• 1
  • 2
2023-03-22, 23:54
Medlem
heggeness avatar
Enkel fråga som kanske någon kan besvara:

AstraZeneca har ett börsvärde på 2100 miljarder kronor. Alla bolag i OMX30 har ett samlat börsvärde på drygt 8000 miljarder kronor. OMX30 är ju ett market cap-viktat index.

Hur kan då AstraZeneca ha en vikt på 3-4% i OMX30 som det anges som på de sidor jag hittar?

AstraZeneca handlas på i Stockholm, London och NYSE. Är det bara en del av börsvärdet som räknas in i OMX30 på något sätt?
Citera
2023-03-23, 04:08
Medlem
Bob-Dylans avatar
Minns jag inte helt fel, har läst hur det ligger till men det var ett tag sen, så är det fördelat mellan Sthlm och London. Så det går nog att säga som du skriver att bara en del är viktad i OMX.
Citera
2023-03-23, 07:26
Medlem
heggeness avatar
Hittade Nineambells eminenta kalkylark hur OMX30 är viktat.

Det verkar i skrivande stund som AstraZeneca är värderat till 204 miljarder SEK på Stockholmsbörsen (STO:AZN) vilket alltså är mindre än 10% det börsvärde som anges för bolaget (2136 miljarder SEK).

Försökte läsa på lite om hur det funkar med sk. dual listing (när ett bolag är listad på flera handelsplatser) och tydligen finns det flera olika principer för detta: det kan vara olika juridiska enheter, eller så är det en och samma juridiska enhet som kan handlas lika på flera platser.
Citera
2023-03-23, 09:17
Medlem
Raytheons avatar
Pfizer är ju också noterat i Stockholm. Market cap 2404 miljarder sek.
Citera
2023-03-23, 10:08
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Pfizer är ju också noterat i Stockholm. Market cap 2404 miljarder sek.

Det är dock inte så intressant för diskussionen, eftersom de inte är med i OMX30.
Dessa bolag ingår i OMX30:
https://www.investing.com/indices/om...-30-components
Citera
2023-03-23, 11:07
Medlem
Naturgasturkens avatar
OMXS30 är ett index över de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, inte de 30 största bolagen. Därför får AstraZeneca den vikt de får, andra bolag med lägre börsvärde omsätts mer och får därför en högre viktning.
Senast redigerad av Naturgasturken 2023-03-23 kl. 11:11.
Citera
2023-03-23, 11:34
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
OMXS30 är ett index över de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, inte de 30 största bolagen. Därför får AstraZeneca den vikt de får, andra bolag med lägre börsvärde omsätts mer och får därför en högre viktning.

Jag var inne på samma sak innan jag redigerade mitt inlägg. Jag vet att indexinkludering sker med hjälp av volym men när jag googlade hur viktningen sker inom index så stod det att det var marknadsviktat på flera källor. De har väl fel isåfall (mycket möjligt).
Citera
2023-03-23, 12:50
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag var inne på samma sak innan jag redigerade mitt inlägg. Jag vet att indexinkludering sker med hjälp av volym men när jag googlade hur viktningen sker inom index så stod det att det var marknadsviktat på flera källor. De har väl fel isåfall (mycket möjligt).

Viktningen går utan tvekan på market cap. Det vet jag. Det har inte med omsättningen att göra. Så är de flesta index viktade, till exempel S&P 500. Ett känt undantag är Dow Jones som är ett "price-weighted index" vilket egentligen riskerar att ge missvisande siffror.

Min frågeställning är vad som får OMX30 att räkna AstraZeneca som ett market cap på drygt 200 miljarder kronor, när bolagets verkliga värde är drygt 2100 miljarder kronor. Övriga bolag på OMX30 räknas på hela sitt marknadsvärde.
Citera
2023-03-23, 13:03
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Viktningen går utan tvekan på market cap. Det vet jag. Det har inte med omsättningen att göra. Så är de flesta index viktade, till exempel S&P 500. Ett känt undantag är Dow Jones som är ett "price-weighted index" vilket egentligen riskerar att ge missvisande siffror.

Min frågeställning är vad som får OMX30 att räkna AstraZeneca som ett market cap på drygt 200 miljarder kronor, när bolagets verkliga värde är drygt 2100 miljarder kronor. Övriga bolag på OMX30 räknas på hela sitt marknadsvärde.

Är du säker på detta? Inkluderingen är helt säkert på volym det råder ingen tvekan om detta så frågan är varför de skulle ha en volymsviktad inkludering och en marknadsviktad ranking inom indexet?
Citera
2023-03-23, 14:52
Medlem
Raytheons avatar
Hur ofta viktas indexet om?
Citera
2023-03-23, 15:26
Medlem
Citat:
Är du säker på detta? Inkluderingen är helt säkert på volym det råder ingen tvekan om detta så frågan är varför de skulle ha en volymsviktad inkludering och en marknadsviktad ranking inom indexet?
Det är bara att läsa innantill på Nasdaq Nordens egen sida https://www.nasdaqomxnordic.com/utbi...ockholm30index
OMXS30 är ett marknadsviktat index. Det innebär att de aktier som ingår påverkar indexets värde med en vikt som är proportionell mot aktiens totala börsvärde
Att man baserar viktningen på börsvärdet men inkluderingen på omsättningen har troligen att göra med att man vill ha ett index där de underliggande aktierna är väldigt likvida eftersom en rad derivat är baserade på indexet. Hade man förvisso kanske kunnat åstadkomma med andra regler för free floaten istället. Så det finns kanske andra anledningar också.

Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Hur ofta viktas indexet om?
2 gånger per år.
Citera
2023-03-23, 17:03
Medlem
heggeness avatar
Citat:

Helt säker, som bzo också skrev. Tyngden som varje aktie har att påverka index är bolagets marknadsvärde. Här är Nineambells pedagogiska kalkylark där man ser exakt hur det sker:
https://docs.google.com/spreadsheets...1RI/edit#gid=0

Angående att inkludera/exkludera aktier (som görs 2 ggr per år) så är den dock baserad på omsättningen av bolagets aktie:
Beslut om vilka aktier som ska ingå baseras på omsättningen under en halvårsperiod med början sju månader före de ovan nämnda datumen. Det finns en tröghetsregel inbyggd i urvalet av vilka aktier som får ingå i indexet för att på så sätt minska rörelserna av bolag som går i och ur indexet över tid. Dessa tröghetsregler innebär i korthet att det krävs att en icke indexaktie rankas bland de 15 mest omsatta aktierna för att inkluderas i indexet. På motsvarande sätt måste en indexaktie vara utanför topp 45 i omsättning för att exkluderas ur indexet.

Jag tycker det är logiskt. De som ska vara med i index är de mest omsatta, dvs de mest handlade. Men hur de sedan påverkar OMX30-index baseras på bolagens storlek. Det vore mycket märkligt att basera index på omsättning. Om ett bolag plötsligt får en spike i intresse så skulle det kunna driva index helt orimligt. Dessutom skulle det inte finnas någon ändpunkt nedåt. Index skulle kunna bli negativt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in