Citat:
Ursprungligen postat av
charlie80
Hej!
42 år gammal man.
Har återbesök hos kardiologen nästa vecka, inför besöket ville dom ha labprover som sist där bland annat NT-proBNP ju ingår. Detta prov var för 2 år sedan vid förra besöket 78 och denna gång 114. Referensintervalllet anger att det skall ligga under 125 så ligger fortfarande inom detta, men är nyfiken på vad som gjort att det stigit eller om det kan fluktuera från ett prov till ett annat?
Anledningen att jag skall på återbesök nu två år senare är för att man sist fann en lätt vidgning av aorta ascendens den var ca 39-40mm. Övrigt ultraljud av hjärtat var normalt utan tecken på högt tryck eller "vitier". Orsaken till egenremissen för besöket var p.g.a att jag plågats av obehagliga extraslag osv.
Jag äter metoprolol 25mg sedan ca 4-5 månader tillbaka nu och känner inga biverkningar. Därför blir jag konfunderad av att NT-proBNP stigit och ej låg kvar kring 70-80. Övriga labprover var normala och på samma nivåer som för 2 år sedan. Är ovaccinerad!
Jag kanske oroar mig i onödan, men sådan är jag.
Tacksam för svar!
Mvh Charlie
För att få lite perspektiv: när någon är inlagd på sjukhus med hjärtsvikt ligger NT-proBNP sällan under 1000. I många fall upp mot 10 000. I inte ovanliga fall 20-30 000. Jämfört med det är ditt värde ju lågt. Det är en inte helt rättvis jämförelse eftersom de som behöver läggas in på sjukhus har ökad mängd vätska i kroppen, vilket blir en belastning för hjärtat, varför NT-proBNP stiger kraftigt.
Däremot är fortfarande 114 ett lågt värde och är inget i sig som har någon betydelse. NT-proBNP är ett känsligt prov som kan variera från dag till dag, så är absolut inte säkert att ditt värde stigit. Min rekommendation är därför att inte noja och vänta in ditt besök till kardiolog helt förutsättningslöst.