• 1
  • 2
2023-03-18, 01:56
Medlem
Är intresserad av att höra lite olika vinklar från er som säkert är mer ekonomisk sinnade än vad en annan är.

Jag har skulder som uppgår till närmare 1.3 miljoner. Alla dessa skulder är nu på väg till kronofogden, vilket är skönt, för allt hamnar under ett och samma tak.
Min inkomst är bra. Har två jobb. Heltidsjobbet brukar dra in cirka 35k brutto och extrajobbet mellan 10-15k brutto i månaden. (Det finns många att försörja i Sverige )

Har ansökt om skuldsanering. Dock blivit nekad eftersom att en skuld ligger i närtid. Den uppkom i September. Dock är ett godkännande i framtiden god, förutsatt att nya skulder inte uppkommer, enligt en handläggare.

Nu har jag tröttnat oerhört på att jobba och vill börja studera. Kan gärna studera och jobba extra. Så kan kronofogden mäta ut något varje månad. Problemet blir att jag blir tvungen att ta studielån och därav lär skulden öka ännu mer. Eftersom att skulder ökar lär en skuldsanering knappast bli aktuell dom närmaste åren.

Det andra alternativet är att fortsätta som jag gör nu. Då kan kronofogden garanterat mäta ut mellan 15-25 k varje månad. Det är ju bra, men att jobba närmare 300 timmar varje månad är inte hållbart. Lär säkert gå in i väggen till slut och då är risken att jag blir sjukskriven istället.
Om jag inte fortsätter jobba, tills skuldsaneringen blir godkänd för att då börja studera. Vet inte hur KFM ställer sig till sånt. Kanske dras skuldsaneringen tillbaka med hänsyn till att jag kan arbeta.

Vad hade ni gjort i denna situation?
Citera
2023-03-18, 02:28
Medlem
storpikens avatar
Fokusera på att blir skuldfri så fort som möjligt.
Den med skulder är inte fri.

Jag tror även inte att CSN kommer bevilja dig ett lån.
Citera
2023-03-18, 02:29
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumpaegott
Är intresserad av att höra lite olika vinklar från er som säkert är mer ekonomisk sinnade än vad en annan är.

Jag har skulder som uppgår till närmare 1.3 miljoner. Alla dessa skulder är nu på väg till kronofogden, vilket är skönt, för allt hamnar under ett och samma tak.
Min inkomst är bra. Har två jobb. Heltidsjobbet brukar dra in cirka 35k brutto och extrajobbet mellan 10-15k brutto i månaden. (Det finns många att försörja i Sverige )

Har ansökt om skuldsanering. Dock blivit nekad eftersom att en skuld ligger i närtid. Den uppkom i September. Dock är ett godkännande i framtiden god, förutsatt att nya skulder inte uppkommer, enligt en handläggare.

Nu har jag tröttnat oerhört på att jobba och vill börja studera. Kan gärna studera och jobba extra. Så kan kronofogden mäta ut något varje månad. Problemet blir att jag blir tvungen att ta studielån och därav lär skulden öka ännu mer. Eftersom att skulder ökar lär en skuldsanering knappast bli aktuell dom närmaste åren.

Det andra alternativet är att fortsätta som jag gör nu. Då kan kronofogden garanterat mäta ut mellan 15-25 k varje månad. Det är ju bra, men att jobba närmare 300 timmar varje månad är inte hållbart. Lär säkert gå in i väggen till slut och då är risken att jag blir sjukskriven istället.
Om jag inte fortsätter jobba, tills skuldsaneringen blir godkänd för att då börja studera. Vet inte hur KFM ställer sig till sånt. Kanske dras skuldsaneringen tillbaka med hänsyn till att jag kan arbeta.

Skuldsanering handlar om att du själv inom överskådlig framtid inte kan antas kunna betala av skulderna. Jag tror inte det är vanligt att en skuldsanering dras tillbaka. Har den gått igenom har den gått igenom.

Ring kronofogden och prata med dem istället. Att rådfråga är det inte något fel med.
Citera
2023-03-18, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skumpaegott

Det jag lärt mig i livet, är att tiden förvandlas till en dimension som kallas "tortyr" om du inte gör det du vill (alltså om du enbart tvingar dig själv aka lever i "tvång").

Detta betyder att din vilja är din tro, och din tro, är ditt dopaminsystem, som gör att du blir intresserad.
Blir du intresserad så kan man plugga, för då kan man koncentrera sig.

Man kan alltså inte koncentrera sig, om man är tvingad, eftersom dopaminet straffar dig genom att sänkas, de e då tiden förvandlas till en "tortyrs-dimension" igen.

Pengar är skit samma. De e dopamin som gäller, för de e då du lever.
Pengar under lättar bara, om du inte är "torterad".

Pengar e till dom som har dopamin kan man säga, dom andra "bidrar" inte med "intrerrerad-energin".
Så följ din vilja, andras vilja existerar inte, (sålänge inte din vilja försämras av det).
Citera
2023-03-18, 02:37
Medlem
Låter du det gå till utmätning, så blir det leva på existensminimum, runt 5700:-/mån, då är boendekostnaden redan avräknad i det beloppet.

Normalbeloppet du får kvar ska alltså räcka till alla dina övriga utgifter som

mat
kläder
hygienartiklar
telefon
hushållsel
försäkringar
Bränsle
etc.
Citera
2023-03-18, 02:46
Medlem
knark-kungens avatar
1,3 mille, ingen dålig skuld.

Seriöst ta ett blancolån och bara dra, börja om på ny kula någonstans.
Citera
2023-03-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Skuldsanering handlar om att du själv inom överskådlig framtid inte kan antas kunna betala av skulderna. Jag tror inte det är vanligt att en skuldsanering dras tillbaka. Har den gått igenom har den gått igenom.

Ring kronofogden och prata med dem istället. Att rådfråga är det inte något fel med.

För att få sanering ska man uppfylla ett antal olika kriterier, dels en tydlig brytpunkt när man slutat låna kapital, det som TS föll på.

Så, först är det saneringsenheten som ska klargöra om man överhuvudtaget är insolvent, klarar man första gallringen, så får man ett inledande beslut, här får då inom 3v alla borgenärer säga sitt och om dom är villiga godta en betalningsplan, gör dom det tas saneringsbeslut på 5 år.
Citera
2023-03-18, 02:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Du borde inte behöva bry dig så mycket om Kronofogden. Vi har detta väldigt extremt här i Sverige kronis kan förstöra liv. I USA eller UK eller vad som är en konkurs mer som bra för dig du försökte! Vi startar om! Ett nytt liv för dig! i Sverige är det sjuka regler om skuldsatt för livet. Sä är det inte utomlands. Trump tex gick i konkurs tre gånger men fortsatt kunde bli president! De gillar andra chanser utomlands. I Svedala är man körd efter en chans...
Citera
2023-03-18, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
1,3 mille, ingen dålig skuld.

Seriöst ta ett blancolån och bara dra, börja om på ny kula någonstans.

Har man 1,3 mille i skulder är det nog färdiglånat, sedan så har KF utlämningsbeslut till flera länder.
Citera
2023-03-18, 02:54
Medlem
Här kan du läsa hur andra löser liknande problem sant mycket annat.

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2023-03-18, 02:56
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har man 1,3 mille i skulder är det nog färdiglånat, sedan så har KF utlämningsbeslut till flera länder.
Då han har ganska hög inkomst finns det säkert någon som skulle kunna fixa ett skitlån till honom. Han behöver inte mycket; 2-300 tusen sen kan han starta om i Asien.
Citera
2023-03-18, 02:57
Medlem
sebastian66s avatar
Är det bara en skull du har på 1,3 miljoner. Eller är det på flera olika företag? Det kan vara bra att veta så att man vet vad man ska ge dig för råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in