2023-03-20, 22:57
Medlem
Har problem med att örontrumpeten i ena örat inte fungerar som den ska och detta resulterar i konstant undertryck i örat samt vätskeansamling bakom trumhinnan som medför en rejäl hörselnedsättning.

Dock märker jag att när jag tryckutjämnar så blir hörseln nästan felfri så länge som tryckutjämningen pågår för att sedan gå tillbaks när jag slutar.

Hur kan hörseln bli bättre när jag tryckutjämnar?

Ett undertryck gör ju att trumhinnan buktar inåt och håller man för näsan och ”blåser” så borde dem bukta utåt istället men hur kan det påverka så att hörseln förbättras????
Citera
2023-03-20, 23:30
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveStaunton
Har problem med att örontrumpeten i ena örat inte fungerar som den ska och detta resulterar i konstant undertryck i örat samt vätskeansamling bakom trumhinnan som medför en rejäl hörselnedsättning.

Dock märker jag att när jag tryckutjämnar så blir hörseln nästan felfri så länge som tryckutjämningen pågår för att sedan gå tillbaks när jag slutar.

Hur kan hörseln bli bättre när jag tryckutjämnar?

Ett undertryck gör ju att trumhinnan buktar inåt och håller man för näsan och ”blåser” så borde dem bukta utåt istället men hur kan det påverka så att hörseln förbättras????

Det är ju inte konstigt alls, har du ett undertryck i örat pga dysfunktion i örontrumpeten så leder ju det som du själv säger till att trumhinnan buktar inåt, när du tryckutjämnar så trycker du ju tillbaka trumhinnan till normal position igen, precis som när man rätar ut en bula i en plastmugg typ…och då hör du ju också bättre eftersom trumhinnan är i sin normala position…tills den ”dras inåt” igen pga undertrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in