2023-03-26, 15:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Aha så alla gånger någon bryter en stav eller faller efter en tackling eller liknande så ska de framförvarande som är ”dokumenterat sämre” åkare, enligt någon oklar bedömning, släppa förbi de bakom för att vara ”sportsliga”?

Haha vilket jävla resonemang! Tycker du verkligen det?
Du är grobiankung och tänker som en sådan.

Alla vet att Moa Ilar inte har en chans mot Dahlqvist med två stavar. Det var därför sportsligare att släppa henne före än att utnyttja situationen att hon fått en stav avkörd av Katarina Hennig.

Jag vet inte hur grobianer tänker men om grobianen springer maraton, ligger tvåa och ser en åskådare brotta ner överlägsne ledaren 50 m innan målgång, anser grobianen det då osportsligt att låta ledaren få ta sig i mål före grobianen?
Citera
2023-03-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Har nu kollat på tjejernas lopp ytterligare några ggr.
Inte hela loppet men just när dom passerar "hyllan" innan hårnålen.

På första varvet låg Kalvå i klungan, gled INTE om någon annan, alla står i fartställning, inga "spårbyten".
Likadant på det andra varvet, ingen som glider ifrån någon annan och inga "spårbyten"

På tredje varvet så ligger Kalvå först men ALLA glider med bakom, inga "spårbyten"

Vad som hände på sista varvet vet vi ju alla, utom norrmännen då.

Här skapar Kalvå en STOR lucka som blir avgörande för loppet. Hon gör ett "spårbyte" och tar 3-4 skateskär...................

Hade hon en hemlig vallabod uppe på krönet som fixade hennes glid inför "Hyllan"?
Hur kommer det sig att hon bara på det fjärde varvet kan glida ifrån alla?

Genomuselt att inte fälla henne för detta. Hon fick en seger till skänks.

ps.
för dom som vill kolla på det så sker det runt minut 13 på varje varv.
Det är kanske så att jag har mina "Jonna-glasögon" på mig men vore roligt om andra kunde komma med synpunkter på just den här skillnaden på dom olika varven.
Syns bra att hon tar skejtskär både höger o vänster i samma sekvens, den det här handlar om.
Citera
2023-03-26, 16:02
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Syns bra att hon tar skejtskär både höger o vänster i samma sekvens, den det här handlar om.

Alla såg att det förutom norrmännen som tyckte det var "spårbyte".

Totalt jävla mörker tyvärr.
Citera
2023-03-26, 16:05
Medlem
Senast en svenska vann i Lahtis distanstävling var 1985, Marie Risby.
Citera
2023-03-26, 16:09
Medlem
-AIR-s avatar
Skit samma egentligen att Kalvå vann pga fusk, hon har varit med i VC i 10 år utan att någonsin vinna, hon kan få den här vinsten som ett tröstpris. Hade Ebba och övriga varit i form så hade Kalvå blivit nermald till röd köttfärs i idag, så inget att orda om egentligen. Grattis Kalvå till att du äntligen fick din första (och enda) vinst efter 10 år!
Citera
2023-03-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Alla såg att det förutom norrmännen som tyckte det var "spårbyte".

Totalt jävla mörker tyvärr.
Och naturligtvis.....Juryn.
Citera
2023-03-26, 16:16
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Skit samma egentligen att Kalvå vann pga fusk, hon har varit med i VC i 10 år utan att någonsin vinna, hon kan få den här vinsten som ett tröstpris. Hade Ebba och övriga varit i form så hade Kalvå blivit nermald till röd köttfärs i idag, så inget att orda om egentligen. Grattis Kalvå till att du äntligen fick din första (och enda) vinst efter 10 år!

Om det ändå vart så som du säger så hade jag vart förste man att gratulera.

Men hon vann pga bättre skidor och skejtskär i avslutningen över Jonna som alla visste skulle vinna när hon hängde med till avslutet.
Citera
2023-03-26, 16:18
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Om det ändå vart så som du säger så hadde jag vart förste man att gratulera.

Men hon vann pga bättre skidor och skejtskär i avslutningen över Jonna som alla visste skulle vinna.
Vadå menar du? Jag säger ju att hon vann pga fusk men att det är skitsamma egentligen, det bevisar ingenting, det säger ingenting, det finns ingen prestige i det, ingenting, men kul för henne med ett litet tröstpris efter 9 säsonger utan någon vinst.
Citera
2023-03-26, 16:19
Medlem
Det tråkiga för mig är ju att jag gillar Kalvå.
Hon gör en bra säsong, åker klassiskt snyggt åsså ska hon vinna på det här sättet.

Hon hade bra skidor så hon kanske, kanske hade vunnit utan dom där skateskären?
Citera
2023-03-26, 16:22
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Hon gör en bra säsong, åker klassiskt snyggt åsså ska hon vinna på det här sättet.

Hon är klart snyggast av de norska skidåkarna
Citera
2023-03-26, 16:29
Medlem
greta75s avatar
Citat:

Känner exakt samma sak.

När Skistad har vunnit mot Jonna har jag endast känt glädje över fantastiska kamper där de parkerat resten av världseliten och de två bästa gjort upp och där Skistad tydligt varit den bättre av de båda oavsett vad Jonna hittade på.

Idag känns det bara bittert. Tråkigt även för Kalvå som jag varit inne på innan.
Senast redigerad av greta75 2023-03-26 kl. 16:31.
Citera
2023-03-26, 16:31
Medlem
Citat:
Känner exakt samma sak.

När Skistad har vunnit mot Jonna har jag endast känt glädje över fantastiska kamper där de parkerat resten av världseliten och de två bästa gjort upp och där Skistad tydligt varit den bättre av de båda.

Idag känns det bara bittert. Tråkigt även för Kalvå som jag varit inne på innan.
Precis som du tycker jagg att det blivit ett lyft i sprinten sedan Skistad , helt plötsligt, började prestera!

Ska bli intressant vad Linn, Jonna och övriga sprinters ska hitta på under sommaren/hösten för att möta detta nya hot.

Edit. Naturligtvis håller jag på Jonna och dom andra Svenska sprintertjejerna men tycker att det blev roligare och mer spännande på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in