2023-03-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamybullxxx
Men jag fattar inte? Vi bor ju i ett av dom rikaste länderna i världen. Det är ju inte så svårt att köpa en nice bil och vara lycklig. Jag personligen ser inte en bil som en status sak. Det handlar om att njuta av kvalitet.

Skulle Sverige vara ett rikt land? Kanske landet men inte befolkningen, belånade upp över öronen e dom flesta vill jag påstå. Det är mest företagare och kriminella som har möjligheten att tröska runt i nya bilar. Tycker det är att slänga pengarna i sjön att ha en ny bil i förhållande till vad jag använder den, står 9 tim på jobbet och nästan lika många i garaget på ett dygn, 18 tim av 24 som den inte används och då betala 4-5-6000 i mån på en avbetalning ser jag inget nöje i.
Citera
2023-03-19, 13:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Varför hatar svenskar sport och lyxbilar?
Svenskar generellt hatar inte alls sport. Sport är tvärtom väldigt populärt bland svenskar. Lyxbilar däremot är ett smalare intresse och får väl ses mer som något för nördar och autister. Däremot är det tveksamt om det är speciellt utbrett med hat mot lyxbilar. De flesta är nog bara ointresserade och likgiltiga så länge bilarna inte framförs av störiga och skrytiga personer som tror att deras val och ekonomiska möjlighet att köpa och köra fordonet gör dem till bättre och finare än andra, men då är det snarare föraren än fordonet folk irriterar sig på.

Fast varför TS kopplar sport till lyxbilar är svårt att förstå även om en del idrottsstjärnor kör lyxiga bilar. Möjligen menade TS ”Varför hatar svenskar sport- och lyxbilar?” vilket i så fall visar att kvaliteten på SFI borde höjas.
Citera
2023-03-19, 14:00
Medlem
Gentlemahns avatar
Det handlar om att inte sticka ut såklart. Jantelagen! Sen är den kastrerade svensken inte intresserade av snabba bilar. Man säger att sånt är för "blattar" medan man står på Hötorget och skanderar för öppna gränser. Självklart för att spela in och lägga ut på Facebook för att visa hur god människa man är.
Citera
2023-03-19, 14:08
Medlem
dreamybullxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Svenskar överlag har inget behovet av att skryta som utlänningar, bilen är någon form av status symbol/kuk förlängare för blattar som visar andra hur mycket pengar dom hade.
Om du tror att man kör lyxbil för flex och inte för sin egna njutning förstår du inte riktigt hur man är en riktig man.
Citera
2023-03-19, 14:11
Medlem
Lyxbilar skriker inte direkt gamla pengar. Ingen vill ses som en burdus tönt.

Överklassen åker Volvo.
Citera
2023-03-19, 14:16
Medlem
dreamybullxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Lyxbilar skriker inte direkt gamla pengar. Ingen vill ses som en burdus tönt.

Överklassen åker Volvo.
Överklassen ja. Eliten nej. Önskar att alla svenskar va som Jan Emanuel. Sveriges ända riktiga svenska man.
Citera
2023-03-19, 14:17
Medlem
Neroxxs avatar
Tror även att det helt enkelt handlar om intresse, Sverige har inte riktigt den bilkultur och behov av bil som tex Usa. Merparten ser alltså endast bilen som en sak som ska ta en från punkt a till b, då är inte behovet av en dyrare bil nödvändigt.
Citera
2023-03-19, 14:17
Medlem
Elekensas avatar
Jantelagen.
Citera
2023-03-19, 14:26
Medlem
Inget konstigt. Volvo är en av världens bästa bilar. Speciellt om du bor i Sverige. Blattar fattar inte sånt. Dom vill bara leka som om att dom har pengar med sin audi/bmw på lån/avbetalning men bor i någon sunkig förort eller hemma hos morsan. Klassisk slav mentalitet. "Följ flocken, reklamen sa BMW är coolt, alltså är det coolt" standard hos folk som kommer från fattiga förhållanden där att visa upp att man har pengar är viktigt för att man själv och andra inte har. Bland svenskar har de flesta sitt på det torra. En BMW på avbetalning är inget glamoröst för en svensk. Men för balkan folk eller araber så är det målet. Påfågel stil helt enkelt.

Medans en nyare Volvo är något för dom som bor i egen stor villa och behöver kunna ta sig ut och jaga under älgjakten. Lite skillnad på klientelet som köper en BMW och kör runt från pizzeria till vattenpipscafé och försöker ragga gymnasiebrudar.
Senast redigerad av raptenen 2023-03-19 kl. 14:29.
Citera
2023-03-19, 14:27
Medlem
Citat:
Om du tror att man kör lyxbil för flex och inte för sin egna njutning förstår du inte riktigt hur man är en riktig man.

Har haft hyfsat nya bilar privat och i jobbet kör jag nya bilar dagligen och har bilar som intresse men tycker inte det är värt att sitta i skuld för att köra nytt i förhållande till vad jag kör. Visst om jag nu hade så mycket pengar att det inte gör någon skillnad om jag betalar ex antal tusen eller att jag kunde köpa bilen kontant så klart jag hade haft en ny eller förhållandevis ny bil då, men där är inte jag i livet, jag har inte lyckats köpa den där trisslotten som fixar till den där lilla ekonomiska detaljen som löser det.
Citera
2023-03-19, 14:33
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jag har märkt att svenskar hatar lyxiga bilar och alla bilar som skriker lyx. Bara i Sverige kan en man tjäna 50k i efterskatt men ändå köra en tråkig Volvo.
Många svenskar ser BMW och Mercedes som blatte bilar för blattar. Om inte tyska bilar så är det "penisförlängare"
Det finns alltså alltid en ursäkt för varför lyxbilar är skit och Volvo är bättre.
Jag har märkt att om svenskar kör BMW, Mercedes eller något annat premium märke så ska dom ALLTID ha en kombi (sedan är för blattar) och ALLTID dom svagaste motorerna. Typ bmw 520d, Mercedes 4 cyl diesel och Porsche med svagaste motorerna (gärna en SUV)
Svenskar som är bilintresserade tycker att Volvo är världens bästa bilmärke och att Volvo 940 är konst inom bilvärlden. Allt annat är för blattar.
Svenskar som har råd med sportbilar tycker att sportbilar och lyxbilar är för töntar så dom kör tesla istället.

Vad beror detta på?
Jantelagen? Låg testosteron? Blyghet?
Vad tycker ni?
Du snackar om lyxbilar! Och i samma andetag om BMW och Merca, trots prislappen är det ju nåt lågbudgetskräp iaf.
Citera
2023-03-19, 14:52
Medlem
dreamybullxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tror även att det helt enkelt handlar om intresse, Sverige har inte riktigt den bilkultur och behov av bil som tex Usa. Merparten ser alltså endast bilen som en sak som ska ta en från punkt a till b, då är inte behovet av en dyrare bil nödvändigt.
Sverige saknar bilkultur de fan sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in