2023-03-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du menar att svenska åkare ska åka som Billan, Sven-Åke L osv???
Jag menar........dom har ju vunnit medaljer.

Utvecklingen går framåt, det kommer nya hot och man måste utveckla och förbättra sinegen "verktygslåda".

Nu har Jonna förlorat dom 5 senaste möten mot Skistad och då tycker jag att det är naturligt att ställa sig frågan vad jag måste förbättra, förändra för att det inte ska upprepas.

Du tycker att Jonna ska blunda för detta och fortsätta som förut, har jag uppfattat dig rätt?

Jonna vann VM. Att hon ska ändra sin taktik bara för att hon förlorat 4 lopp på mindre än 2 veckor är löjligt.

Gårdagens sprint var Jonnas 10:e lopp räknat från sprinten i VM. Jämfört med Skistads 5.

I Ribom och Svahns frånvaro är konkurrensen så svag att Skistad kan vila till finalen. I VM gick hon en tuff semi mot Jonna och Emma och var chanslös i finalen.

Anledningen till att Skistad vunnit är delvis att Jonna varit för passiv. På vilket sätt skulle Jonna gynnas av att åka ännu mer avvaktande?
Citera
2023-03-26, 16:34
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Precis som du tycker jagg att det blivit ett lyft i sprinten sedan Skistad , helt plötsligt, började prestera!

Ska bli intressant vad Linn, Jonna och övriga sprinters ska hitta på under sommaren/hösten för att möta dett nya hot.

Helt enig, det är rättvisa, jämna och hårda kamper man vill ha med fler nationer. det blir nog Svahn och Riboms säsong tror jag.
Citera
2023-03-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Jonna vann VM. Att hon ska ändra sin taktik bara för att hon förlorat 4 lopp på mindre än 2 veckor är löjligt.

Gårdagens sprint var Jonnas 10:e lopp räknat från sprinten i VM. Jämfört med Skistads 5.

I Ribom och Svahns frånvaro är konkurrensen så svag att Skistad kan vila till finalen. I VM gick hon en tuff semi mot Jonna och Emma och var chanslös i finalen.

Anledningen till att Skistad vunnit är delvis att Jonna varit för passiv. På vilket sätt skulle Jonna gynnas av att åka ännu mer avvaktande?
För att spara mer energi till en spurt?

I övrigt så verkar du tycka att man bara ska sitta lugnt i båten och se andra nationer utveckla sina förmågor.

Jag finner det inte det minsta kontroversiellt att man tittar på vilka saker man måste förbättra för att möta det nya hotet från väster.
Man kanske ska fortsätta i samma spår och hoppas att det räcker med att man drar ned på antalet tävlingar för att möta det hotet?

Jag vill gärna se en annan väg.

edit.
Missade en av dinakommentarer.
Har Jonna varit för passiv??

Jag tror inte att vi har sett samma lopp med Jonna.
Senast redigerad av smokieknife 2023-03-26 kl. 16:41.
Citera
2023-03-26, 16:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Varför? Man får byta spår. Och man får ”skejta” när man byter spår.

Nu vet jag inte hur många spår som finns innan vänstersvängen, men det ser ut som minst 3, högst sannolikt 4.
Svensken som ligger först ligger i spåret närmast kameran.
Kalvå skejtar ut i spår två för att komma sig förbi svensken.
Kalvå skejtar sen ut i spår tre för att få innerspåret in i vänsterkurvan innan ”Lahti-svängen”.
Citat:
Hon tog ett skejttag med högerbenet, och två med vänstern.

Högst en ”Classical technique infraction” som genererar en ”verbal warning”, som sedan kan generera gult kort.

Byter man två spår, så kan man ta flera skejttag i rad.
Citat:
Kalvå vinner efter två mil för att hon har ”superskidor” och tar 4 skejttag för att byta spår sen tillbaka till ursprungsspåret?
Kalvå ligger till vänster längst fram hela tiden, eller hur?
"Kalvå skejtar ut i spår två för att komma sig förbi svensken."
Vad är detta? Skulle Kalvå byta spår för att åka förbi någon? När hon ligger längst fram till vänster?

"Kalvå skejtar ut i spår två för att komma sig förbi svensken. Kalvå skejtar sen ut i spår tre för att få innerspåret"
Vad är detta? Kalvå ligger ca 60 cm ifrån vänster v-board innan skejtskären, och du menar att det finns två "spår" till vänster om henne som hon byter till?
Citera
2023-03-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Men litt forsiktig bør man være med å dømme ut idrettsjenter basert på rubriker i media. Spesielt har dette gått ut over sympatiske Kalvå, som er utpekt av Expressen til å være den man skal fulcitere og fulrubricere for att skapa hatkänslor og derved click og penger i kassen.
De seneste rubrikkene med at Kalvå sender giftpiler og pik til svenskene , viste seg jo å være totalt oppkonstruert.
Synes det er helt umennesklig og uverdig at de ofrer en sunn og blid tjej på mammons alter, ved at de utsetter henne for et helt folks hat med fultriks, i bytte mot reklamekroner.

I dag blir hun citert på at svenskene blir sure når de ikke vinner. Tolkningen alle får, er at hun gir seg på de svenske jentene, noe som er totalt feil. De svenske og norske jentene har respekt og god tone med hverandre, og i mange fall venner også.
De hun svarte på frågan om, var Teodor Peterson og enkelte andre kommentatorer, og det er noe helt annet

Jag är helt enig i din analys. Felciteringar ser vi ofta i kvällstidningarna i båda länder och det ger en helt felaktig bild. Jag tycker också att åkarna generellt verkar ha väldigt fint inställning till varandra men om man läser expressen eller VG kan man ju lätt tro att det är fullt krig…

För övrigt tycker jag Moas läggning mot Maja var helt fel men att hon hamnade i en svår situation utan riktigt bra lösning. Problemet var ju att de dagen innan hade pratat om att ”köra för Maja” i laget utan att exempelvis ledningen pratade förstånd med dem. Hade hon då gasat på på upploppet hade Maja betraktat henne som svikare och det hade kunnat bli väldigt jobbigt lång tid framöver på läger osv. Men fel var det. Ser man det från fändrich position så förstår jag om hon tycker det är skit. Hon kommer från en liten skidnation med alla nackdelar det innebär och måste till på köpet stå emot lagkörning från en större skidnation. Orättvist. Dessutom tycker jag att hon förtjänar titeln bättre detta år med sina vinster, men det är ju mer en kritik av hur poängen i sprintcupen fördelas.

Angående kalvå tycker jag att det ser väldigt tveksamt ut på hyllan. Så mycket extra fart jämfört med övriga åkare på så kort tid och ett antal skejtskär var det ju om det nu var spårbyte eller inte. Förstår att domarna inte kan döma på de bilderna men är mycket tveksam till om jag tycker segern var förtjänad.

För övrigt typisk flashbackklass på mycket i tråden. Väldigt många trista polariserande kommentarer med illa dold nationell bias.
Citera
2023-03-26, 16:47
Medlem
Men va tusan!

Är han helt slut?

Vi kan inte vara så dåliga förlorare att vi ska kräva en diskning. Det får juryn göra och de bedömer att det inte är något fel utifrån de bilder de har, säger landslagschef Anders Byström till Viaplay.

Han ska stå upp för sina idrottare och se till att rättvisa skipas.
Nu säger dom att dom har egna bilder som tydligare visar skateskären men Byström vill inte vara "en dålig förlorare"?

edit.
"Har sett nya bilder där det tydligt syns att hon skejtar med båda benen, säger damtränaren Stefan Thomson till tidningen"
Senast redigerad av smokieknife 2023-03-26 kl. 16:53.
Citera
2023-03-26, 16:47
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
För att spara mer energi till en spurt?

I övrigt så verkar du tycka att man bara ska sitta lugnt i båten och se andra nationer utveckla sina förmågor.

Jag finner det inte det minsta kontroversiellt att man tittar på vilka saker man måste förbättra för att möta det nya hotet från väster.
Man kanske ska fortsätta i samma spår och hoppas att det räcker med att man drar ned på antalet tävlingar för att möta det hotet?

Jag vill gärna se en annan väg.

edit.
Missade en av dinakommentarer.
Har Jonna varit för passiv??

Jag tror inte att vi har sett samma lopp med Jonna.

Hold your tits, det har varit en genomgående pyspunka för alla svenskar som tog vm-guld i år. Allt från skidskyttedamerna, längdåkarna och sprintåkarna. Inget konstigt med det, det brukar var lite så. Att vinna guld är en dränerande upplevelse, extremt mycket känslor och urladdning, mycket snack och uppmärksamhet, intervjuer etc etc. Då är det lättare för personer som stod i skuggan efter vm och träda fram i slutet av säsongen, som Skistad och Kalvå tex. De åker med helt andra förutsättningar, inget favoritskap, hungriga, utvilade, etc. Det vi har sett i år är ett normalt fenomen som inte sällan händer.
Citera
2023-03-26, 16:50
Medlem
Ostrobothnias avatar
Har det här länkats? Filmsnutt från sidan när Fähndrich å Ribom står ihoptrasslade mitt i backen?

https://twitter.com/MiskaPel/status/1639930886668910593?t=WFyMeCHSTCdp60QRiUqj6g&s=19
Citera
2023-03-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Hold your tits, det har varit en genomgående pyspunka för alla svenskar som tog vm-guld i år. Allt från skidskyttedamerna, längdåkarna och sprintåkarna. Inget konstigt med det, det brukar var lite så. Att vinna guld är en dränerande upplevelse, extremt mycket känslor och urladdning, mycket snack och uppmärksamhet, intervjuer etc etc. Då är det lättare för personer som stod i skuggan efter vm och träda fram i slutet av säsongen, som Skistad och Kalvå tex. De åker med helt andra förutsättningar, inget favoritskap, hungriga, utvilade, etc. Det vi har sett i år är ett normalt fenomen som inte sällan händer.
nog har jag förståelse för att uppståndelsen efter VM kräver sin tribut men det förändrar ju inte sakfrågan och dessutom visar ju Jonna att hon har bra form men ändå får stryk.

Hur ska dom Svenska tjejerna förbättra sig för att möta denne gigant?
Att tävla mindre verkar vara ett förslag.
Citera
2023-03-26, 16:54
Medlem
Citat:
Men va tusan!

Är han helt slut?

Vi kan inte vara så dåliga förlorare att vi ska kräva en diskning. Det får juryn göra och de bedömer att det inte är något fel utifrån de bilder de har, säger landslagschef Anders Byström till Viaplay.

Han ska stå upp för sina idrottare och se till att rättvisa skipas.
Nu säger dom att dom har egna bilder som tydligare visar skateskären men Byström vill inte vara "en dålig förlorare"?

Jag är enig med Byström. Att hålla på med protester tycker jag är skit. Man kan påpeka det man ser men domaren dömer. Annars blir det ju bara ännu mer politik…
Citera
2023-03-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Har det här länkats? Filmsnutt från sidan när Fähndrich å Ribom står ihoptrasslade mitt i backen?

https://twitter.com/MiskaPel/status/1639930886668910593?t=WFyMeCHSTCdp60QRiUqj6g&s=19
Skämtades det inte nyligen här på FB om att införa tandemåkning?

Finns viss potential.
Citera
2023-03-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Skämtades det inte nyligen här på FB om att införa tandemåkning?

Finns viss potential.
Fast då får vi byta ut Emma mot Moa.

Vilken fart Moa skulle vara tvungen att sätta upp för att försöka undkomma Nadine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in