Citat:
Ursprungligen postat av
emelieb
Klart att träning och kost bättre, annars hade det inte varit rekommenderat för personer med fetma för att minska risker för hjärt- och kärlsjukdomar.
Säkert att hennes fysik gjorde att hon kunde hålla ut lite längre. Sen vet jag väl inte, dehär med "kärlek o mod" och att aldrig visa sig svag känns lite som att stoppa huvudet i sanden också. Hon pratade om acceptera diagnosen men känns som hon kämpade emot fysiskt ganska länge.
Njea...
Fantastiskt att hon levde så länge "över tiden" ändå med tanke på vad läkarna trodde från början också.
Håller verkligen med om detta.
Inget ont mot Elin, det kanske var hennes sätt att försöka hantera situationen, men jag har väldigt svårt när folk eldar på narrativet om att cancer kan besegra med någon slags mental styrka.
Hon kallade tumörerna för ”besökare” och cancern för ”utmaning”. Det får man ju göra om man vill men är man offentlig så bidrar man ju till att förstärka den här bilden som jag personligen inte tror är till gagn för personer som drabbas av cancer och anhöriga.
När hon var med i Framgångspodden andra gången påstod i princip att tumörerna minskat och att hon var övertygad om att det var tack vare hennes mindset.
Är själv närstående till en person som avled i cancer och jag vill nog påstå att i princip alla cancerpatienter kämpar så gott som kan, men det som avgör har med medicinska faktorer att göra, hur snabbt cancern upptäcks osv.
Det känns som att man applåderar folk som är i fruktansvärda situationer som är ”positiva” för att det blir lättare för en själv. Dödsångest och dylika känslor vill folk inte kännas vid och därför blir det nästan en sektlik stämning kring folk som väljer att inte låtsas om sin sjukdom utan bara uppvisar en leende fasad.