2023-03-22, 23:26
Medlem
Bra, hoppas det tvingar Willys att sänka sina nya skitpriser. Riktiga utsugare som utnyttjar sina gamla kunder. Gul paprika var uppe i 100/kilo någon dag. Pasta tre ggr mer än före corona.
Man säljer slut på nudlar nu mera, folk handlar inte ordentligt längre. Själv har jag inte lagat en ordentlig pastasås sedan höjningen.

*jag bor för långt ifrån Lidl, skulle gärna bytt annars
Citera
2023-03-22, 23:27
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag förstår faktiskt inte hur folk kan handla på COOP. Tycker att det är ett skämt till butik. Det var dyrt där innan både pandemin och inflationen och deras sortiment av varor är under all kritik.
Citera
2023-03-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om inte de andra kedjorna svarar kommer det bli tomt på Lidls hyllor. En stor risk för de övriga är att många nya kunder kommer söka sig till Lidl, de flesta som handlar där återkommer, danger danger. ICA-handlarna som gnuggat sina händer av girighet finner sig idag gnisslandes tänder i ren ilska över Lidl.

Ja men det tror jag nog, åtminstone om ett tag om de andra fortsätter höja ohämmat. Tyvärr finns inte Lidl överallt. Vi har bara en Ica här, tar emot att handla där nu men har helt slutat köpa varor som tomater och yoghurt t ex. Vi äter mest morötter nu istället för tomater och gurka. Gröt istället för yoghurt och vi bakar mer själva. Det känns ändå bra, saknar inte de matvarorna och kommer nog fortsätta hoppa över dem även om priserna går ner igen om några år. All annan mat förutom basvaror köper vi i princip bara om det är rabatterat.

Jag tror inte kunderna kommer tillbaks till Ica och de andra svindyra butikerna sedan om de väl hittat andra. Matjättarna gräver sin egen grav nu men verkar inte förstå det. Det går bra nu.., men inte om 2 år.
Citera
2023-03-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt ett pressmeddelande från Lidel så kommer man sänka eller frysa priset på drygt 100 varor från och med nästa vecka. Vad tror ni konsekvenserna blir av det blir det priskrig på mat framöver eller väljer de övriga kedjorna att inte svara på Lidls sänkningar?
https://www.expressen.se/ekonomi/lidl-sanker-och-fryser-priser/
https://via.tt.se/pressmeddelande/lidl-agerar-for-att-dampa-inflationen-sanker-och-fryser-priset-pa-over-hundra-varor?publisherId=2265 114&releaseId=3343136&lang=sv

kaffe, mjölk och köttartiklar

lol, det är exakt dom 3 jag lever på
Citera
2023-03-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.

Nä, jag har besökt butiker där de har det.
Citera
2023-03-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

Det är de inte i Tyskland, snarare en av de dyrare kedjorna , i varje fall inte en billig. Detta enligt en vän som flyttat dit.
Citera
2023-03-22, 23:34
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Bra, hoppas det tvingar Willys att sänka sina nya skitpriser. Riktiga utsugare som utnyttjar sina gamla kunder. Gul paprika var uppe i 100/kilo någon dag. Pasta tre ggr mer än före corona.
Man säljer slut på nudlar nu mera, folk handlar inte ordentligt längre. Själv har jag inte lagat en ordentlig pastasås sedan höjningen.

*jag bor för långt ifrån Lidl, skulle gärna bytt annars

Butikerna tjänar inte mer pengar på paprika nu än tidigare, faktiskt tvärtom, lägre marginaler. Vad skulle du gissa att inpriset är på en paprika som säljs för 100 kr/kg? Kan ge dig svaret imorgon
Citera
2023-03-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Skulle gärna provat att gå in i en Lidlbutik – Om jag hittar en!

Kanske åkt förbi en sådan butik 1000 gånger, men kan ändå inte på rak arm säga att jag sett en! 😂

Stackars liten som bor i obygden alternativt inte vet hur man googlar sig fram till en butik.
Du mår tro du är rolig men du är enbart tragisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nej men det irriterar mig mycket att vissa skruvar på sanningen så pass mycket och påstår att Lidl har fullt sortiment.

VEM i tråden har påstått att de är en fullsortimentsbutik?
Tror att de flesta "Lidl proffs" börjar där.. sen Willys..... sen kollar man superdupererbjudanden hos Coop, ICA och Citygross och funderar på om tid är värt att besöka en eller flera av dom. Har man inte hittat det man vill ha på Lidl eller Willys.. då kör man på att handla den grejen på ett annat ställe..

En del nöjer sig med bara en butik.. Lidls grej är att fler och fler är otrogna sin handlare och det är det som de vinner på i längden.

Man kan dissa mitt sätt att resonera.. det är ju faktiskt lagligt att vara överlägsen medelklass/överklass.

Men som ekonomin går nu så kommer även den breda ICA:fierade medelklassen hitta till Lidl.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Verkligrn inte samma produkter, ica basic är bättre än lidls produkter och billigare

Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Just nu ser ICAs reklamfilmer väldigt patetiska ut. Upplever det som ett hån mot kunderna när killen med downs syndrom gapar om lågt pris. ICA har varit väldigt giriga. En varning dock är att ICA kanske kör upp priserna nu för att kunna ta höjd inför prispressen nedåt.
Det är en tillfällig kampanj ICA kör. Vad det gäller Mats "Primadonnan från Glada Hudik" Melin så kan man tycka mycket (det gör jag) men ska han inte få vara på TV? Är du nazist?

Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
Jag har nästan uteslutande handlat på Willys och Lidl de senaste 15 åren. Jag tycker Lidl har bra varor och på många produkter bra mycket billigare än andra butiker. Willys och Lidl kompletterar varann ganska bra och jag hittat allt jag vill ha i båda butikerna. De få ggr jag går in på en ICA så förvånar det mig hur de kan vara så mycket dyrare än både Lidl och Willys. Och ni som säger att Lidl är en lågbudgetbutik för fattiga kan inte ha varit på Lidl de senaste 5-10 åren.

Tack för ett vettigt inlägg. De som ifrågasätter deras prisökningar senaste åren har nog varken hört talas om pandemin eller Rysslands nyinvassion av Ukraina. Sånt påverkar men deras ordinariepriser är överlag (långt) under konkurrenterna på det man köper ofta.
Citera
2023-03-22, 23:43
Medlem
Nickeess avatar
Beundransvärt. Ska definitivt välja Lidl framför ICA så ofta som möjligt i framtiden.
Citera
2023-03-22, 23:46
Medlem
Trots detta:
Citat:
Klas Balkow som är vd för Axfood tjänade totalt 23,2 miljoner kronor under 2022, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med året innan och hans kontanta bonus var 4,7 miljoner kronor.

Även Icas vd kunde ta ut en rejäl bonus, Per Strömberg kunde plocka ut en rejäl bonus på 7,6 miljoner kronor.
så höjer man nu mer, bara för att man kan, inte för att man behöver.
Citat:
ett hån mot alla svenskar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ekonomiprofilens-attack-mot-matj%C3%A4ttarnas-chefer-beh%C3%B6ver-inte-r%C3%B6ra-ett-finger/ar-AA18XC8D?ocid=msedgdhp&cvid=86c06a8803f04c72b20058 823587d86f&ei=17
Citera
2023-03-22, 23:46
Medlem
Klockrent drag. Lidl kommer bli folkets hjälte. Tusentals nya kunder som aldrig varit där kommer ta sig dit.
Det här kan vara genialisk marknadsföringskampanj som kommer gynna som lång tid frampå.
Citera
2023-03-22, 23:51
Medlem
Bra av Lidl men det skulle behöva komma in fler kedjor från kontinenten i oligopolet sossarna skapat i livsmedelshandeln. Porches bästa kund ICA-handlarna kommer bara fortsätta skinna folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in