2023-03-22, 21:28
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Min lokala ICA handlare har också extrapris på smör denna veckan från Arla förra veckan var det deras egna för 40 kr... är det så att du jämför extrapris med ordinarie.. för i min jämförelse kring ekologisk emv grädde och vanlig på andra ställen så var det ordinarie pris. Sen är jag iofs tvungen att köpa den billigare ekologiska på Lidl då de i liten förpackning inte har liten vanlig vispgrädde där jag bor och jag inte vill gå till annan butik för dyrare.

Om du handlar där av snålhet så är det väl egalt. Så länge man är nöjd med produkterna.

Och självklart handlar jag på såväl ICA som Willys och ibland Copp eller Citygross... jag handlar gärna extrapris där samt på de 2 förstämnda varor jag inte hittar hos Lidl...

Svenska konsumenter måste lära sig att vara mer otrogna.

Med en vettig shoppinglista där man i förväg vet EXAKT vad man ska ha i en butik där man bara tänker shoppa extrapris så tar shoppingen inte så mycket längre tid.

Min fetning - helt rätt! Handlade på Lidl, Ica OCH Coop idag.... Inte för att jag har dåligt ställt men är en snål jävel, åtminstone mot mig själv...

(I-landsproblem: jag som älskar English breakfast till middag: Lidl plockat bort Heinz vita bönor... ...var ett par spänn billigare än på Coop och Ica - och de sistnämndas egna är ju oätbara...).
Citera
2023-03-22, 21:29
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
- - - Lidl lär vinna enormt mycket på detta)

Ja, det är ju jävligt påpasslig och smart marketing ivf!
Citera
2023-03-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.

Nu har jag inte varit i alla Lidl-butiker, men kan bekräfta att deras affär i Barkarby har självscanning.

Personligen föredrar jag att en kassör scannar mina varor, men det är såklart en smaksak.
Citera
2023-03-22, 21:39
Medlem
Skomakar-antons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har
Många varor är tillverkade av samma företag och det enda som skiljer är förpackningen. På rak arm kan jag nämna rostbröd, äppelcider och färdiga köttbullar. Men fortsätt du intala dig att du betalar för kvalitet när du i själva verket betalar någon Ica-handlares nya tesla.
Citera
2023-03-22, 21:39
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Varför skulle det leda till brist på varor om ICA sänker sina bisarra vinstmarginaler? Vinstmarginaler som de upprätthåller via ett olagligt oligopolsamarbete!
Har du sett att vinstmarginalerna ökat?

Jag läste idag/igår om att livsmedelsföretagens vinstmarginaler har minskat trots prisökningar. Väldigt mycket beror på dåligt kronkurs samt ökade kostader för energi (både drivmedel och el) vilket verkar bero på MP i stort sätt.

Drivmedel har blivit väsentligt dyrare pga reduktionsplikten.

El har blivit dyrare pga nedstängning av kärnkraftsverk. Detta har inte med rysk gas arr göra utan, återigen, pga MP tvingande nedstängning av kärkraftverk.

Så vad gäller ökade matpriser tycks Miljöpartiet vara den största inhemska orsaken. Kronkursen är den andra orsaken.
Citera
2023-03-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Funkar inte alls. Kiwi som införde pristak förlorar miljoner dagligen och kan inte hålla på så mycket länge till. Vad tror du det leder till? Chockhöjdning av priserna...

Beror helt på hur man skött sin upphandling gentemot leverantörer.
I GP säger Lidl att man har leverantörerna med på en stor del av sänkningen/frysningen.
Lidl som stor aktör i flera Europeiska länder torde kunna göra vettiga överenskommelser med sina leverantörer.
Vet inte hur Kiwi sköter sitt. Men att chockhöja sina priser lär inte ske. Då har det varit förgäves. Nu har man fått marknad. Det kan man inte spela bort över en natt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Min fetning - helt rätt! Handlade på Lidl, Ica OCH Coop idag.... Inte för att jag har dåligt ställt men är en snål jävel, åtminstone mot mig själv...

(I-landsproblem: jag som älskar English breakfast till middag: Lidl plockat bort Heinz vita bönor... ...var ett par spänn billigare än på Coop och Ica - och de sistnämndas egna är ju oätbara...).

Ring kundtjänst och kolla det där.. ändan sen pandemin har dom haft leveransproblem.. dessutom har dom som alla andra kedjor ett krav på att priserna får inte öka för för mycket fast ännu strängare..

Men jag har varit med om att varor kommit tillbaks eller ändrats vad det gäller EMV.. de kom ju på att deras egna Freeway cola skulle ha socker OCH sötningsmedel.
Jag ringde och ringde... sen kom den vanliga tillbaks.. då ringde jag och frågade varför är den tillbaks helt plötsligt? Svaret blev att de fått så många klagomål på att de förstört deras cola med sötningsmedel.

Sen det där med pris. Kommer tex ihåg för något år sen är jag skulle ha någon grönsak (minns inte vilken). Jag frågade varför den inte fanns. Svaret blev att den kommer tillbaks när leverantörerna sänker priset. Så kinkiga kan dom vara.. vilket är bra för oss som är ekonomiska (snål är man bara om man enbart lägger pengar på hög och aldrig spenderar, ekonomisk är man om man vill att saker ska räcka till så mycket som möjligt.. möjligen kan man infoga mellantinget sparsam där man ser till att ha en buffert men ändå ser till att unna sig det man vill ha.. på extrapris eller rea då).
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Lögn. Lidl har inget fullsortiment vilket gör att man ALLTID måste komplementhandla vilket man slipper på ICA, Coop eller Willys. Vem orkar göra det i längden när en butik aldrig har vad man eftersöker?

Du har verkligen gått all in på att smutskasta Lidl idag.

Själv njuter jag av att det kommer bli mindre folk i dom affärerna jag handlar, det borde du också göra, eller har du ett annat syfte med att prata skit om Lidl?
Citera
2023-03-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag var förbi en Lidl-butik här om veckan, och det var redan kaos, så mycket folk i butiken en vanlig vardag vid lunchtid. Sjukt nog var priserna inte speciellt bra. Jag gick in för att söka billiga basprodukter, havremjölk (22 kronor), kex (20 kr), 15-pack ägg (44 kronor) och bananer (39 kr/kg). Jämfört med priserna på Hemköp, Havremjölk från Eldorado (14 kr), kex (10 kr), 15-pack ägg (34 kr) och bananer (27 kr/kg). Bra att de sänker och fryser priserna dock, men jag tror många gånger man blir lurad att det är billigt bara för att det är Lidl.

Jag har sista halvåret handlat bananer för 13:- - 18:- kg varje vecka på Lidl.
Mina barn äter mer bananer än djur på ett Zoo, så jag vet.
Citera
2023-03-22, 21:49
Medlem
Mokshas avatar
Skulle gärna provat att gå in i en Lidlbutik – Om jag hittar en!

Kanske åkt förbi en sådan butik 1000 gånger, men kan ändå inte på rak arm säga att jag sett en! 😂
Citera
2023-03-22, 21:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du har verkligen gått all in på att smutskasta Lidl idag.

Själv njuter jag av att det kommer bli mindre folk i dom affärerna jag handlar, det borde du också göra, eller har du ett annat syfte med att prata skit om Lidl?
Nej men det irriterar mig mycket att vissa skruvar på sanningen så pass mycket och påstår att Lidl har fullt sortiment.
Citera
2023-03-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skomakar-anton
Många varor är tillverkade av samma företag och det enda som skiljer är förpackningen. På rak arm kan jag nämna rostbröd, äppelcider och färdiga köttbullar. Men fortsätt du intala dig att du betalar för kvalitet när du i själva verket betalar någon Ica-handlares nya tesla.

Helt rätt.. vill man bli rik ska man bli ICA handlare.

Jag uppmuntrar ALLA som handlar på ICA att göra en sån enkel sak som att gå in på hitta.se och kolla in din lokala ICA butiks årsredovisningar.

En del har dock börjat trixa med att byta helt bolagsnamn och så där så man inte ska kunna se annars så på ett av de jag handlar hos kunde jag gå tillbaks ända till 2015 och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in