroende av kulturell och tidsmässig kontext.
Citera
2023-03-24, 08:13
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coralinee
Varför skulle man inte vilja vara vettig?
Skiljer sig vettet mycket från person till person?
Vad tycker du är att vara vettig?

Min grundtanke var att man egentligen aldrig kommer veta om man är vettig eller inte för de flesta ovettiga anser sig nog vara vettiga tänker jag

Nej, alla människor strävar inte efter att vara vettiga. Har man levt bland människor så borde man ha snappat upp det rätt fort.
Citera
2023-03-24, 08:42
Medlem
Tror att de flesta själva tycker att de är vettiga. Vad som är vettigt verkar dock ibland skilja väldigt mellan olika personer.
Citera
2023-03-24, 08:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Brist på insikt gör inte en person vettig. Den som inte är vettigt kan alltså inte veta att den är ovettig.
Citera
2023-03-24, 10:22
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Nä, måste väl finnas folk som förstår att de är oseriösa pajasar, och nöjer sig med det. Tror att många lite är på det sättet, åtminstone av och till.
Citera
2023-03-24, 11:46
Medlem
Nej, det gör de inte.
Citera
2023-03-24, 14:05
Man kan tycka att alla borde vara vettiga men vett har inte alltid gynnat evolutionen. Det enda vettiga är bland annat att ta sitt liv fortast möjligt.
De som var tillräckligt vettiga för att förstå just det finns ej i längre i vår genpool.
Citera
2023-03-24, 17:17
Medlem
De flesta människor styrs av drifter framför förnuft.
Citera
2023-03-24, 18:03
Att vara ovettig är ungefär som att vara efterbliven, du är inte medveten om det.
Citera
2023-03-25, 17:32
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Att vara ovettig är ungefär som att vara efterbliven, du är inte medveten om det.
Nej.

Jag skulle säga att en person är ovettig om den kan göra bra saker men gör sällan bra saker, ex på bra saker: städar, äter hälsosam mat, tränar, jobbar, studerar. Det har inte något med att den vet om det eller inte.

Jag spenderar vissa dagar utan att göra en enda vettig sak, för den enkla anledning att jag inte har lust, inte bryr mig och vill göra något annat som egentligen inte ger någon större nytta än känslan av frihet.

Om man strävar efter att hela tiden vara vettig så blir man en robot/npc som följer input och output utan känslor. Det leder bara till en vilsenhet, där man saknar identitet och inte vet vad man vill.

Visserligen kan man argumentera liknande mot den som tar vara på sin frihet, men jag föredrar vara en bot som tar till vara på sin frihet än en bot som inte utnyttjar sin frihet. På så sätt är jag inte vilsen utan identitet i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in