Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Det finns idag många europeiska banker som erbjuder eurokonton till svenskar. De två största är antagligen N26 och Revolut. SEK är som bekant en skräpvaluta som dyker i värde så fort det blåser lite på marknaden. Bara på ett år så hade svensken fått en 10%-ig "ränta" på lönekontot genom att ha pengarna på ett eurokonto istället för SEK.
Svenska banker vill dessutom ha betalt(!) för att få ett debitkort. Skall du växla pengar så vill dessa svenska utsugarbanker ta ut en avgift. Eurobankerna erbjuder vanligtvis spotpris utan avgift på köp utomlands i andra valutor än euro (SEK givetvis också inkluderad).
Vill du gå in på ett bankkontor för att sätta in pengar så är det så klart omöjligt med en europeisk onlinebank, men ärligt talat så tar inte heller svenska banker emot kontanter nuförtiden.
Vissa europeiska banker erbjuder dessutom någon procent i "bonus" på alla kortköp, erbjuder någon svensk bank det?
Är det den svenska mentaliteten, "det drabbar ingen fattig", som gör att svensken villigt betalar för en sämre tjänst? Kanske gemene svensk inte jämför alternativen?
Kan väl tänka mig att det finns ett tänk som att vi har bolån i den här banken och då är det smidigt att även ha lönekonton och spar i samma bank. Svensken är vad jag själv upplevt mycket en "allt i ett individ". Det är inte alltid som allt i ett är mest lönsamt men svensken ser det som väldigt funktionellt och sen är den ju ofta ärlig och har inte att dölja samt tänker även, det handlar om några kronor hit eller dit till banken så för mig gör det ingen skillnad. Detta natruligtvis utan att ha tänkt efter eller ens räknat på vad bank ifråga tjänar på varje kund som tänker likadant.
Vissa produkter tycker jag också är smidigt med allt i ett, det finns vissa typer av tjänster och produkter där det går att applicera ett sådant tänk. Däremot när det gäller vissa andra produkter, som bilar etc är det rent jävla skitsnack även om svensken tycker det ändå är praktiskt med en SUV som har 300 hästar, tillexempel. En sportbil är aldrig en SUV och vice versa. En bärbar dator kan aldrig ha samma prestanda som en stationär. en stationär är inte smidig och portabel, en bärbar är det etc etc.
Dom flesta i Sverige tycker inte att det är en stor grej att ha kvar sin svenska bank och är beredda att betala vad det kostar för den. Dessutom får man ju massa rabatter och fördelar vid lån och liknande vilket dom flesta måste och kommer utnyttja som medelsvenssons och bolånetorskar, vid renovering och liknande, det är inget konstigt. Det är bekvämt också, att betala för det där plus paketet hos Nordea som kostar "enbart" 30 spänn i månaden.
Sen har vi det märkliga systemet med Bankgiro och Plusgiro i Sverige som är svårt att ta sig runt och kunna betala räkningar med banker i andra länder. Jag vet när jag hade Eurocard kreditkort att man alltid fick en IBAN nummer som gick att betala till om man inte ville betala uppgifterna till Bankgiro från e-fakturan, men det är inte ofta jag sett att man haft med IBAN och liknande på andra räkningar. Man kan ju använda BETALO och liknande tjänster men då blir det i princip ännu dyrare att betala räkningarna i slutändan, med kortet, än att betala vad det kostar till banken för den vanliga Internetbanken.