2023-03-18, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det man får tänka på är att det finns en brytpunkt hur mycket mer man får tjäna, vilket ligger på 4-5k xtra/mån, överskrider det det kontinuerligt, måste man göra en omprövning.
Hade en bekant som genomgick en skuldsanering. Han fick en ny tjänst där OB tillkom, vilket han inte meddelade KFM. När det uppdagades överklagade gäldenärerna skuldsaneringen och dom vann. Så allt extra ska ju meddelas, sen får man väl se vad man får behålla.
Citera
2023-03-18, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det man får tänka på är att det finns en brytpunkt hur mycket mer man får tjäna, vilket ligger på 4-5k xtra/mån, överskrider det det kontinuerligt, måste man göra en omprövning.

Jag låg själv på 10-20K extra per månad, ibland mer, under mina år som jag hade skulder. Det var aldrig nåt snack om omprövning.

Har aldrig hört talas om nåt om omprövning ens, de måste ju utgå ifrån din normala inkomst, eller hur?
Citera
2023-03-18, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du borde inte behöva bry dig så mycket om Kronofogden. Vi har detta väldigt extremt här i Sverige kronis kan förstöra liv. I USA eller UK eller vad som är en konkurs mer som bra för dig du försökte! Vi startar om! Ett nytt liv för dig! i Sverige är det sjuka regler om skuldsatt för livet. Sä är det inte utomlands. Trump tex gick i konkurs tre gånger men fortsatt kunde bli president! De gillar andra chanser utomlands. I Svedala är man körd efter en chans...
Många länder har eviga skulder. Här preskriberas en del skulder samt vi har skuldsanering. Över 80 % av de med skuldsanering kommer inte tillbaka till fogden. Det är en fantastisk möjlighet för vissa. Men jag har rätt bra koll och Sverige är snälla
Citera
2023-03-18, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad är poängen med att inte betala tillbaka?

Kan man leva över sina tillgångar så får man väl leva med några år i skuldsanering eller existensminimum, det är inte så jävla farligt.

Tänk på att du kan ligga på existensminimum hos kronis och sen ändå jobba extra med övertid,nätter,helger.
Det är pengar som kronis aldrig tar ifrån dig, så du kan leva gott ändå om du skaffar tex nattjobb.

Eller hitta alternativa sätt att tjäna pengar, som tex köp/sälj på blocket. Det ger ganska enkelt en extra månadslön/år.
Hur tänkte du att det skulle funka när fogden får inrapporterat alla inkomster varje månad? 😂
Citera
2023-03-18, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Hur tänkte du att det skulle funka när fogden får inrapporterat alla inkomster varje månad? 😂

Det får han inte.

Han får inrapporterat vad du har i månadslön. Det är inget som görs varje månad.

Fogden kan inte dra pengar som du inte ens själv vet om du kommer tjäna in eller ej.

Sen är det din arbetsgivare som betalar in till fogden, det är alltså inte fogden som drar pengar från ditt konto.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-03-18 kl. 04:41.
Citera
2023-03-18, 05:21
Medlem
Citat:
Det får han inte.

Han får inrapporterat vad du har i månadslön. Det är inget som görs varje månad.

Fogden kan inte dra pengar som du inte ens själv vet om du kommer tjäna in eller ej.

Sen är det din arbetsgivare som betalar in till fogden, det är alltså inte fogden som drar pengar från ditt konto.
Fel. Har man skuldsanering så betalar man själv in den summan som fogden bestämt att man ska betala varje månad förut 2 fria månader i december och i Juni när man får behålla sin lön.
Omprövning kan visst ske om dom ser att du plötsligt tjänar mer än när skuldsanering inleddes.
Citera
2023-03-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har du ens varit i Asien?

Jag snackar inte om att gå i pension utan att tillräckligt med pengar för att starta om.
Asien är ganska stort, ungefär 80x Sveriges storlek. Krävs nog lite olika summor om man planerar en nystart i Dubai eller Kirgizistan tex...

Men antar att "Asien" används synonymt med "en liten del av Sydostasien" i ditt fall?
Citera
2023-03-18, 11:36
Medlem
Citat:
Jag låg själv på 10-20K extra per månad, ibland mer, under mina år som jag hade skulder. Det var aldrig nåt snack om omprövning.

Har aldrig hört talas om nåt om omprövning ens, de måste ju utgå ifrån din normala inkomst, eller hur?

Omprövningen måste man skicka in själv, risken är om borgenärerna ser att din deklarerade inkomst skiljer sig stort, för även om du har klubbad sanering så brukar en del ta ut UC.
Vad som då händer finns att läsa sig till ex här https://www.xn--lnforum-exa.se/

Samma åt andra hållet, omprövning skickar man in om utgifterna ökat avsevärt, då räknas förbehållet om, annars får man ju leva på mindre än existensminimum.
Citera
2023-03-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumpaegott
Är intresserad av att höra lite olika vinklar från er som säkert är mer ekonomisk sinnade än vad en annan är.

Jag har skulder som uppgår till närmare 1.3 miljoner. Alla dessa skulder är nu på väg till kronofogden, vilket är skönt, för allt hamnar under ett och samma tak.
Min inkomst är bra. Har två jobb. Heltidsjobbet brukar dra in cirka 35k brutto och extrajobbet mellan 10-15k brutto i månaden. (Det finns många att försörja i Sverige )

Har ansökt om skuldsanering. Dock blivit nekad eftersom att en skuld ligger i närtid. Den uppkom i September. Dock är ett godkännande i framtiden god, förutsatt att nya skulder inte uppkommer, enligt en handläggare.

Nu har jag tröttnat oerhört på att jobba och vill börja studera. Kan gärna studera och jobba extra. Så kan kronofogden mäta ut något varje månad. Problemet blir att jag blir tvungen att ta studielån och därav lär skulden öka ännu mer. Eftersom att skulder ökar lär en skuldsanering knappast bli aktuell dom närmaste åren.

Det andra alternativet är att fortsätta som jag gör nu. Då kan kronofogden garanterat mäta ut mellan 15-25 k varje månad. Det är ju bra, men att jobba närmare 300 timmar varje månad är inte hållbart. Lär säkert gå in i väggen till slut och då är risken att jag blir sjukskriven istället.
Om jag inte fortsätter jobba, tills skuldsaneringen blir godkänd för att då börja studera. Vet inte hur KFM ställer sig till sånt. Kanske dras skuldsaneringen tillbaka med hänsyn till att jag kan arbeta.

Vad hade ni gjort i denna situation?

Jobba 300 timmar i månaden är inte långsiktigt hållbart. Jag vet vad jag pratar om. Vet inte hur ditt privatliv ser ut men du blir ett med jobbet och kommer, beroende på jobbets karaktär och hur ditt liv i övrigt ser ut, bränna ut dig och har du passerat den linjen kommer du inte ha någon ork kvar att ta tag i alla problem som uppstår som följder av det du sår idag. Hjärnan stänger ner och du riskerar både hälsa och att hamna i en ond spiral av måsten. Utbrändhet är inget flum och du kanske inte ens märker att du är på väg åt det hållet. Har du familj är det definitivt inte värt det.

För övrigt vet jag inte hur du tror att studier ist för jobb ska ta dig ur situationen, eller har du resignerat inför skulderna? Du måste ha en inkomst och en plan och sluta skjuta det oundvikliga framför dig.
Citera
2023-03-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 191213
Fel. Har man skuldsanering så betalar man själv in den summan som fogden bestämt att man ska betala varje månad förut 2 fria månader i december och i Juni när man får behålla sin lön.
Omprövning kan visst ske om dom ser att du plötsligt tjänar mer än när skuldsanering inleddes.

Pratar om skulder till kronis, inte skuldsanering (som ts inte har).
Citera
2023-03-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumpaegott
Är intresserad av att höra lite olika vinklar från er som säkert är mer ekonomisk sinnade än vad en annan är.

Jag har skulder som uppgår till närmare 1.3 miljoner. Alla dessa skulder är nu på väg till kronofogden, vilket är skönt, för allt hamnar under ett och samma tak.
Min inkomst är bra. Har två jobb. Heltidsjobbet brukar dra in cirka 35k brutto och extrajobbet mellan 10-15k brutto i månaden. (Det finns många att försörja i Sverige )

Har ansökt om skuldsanering. Dock blivit nekad eftersom att en skuld ligger i närtid. Den uppkom i September. Dock är ett godkännande i framtiden god, förutsatt att nya skulder inte uppkommer, enligt en handläggare.

Nu har jag tröttnat oerhört på att jobba och vill börja studera. Kan gärna studera och jobba extra. Så kan kronofogden mäta ut något varje månad. Problemet blir att jag blir tvungen att ta studielån och därav lär skulden öka ännu mer. Eftersom att skulder ökar lär en skuldsanering knappast bli aktuell dom närmaste åren.

Det andra alternativet är att fortsätta som jag gör nu. Då kan kronofogden garanterat mäta ut mellan 15-25 k varje månad. Det är ju bra, men att jobba närmare 300 timmar varje månad är inte hållbart. Lär säkert gå in i väggen till slut och då är risken att jag blir sjukskriven istället.
Om jag inte fortsätter jobba, tills skuldsaneringen blir godkänd för att då börja studera. Vet inte hur KFM ställer sig till sånt. Kanske dras skuldsaneringen tillbaka med hänsyn till att jag kan arbeta.

Vad hade ni gjort i denna situation?

Jag sitter i en liknande sits. Det jag håller på med nu funkar, dock leder det ingenstans själsligt eller intellektuellt. Därför har jag sökt mig emot studier genom att göra upp en plan där jag betat av skuld efter skuld. Vid årsskiftet har jag halverat min skuld och kommer återgå till skolbänken (Har redan 3,5 år Högskola/universitet) samtidigt som jag jobbar nog för att ha råd med hyra och mindre avbetalningar på mina kvarvarande skulder.
Helt klart värt att plugga enligt mig, speciellt om det leder till något som gör dig lycklig.
Livet är för kort för att slösas på ett otillräckligt liv. Det fattade jag först efter 30.
Citera
2023-03-18, 13:05
Medlem
Uncorruptables avatar
Hur tillkom skulderna? Spelmissbruk? Med den lönen borde du fixa det på 4-5 år om du skulle optimera boendet om det går, det vet jag förstås inte. Typ bo hos föräldrarna eller ihop med någon där ni delar ordentligt på låga boendekostnader.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-03-18 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in