2023-03-21, 14:50
Medlem
Det går inte att företräda partiet och samtidigt bruka narkotika – det säger KD-ledaren Ebba Busch som kritiserar partikollegan Sara Skyttedals utspel om cannabis.

– Som tung företrädare behöver man vara noggrann med vad man ge utrymme för i media, säger Busch till journalister i Riksdagen.

– Som förtroendevald för Kristdemokraterna kan man inte bruka narkotika även om det sker i land där det är lagligt, säger Busch.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-kritiserar-sara-skyttedal-efter-narkotikauttalande

Hur är det ens möjligt att utesluta någon ur ett svenskt politiskt demokratiskt parti som begår en laglig gärning?

Och hur mycket demokrati är det egentligen att utesluta någon av den anledningen?

Är det inte bättre att man börjar diskutera legaliseringen av cannabis istället?
Hur kan man så enträget klamra sig fast vid en policy vars lagar är direkt skadliga för befolkningen?
Nu ska man istället göra sig av med en förtroendevald om denne inte slutar upp med sitt cannabis rökande.

Jesus var för fan insmord i heliga oljor vid sista smörjningen där en av oljorna påstås vara just cannabisolja.
Tyvärr har jag ingen källa på detta för närvarande och jag minns inte vart jag har sett/läst det förut. Men informationen torde finnas någonstans.
Hur som haver så borde KD vara det första parti att förespråka en legalisering, dom har all anledning i världen att göra detta.
Hur kristet är det av KD att gå denna väg?

Frågorna står som spön i mitt huvud.
Diskutera och ge mig svar.
Citera
Meijis avatar

Moderatormeddelande

Postat av Meiji 2023-03-21, 14:50
Moderator
Huruvida det vore bättre, "att man börjar diskutera legaliseringen av cannabis istället" och varför "man så enträget klamrar sig fast vid en policy vars lagar är direkt skadliga för befolkningen" ska INTE diskuteras i den här tråden.

Den diskussionen hänvisas till forumet (FB) Narkotikapolitik

/Moderator
2023-03-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Det går inte att företräda partiet och samtidigt bruka narkotika – det säger KD-ledaren Ebba Busch som kritiserar partikollegan Sara Skyttedals utspel om cannabis.

– Som tung företrädare behöver man vara noggrann med vad man ge utrymme för i media, säger Busch till journalister i Riksdagen.

– Som förtroendevald för Kristdemokraterna kan man inte bruka narkotika även om det sker i land där det är lagligt, säger Busch.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-kritiserar-sara-skyttedal-efter-narkotikauttalande

Hur är det ens möjligt att utesluta någon ur ett svenskt politiskt demokratiskt parti som begår en laglig gärning?

Och hur mycket demokrati är det egentligen att utesluta någon av den anledningen?

Är det inte bättre att man börjar diskutera legaliseringen av cannabis istället?
Hur kan man så enträget klamra sig fast vid en policy vars lagar är direkt skadliga för befolkningen?
Nu ska man istället göra sig av med en förtroendevald om denne inte slutar upp med sitt cannabis rökande.

Jesus var för fan insmord i heliga oljor vid sista smörjningen där en av oljorna påstås vara just cannabisolja.
Tyvärr har jag ingen källa på detta för närvarande och jag minns inte vart jag har sett/läst det förut. Men informationen torde finnas någonstans.
Hur som haver så borde KD vara det första parti att förespråka en legalisering, dom har all anledning i världen att göra detta.
Hur kristet är det av KD att gå denna väg?

Frågorna står som spön i mitt huvud.
Diskutera och ge mig svar.

Nej, Ebba hotar inte att utesluta Sara ur partiet, men att hindra henne från att företräda partiet.

Kd säger att de "arbetar för att stoppa alla tendenser till drogliberalisering". Kd har vuxit fram i en helnykter frikyrklig rörelse, och även om de har övergivit mycket av sina rötter så bör de behålla åtminstone nånting.

Så vill Sara vara drogliberal får hon byta parti, t.ex. till Medborgerlig samling.
Senast redigerad av guru1966 2023-03-21 kl. 15:12.
Citera
2023-03-21, 15:19
Medlem
Kommer ni ihåg Ove Rainer? Han var utbildad jurist och satt som Justitieminister i Olof Palmes regering.
Någon tidning upptäckte att han gjorde helt legala skatteupplägg för att minska sin skatt. Ni vet, sådana som vi alla gör; kvittar vinster mot ränta o förluster.

Eftersom det blev publicitet kring det hela ville Palme visa att han tog problemet på allvar och avskedade Ove Rainer på stående fot. Drog hans namn i smutsen. Utpekade honom som girig.
Men redan dagen efter utnämndes han till ledamot i Högsta domstolen, det organ som skall ha sista ordet vad gäller lagar och deras tolkning.
Så det kanske inte var så farligt trots allt; han hade tydligen ändå Palmes fulla förtroende.

Hoppas Sara får samma behandling. Hon har ju sin plats i EU-parlamentet och därefter hoppas jag vi drar nytta av en duktig politiker här hemma.
Citera
2023-03-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nej, Ebba hotar inte att utesluta Sara ur partiet, men att hindra henne från att företräda partiet.

Kd säger att de "arbetar för att stoppa alla tendenser till drogliberalisering". Kd har vuxit fram i en helnykter frikyrklig rörelse, och även om de har övergivit mycket av sina rötter så bör de behålla åtminstone nånting.

Så vill Sara vara drogliberal får hon byta parti, t.ex. till Medborgerlig samling.

Är det någon skillnad på att bli utesluten ur partiet och att inte längre kunna företräda partiet?

Om KD kommer ifrån en nykterhetsrörelse så borde dom kanske heta NA eller AA partiet då? Istället för Kristdemokraterna som man kan tyckas tro kommer ifrån kristendomen. Dom får välja lutning helt enkelt. Och Jesus smörjelse vill jag ha mer på bordet om. Det rimmar så illa att man vill förbjuda samt fortsätta hålla det förbjudet med cannabis om det nu är så att Jesus var insmord i cannabisolja vid sin sista tid på jorden. Det måste vara ett utav dom mest okristna ting att göra.
Citera
2023-03-21, 15:33
Medlem
DerRoteBarons avatar
Nu orkar jag inte leta upp KD:s narkotikapolitik, men jag förmodar att de är mot legalisering och bruk. Att då ha en företrädare som förespråkar just detta fungerar inte. Inte mycket konstigare än att miljöpartist troligtvis skulle bli av med sitt uppdrag om den hade förespråkat återvandring. Är detta en viktig fråga för Skyttedal finns där andra partier där hon kanske skulle känna sig mer hemma.
Citera
2023-03-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kommer ni ihåg Ove Rainer? Han var utbildad jurist och satt som Justitieminister i Olof Palmes regering.
Någon tidning upptäckte att han gjorde helt legala skatteupplägg för att minska sin skatt. Ni vet, sådana som vi alla gör; kvittar vinster mot ränta o förluster.

Eftersom det blev publicitet kring det hela ville Palme visa att han tog problemet på allvar och avskedade Ove Rainer på stående fot. Drog hans namn i smutsen. Utpekade honom som girig.
Men redan dagen efter utnämndes han till ledamot i Högsta domstolen, det organ som skall ha sista ordet vad gäller lagar och deras tolkning.
Så det kanske inte var så farligt trots allt; han hade tydligen ändå Palmes fulla förtroende.

Hoppas Sara får samma behandling. Hon har ju sin plats i EU-parlamentet och därefter hoppas jag vi drar nytta av en duktig politiker här hemma.

Ja vi får hoppas hon hittar sin plats. Annie Lööw har nu hoppat över till skrotbranchen efter sin karriär inom politiken. Där tror ja SS också skulle passa. Både Annie L och Sara S har såvitt jag vet läst juridik. Det är en bra grund inom skrotbranchen kanske. Vem vet, där kanske även Ebba B skulle passa? Som partiledare är hon liksom Annie L ingen tillgång längre. Snarare tvärtom!
Citera
2023-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja vi får hoppas hon hittar sin plats. Annie Lööw har nu hoppat över till skrotbranchen efter sin karriär inom politiken. Där tror ja SS också skulle passa. Både Annie L och Sara S har såvitt jag vet läst juridik. Det är en bra grund inom skrotbranchen kanske. Vem vet, där kanske även Ebba B skulle passa? Som partiledare är hon liksom Annie L ingen tillgång längre. Snarare tvärtom!
Sara har många plus-poäng i min bok.
Citera
2023-03-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Sara har många plus-poäng i min bok.

Ja det kan hon väl ha god nytta av i skrotbranchen! De har inte så gott rykte i sin bransch.
Citera
2023-03-21, 16:18
Medlem
Så blåsa äldre är ok röka spliff inte ok.

Bra att de konkretiseras kristen värdegrund.
Citera
2023-03-21, 17:48
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Mig veterligen är den enda kriminella personen här Ebba själv. Lite väl magstarkt att hålla på såhär pretto när man själv bara hyser förakt för lagstiftningen.
Citera
2023-03-21, 17:51
Medlem
Jiiimboohs avatar
För mig gör det inget om hon röker cannabis i ett land där det är lagligt, men det är ju förvånande att en kristdemokrat går ut med detta. Det är nog det sista partiet som kommer förespråka legalisering. Jag undrar vad liberalerna hade sagt i en liknande situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in