Citat:
Ursprungligen postat av
TheNightTripper
Jag har nu gått tillbaka till PC efter att ha kört Mac i över 10 år, så jag undrar vilka program jag behöver skaffa, vilka som är bäst.
T.ex. så kommer jag ihåg att jag körde VLC för och kolla på filmer med och använde Winamp för och lyssna på mp3 och google chrome som webläsare.
Är det fortfarande något och ha? Eller räcker det med dom programmen man fick till Windows 10 som jag har?
Så lite tips för måsten man skall ha i sin PC hade uppskattas, gärna gratisgrejer...
Det första du ska göra ar att föröka avinstallera allt du INTE kommer använda. (Bloat) Finns massor med guider på nätet om det. Det är helt klart värt att du tar dig lite tid. Det är också värt det att du nu lägger lite tid på att kolla hur grejer fungerar i Windows annars är riken stor att du kommer bli frustrerad. Som vad saker heter tex... nej HHD/SSD heter aldrig "skiva". bara en sån liten detalj som gjorde mig frustrerad när jag började pilla MAC os. (Mycket jag gör nu (jag pluggar) repeterar jag både Linux, Mac-os, Windows och jag börjar lära mig nu och det tar faktiskt inte så där jättelång tid att sätta sig in i det grundläggande.
Sen brukar jag som regel undvika allt som har med Microsoft att göra om det nu inte är så att man faktiskt behöver lära sig det om man ska jobba som support på kommunen eller sånt skit (Vilket jag kanske ska utbilda mig till nu eventuellt).
Så låt mig fundera nu VLC, Firefox(lägg till nån blockerare som facebook container, uBlock Origin).
Sen kör jag fusion 360 och Blender... Det går också gratis. Sen tar jag lite gratispel i Epic games... har 200 spel som jag fått helt gratis.
På Steam har du väl CS, och en massa spel som är helt gratis.
Fördelen med Windows är ju trotts allt att en hel värld öppnar sig när det gäller spelande om du gillar det.
Till sist du bör ladda hem drivrutiner både till moderkortets shippsetet och grafikkortet. Fördelen med Windows är ju att det är du som håller i rodret på gott och ont.
Vist ja... brukar köra någon säg search & destroy regelbundet, och Ccleaner...
till sit det är gratisprogram men la det alltid långsamt och läs noga när man installerar allt som är gratis när det gäller underhåll. Det är allt för vanligt att man erbjuder något skitprogram ingen vill ha...
ofta någon redan ifylld bockruta eller något. Bocka då ur. i bland något sketprogram som är skitsvårt att bli av med så det kräver omstart i felsäkert läge eller något ännu djupare för att man ske få bort allt.